گیاهان می‌توانند فضای کاری شما را به یک مکان صلح‌آمیز، آرام و جذاب‌تر تبدیل کنند بنابراین بهتر است با انتخاب گیاهان مناسب اداره علاوه بر تمیز نگه‌داشتن هوای محیط کار، خلق‌وخوی خود را نیز تقویت کنید تا همواره شاداب و سرزنده بمانید و بتوانید کسالت و خستگی را از خود دور کنید. گیاهان می‌توانند ویژگی‌های ارگانیک زیادی را به یک محیط اداری یکنواخت و کسل‌کننده اضافه کنند. گلدان‌های اداری علاوه بر بهبود کیفیت هوا با حذف ناخالصی‌ها، یک نقطه کانونی را نیز در محیط کار ایجاد می‌کنند که بر زیبایی محیط تأثیر چشمگیری خواهد داشت. حتی می‌توانید از گلدان‌های بزرگ برای جدا کردن فضاهای کاری متفاوت در شرکت استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام‌شده، محققان دریافتند که گیاهان به‌طور قابل‌توجهی تنش و استرس را در محل کار کاهش داده و موجب افزایش بهره‌وری کارمندان خواهند شد.

برای بسیاری از مردم محل کار، خانه دوم آن‌ها محسوب می‌شود. گذراندن 8 ساعت یا بیشتر در محیط اداره، سخت به نظر می‌رسد با این‌حال با چند دکوراسیون کوچک می‌توانید احساسی شبیه به نشستن در اتاق نشیمن را در محل کار خود تجربه کنید. استفاده از گلدان‌های اداری یکی از بهترین روش‌ها برای ساختن یک محیط آرام شبیه به محیط خانه است. اما چه گیاهانی برای اداره مناسب می‌باشند؟ درواقع صدها گیاه مختلف وجود دارند که می‌توانند در گلدان‌های اداری کاشته شوند و بسیاری از آن‌ها برای رشد به نور کم و نگهداری اندکی نیاز دارند. در ادامه با چند نمونه از گیاهان مناسب اداره آشنا خواهیم شد. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • برگ گندمی
  • سانسیویریا
  • کاکتوس‌ها
  • نخل بامبو
  • ژربرا جامزونی
  • بادرنجبویه
  • آلوورا
  • پتوس

 

از چه گلدان‌هایی می‌توان برای محیط اداره استفاده کرد؟

 

برگ گندمی

برگ گندمی

یکی از پرطرفدارترین گیاهان زینتی، برگ گندمی می‌باشد که در محیط‌های اداری نیز بسیار شناخته‌شده است. آن‌ها به مراقبت کمی نیاز دارند و مقداری نور و سایه برای رشد آن‌ها کافی است. این بدان معناست که نیازی ندارید تا زمان خود را برای آبیاری دائمی آن و یا قرار دادن آن در نور مناسب هدر دهید. برگ گندمی مزایای بهداشتی زیادی را به همراه دارد. طبق گفته گیاه شناسان، یکی از بهترین راه‌های طبیعی برای حذف مواد شیمیایی و ترکیبات آلی فرار یا آلاینده‌های هوا استفاده از برگ گندمی می‌باشد.این گیاه به نور کم تا متوسط و گرمای معمولی نیاز دارد. این گیاه 1 تا 2 روز می‌تواند بدون آب باقی بماند و به‌راحتی نیز قابل تکثیر است. این گیاه می‌تواند تا ارتفاع 25 تا 30 سانتی‌متر رشد کند. اگر برگ گندمی دور از نور قرار گیرد برگ‌های آن طویل شده و از زیبایی آن کاسته می‌شود بنابراین بهتر است نزدیک پنجره نگهداری شود. رطوبت موردنیاز این گیاه از 0 تا 70 درصد می‌باشد. خاک مناسب برگ گندمی باید مخلوطی از خاک باغچه و ماسه باشد. اگر برگ‌های این گیاه از وسط پوسیده‌شده‌اند به این دلیل است که بیش‌از اندازه آبیاری شده‌اند، برای اصلاح این وضعیت تا مدتی آبیاری را متوقف کنید. با قرارگیری گلدان‌های اداری حاوی برگ گندمی در مجاورت سرما، برگ‌های آن نرم و شفاف می‌شود. اگر گیاه تشنه باشد یا نور خورشید مستقیم به آن بتابد نوک برگ‌های آن قهوه‌ای می‌شود. با قرار دادن برگ گندمی در گلدان‌های اداری می‌توانید هوای محیط کار خود را همیشه تازه نگه‌دارید.

سانسوریا

سانسوریا

گیاه سانسوریا همانند برگ گندمی از گیاهان مناسب اداره است که نگهداری از آن بسیار آسان می‌باشد. این گیاه می‌تواند در هر محیطی تا چند روز بدون آب زنده بماند. این گیاه نیز به‌عنوان یک گیاه پاک‌کننده سموم هوا شناخته‌شده است. درواقع این گیاه با عمل فتوسنتز و با انتشار اکسیژن در هوا، مواد سمی مانند فرمالدئید، ترشیلا و اتیلن را از هوا فیلتر می‌کند. این گیاه زیبا تقریباً به نور خورشید نیاز ندارد و می‌تواند در گلدان‌های اداری قرار بگیرد. سانسوریا به سایه تا نور متوسط، حرارت زیاد، آبیاری اندک و هوایی با رطوبت 70 تا 90 درصد نیاز دارد. خاک جنگلی یا مخلوط خاک‌برگ و ماسه برای این گیاه مناسب می‌باشد. سانسیویسانسوریا گیاهی سخت است که به‌راحتی از بین نمی‌رود اما دقت کنید که آبیاری بیش‌ازحد موجب پوسیدگی انتهای برگ‌های آن خواهد شد.

 

گیاه سانسوریا همانند برگ گندمی از گیاهان مناسب اداره است که نگهداری از آن بسیار آسان می‌باشد. این گیاه می‌تواند در هر محیطی تا چند روز بدون آب زنده بماند.

 

 

کاکتوس‌ها

کاکتوس

بیش از 2000 نوع کاکتوس در جهان وجود دارد که خوشبختانه می‌توان تقریباً همه ی آن‌ها را در دسته گیاهان مناسب اداره قرار داد. کاکتوس به مقدار قابل‌توجهی نور خورشید برای رشد نیاز دارد بنابراین برای محیط اداری کم‌نور انتخاب این گیاه مناسب نخواهد بود. بااین‌حال با توجه به‌اندازه آن‌ها می‌توان مکان‌هایی را در اداره یافت که نور خورشید به این گل‌ها برسد. لازم به ذکر است در حال حاضر چراغ‌های مدرنی تولیدشده‌اند که می‌توانند مقدار زیادی نور UV تولید کنند بنابراین در محیط‌های اداری کم‌نور می‌توان از این چراغ‌ها برای فراهم آوردن نور مناسب گیاه استفاده کرد. گلدان‌های مخصوصی نیز وجود دارند که لامپی در آن‌ها تعبیه‌شده است که بااتصال USB آن‌ها به کامپیوتر می‌توان محیط گلخانه‌ای برای رشد گیاه ایجاد کرد. این گلدان‌ها دارای یک تنظیم خودکار می‌باشند که می‌توان به کمک آن نور را در ساعات مختلف روز برای رشد گیاه تنظیم کرد.
این‌که کاکتوس یکی از بهترین گیاهان مناسب اداره انتخاب‌شده است به این دلیل است که به آب بسیار کمی نیاز دارد. درواقع کاکتوس ترجیح می‌دهد که چندین روز بدون آب باقی بماند بنابراین نگهداری آن بسیار آسان خواهد بود. اکینوسرئوس، کندلابرا و کلیستو از انواع مختلف کاکتوس‌ها هستند که برای گلدان‌های اداری بسیار مناسب هستند.

نخل بامبو

نخل بامبو

برای کسانی که محیط کاری بزرگی دارند، گیاه نخل بامبو یک گیاه عالی برای محیط داخلی اداره آن‌ها می‌باشد. نخل بامبو به نور کم نیاز دارد و سرعت رشد آن فوق‌العاده است. این گیاه دارای ساقه‌های بلند و برگ‌های فراوانی است که درون گلدان‌های اداری بسیار زیبا به نظر می‌رسد. این گیاه دارای گونه‌های متعددی است که در اندازه‌های گوناگون موجود می‌باشند. ارتفاع این گیاه تا 220 سانتی‌متر می‌تواند برسد و به نور کمی برای رشد نیاز دارد. گرمای معمولی، خاک همیشه خیس و رطوبتی بین 50 تا 70 درصد از شرایط مطلوب برای رشد این گیاه می‌باشد. برخی‌ها معتقدند که گیاه بامبو سمبل کامیابی و موفقیت است زیرا انرژی منفی محیط را از بین می‌برد و تنش و استرس کاری را دور می‌کند. بنابراین می‌توان بامبو را در دسته گیاهان مناسب اداره قرار داد.

ژربرا جامزونی

ژبرا جامزونی

برای کسانی که می‌خواهند گیاه گل‌دار در محل کار خود داشته باشند ژربرا جامزونی از بهترین گزینه‌های موجود می‌باشد. این گیاه زیبا یکی از گیاهان مناسب اداره است که در رنگ‌های متنوعی موجود می‌باشد. اما بیشتر از زیبایی قابلیت آن‌ها در فیلترسازی هوا آن‌ها را محبوب کرده است. این گیاه می‌تواند به فیلتر کردن بنزن(که بسیار سرطان‌زا است) از هوا کمک کند. برخی وب سایت‌ها ادعا می‌کنند که این گیاه به‌سختی رشد می‌کند اما این گل زیبا برای رشد به نور قابل‌توجهی نیاز نخواهد داشت. برای دریافت نتیجه بهتر، بهتر است این گلدان‌های اداری در صورت امکان چند ساعت از روز را در ناحیه‌ای از شرکت قرار گیرند که کمی نور به آن‌ها برسد. این گیاه کوچک است و در هرجایی از اداره می‌تواند قرار گیرد و با توجه به طیف رنگی گسترده‌ای که دارد می‌تواند محیط زیبایی را در اداره به وجود آورد. گلبرگ‌های این گل به رنگ‌های زرد، صورتی، نارنجی، قرمز، بنفش، سفید و کرم هستند که بروی ساقه‌های 25 تا 60 سانتی‌متری قرار می‌گیرند. این گیاه گرمسیری به سرما حساس بوده و به این دلیل می‌تواند در دسته گیاهان مناسب اداره قرار گیرد. دمای ایدهآل برای رشد این گیاه 13 تا 15 درجه سانتی گراد می‌باشد. ژربرا در شرایطی با شدت نور بالا بهتر گل می‌دهد، البته نباید مدت‌زمان زیاد در نور مستقیم قرار بگیرد. این گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد اما زمانی که خاک گیاه خشک‌شده است بهتر است به آن آب برسد.

بادرنجبویه

گیاه دارویی بادرنجبویه نه‌تنها زیبا به نظر می‌رسد بلکه عطر فوق‌العاده‌ای را به ارمغان می‌آورد که تقریباً به هر فضای اداری ارزش می‌بخشد. این گیاه هم در نور مستقیم و هم در سایه می‌تواند زنده بماند و با مقاومت بالایی که دارد می‌تواند در گلدان‌های اداری تکثیر داده شود. بادرنجبویه به‌عنوان یک گیاه تقویت‌کننده حالات روحی شناخته‌شده است. با بوی دلپذیری که از این گیاه آزاد می‌شود در محیط اداره نیز می‌توانید در طول روز احساس راحتی داشته باشید. برگ‌های این گیاه بویی شبیه لیمو و نعنا می‌دهد. این گیاه به مقدار زیادی رطوبت نیاز دارد بنابراین روزانه باید آبیاری شود. ارتفاع این گیاه 70 تا 150 سانتی‌متر است و با رشد زیادی که دارد باید درجایی قرار گیرد که مزاحم گیاهان دیگر نشود. بذرهای این گیاه در دمای 10 تا 12 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زنند. خاک مناسب این گیاه باید بافت متوسطی داشته و غنی از ترکیبات کلسیمی باشد. همان‌طوری که گفتیم این گیاه خاصیت داروئی داشته و امروزه به همراه برخی از گیاهان مثل سنبل‌الطیب، بابونه و رازک برای درمان اضطراب و استرس استفاده می‌شود. عصاره خالص این گیاه تنش‌های کاری را از بین برده و سطح آرامش فرد را افزایش می‌دهد.

آلوئه ورا

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا در سراسر جهان به دلیل توانایی باورنکردنی آن در تولید ژل شناخته‌شده است. اگر به دنبال گیاهی مناسب برای گلدان‌های اداری خود هستید این گیاه با مراقبت کمی که نیاز دارد می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد. این گیاه تا زمانی که نور خورشید را دریافت می کند می‌تواند زنده بماند. آلوئه‌ورا به پاک‌سازی هوای در فضای اداره کمک خواهد کرد. این گیاه اگر در گلدان‌های مناسبی قرار گیرد برگ‌های آن می‌تواند ژل‌های زیادی را تولید کند. ژل آلوورا برای درمان آفتاب‌سوختگی، خارش‌ها و خراش‌های پوستی و کشتن باکتری‌های پوستی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگرچه این گیاه نسبت به سایر گیاهان مناسب اداره زیبایی کمتری دارد اما یکی از مفیدترین و سالم‌ترین گیاهان می‌باشد. این گیاه به‌طور عمده در مناطق خشک رشد می‌کند و بیش از 240 گونه دارد که تنها 4 گونه ی آن دارای ارزش غذایی می‌باشند. این گیاه حدود 2 متر می‌تواند رشد کند. این گیاه بسیار مقاوم بوده و به‌راحتی می‌تواند محدودیت‌های آبی، خاکی و شرایط سخت اقلیمی را تحمل کند. از ژل این گیاه در تولید انواع لوازم بهداشتی نظیر کرم‌های مرطوب‌کننده نیز استفاده می‌شود.

 

اگر به دنبال گیاهی مناسب برای گلدان‌های اداری خود هستید گیاه آلوئه‌ورا با مراقبت کمی که نیاز دارد می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد.

 

پتوس

پتوس

این گیاه مقاوم به‌سرعت رشد می‌کند و توانایی این را دارد که محیط کاری شما را به یک جنگل کوچک تبدیل کند. شاید به نظر برسد که نگهداری این گیاه دشوار است اما با مقاومت بالایی که این گیاه دارد مراقبت از آن بسیار ساده بوده و حتی زمانی که به‌اندازه کافی رشد کرد می‌توان بدون نگرانی گلدان آن را تعویض کرد. شاید بزرگ‌ترین دلیل اینکه پتوس در رسته گیاهان مناسب اداره قرارگرفته است، برگ‌های زیبای آن می‌باشد. برگ‌های قلبی شکل آن ترکیبی از رنگ‌های سبز، زرد تند و سفید مایل به کرم است که خاصیت بالاروندگی دارد و برخی از گونه‌های آن تا ارتفاع 5 متر می‌توانند بالا بروند. این برگ‌ها برای زنده ماندن تقریباً به هیچ نوری نیاز ندارند و به این دلیل نیز یکی از مناسب‌ترین گیاهان برای گلدان‌های اداری می‌باشند. نور موردنیاز برای رشد این گیاه بهتر است متوسط باشد زیرا که این گیاه در سایه مقاوم‌تر خواهد شد. در نور خیلی کم، رنگ‌های زردرنگ روی برگ‌های این گیاه کم‌رنگ می‌شود. این گیاه در تابستان هر 4 تا 5 روز به آب نیاز دارد ولی در زمستان آبیاری هفته‌ای برای آن کافی می‌باشد. برای آبیاری دوباره گیاه دقت کنید که سطح خاک آن خشک باشد در غیر این صورت نیازی به آبیاری ندارد. دمای مناسب برای رشد این گیاه 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. تکثیر این گیاه بسیار ساده بوده و با قلمه ساقه‌های انتهای گیاه به‌اندازه 10 سانتی‌متر امکان‌پذیر می‌باشد. بهتر است در اواخر بهار تا اواسط تابستان و در دمای 21 تا 24 درجه سانتی‌گراد قلمه‌زنی این گیاه انجام شود.

صدها گیاه وجود دارد که برای گلدان‌های اداری شما بسیار مناسب خواهند بود. بسیاری از این گیاهان همچون ژربرا و پتوس زیبایی منحصربه‌فردی داشته و برخی نیز همانند بادرنجبویه و آلوورا از مزایای سلامتی زیادی برخوردارند. برای انتخاب گیاهان مناسب اداره باید وقت بگذارید تا بتوانید متناسب با شرایط اداره خود گیاه مناسب را انتخاب کنید. عموماً گیاهانی برای محیط کاری مناسب می‌باشند که به نور کم و آبیاری زیادی نیاز نداشته باشند. با استفاده از گیاهان می‌توانید محیط کاری خود را به یک مکان آرام تبدیل کنید که به‌راحتی می‌توانید در آن نفس بکشید.

نظر دهید.