دنیای این روزها ما پر است از ساختما‌ن‌های بلند خاکستری، شهرهایی که پر دود و آلوده خاکستری زندگی ماشینی که هر روز فاصله ما را با طبیعت و گیاه و سبزه و طراوت بیش‌تر می‌کند. حس خوش چمن مرطوب هوای پاک و رنگ سبز و سرزندگی دقیقا همان گمشده این روزهای ماست که شاید کیلومترها سفر کنیم تا برای چند دقیقه در پهنه سبز زیبایی آرام بگیریم. در شرایط این روزهای ما عجیب نیست که معماران قرن 21 به دنبال راهی برای پیوند دادن انسان با طبیعت هستند. ایجاد فضایی که نه تنها زیباست بلکه نشان از زنده بودن حیات در محل زندگی شما دارد. هوا را تلطیف کند و سکوت و آرامش برایتان ایجاد کند. ایده دیوار سبز اینقدر جذاب است که به سرعت در سراسر جهان جای خود را باز کرد. دیواری پر شده از گیاهان زنده و شاداب با رطوبت متعادل باغ عمودی را وسط ساختمان یا خانه شما ایجاد می‌کند.

در جزیره حرارتی کلانشهرها دیوار سبز غنیمت است

تا به حال اسم جزایر حرارتی به گوشتان خورده؟ از زمانی که تمرکز سکونت بشر در نقاط خاصی از کره زمین متراکم شده است و کلان شهرهای پر جمعیت را تشکیل داده؛ بر اساس مطالعاتی که در سال‌های اخیر در مورد درجه حرارت مناطق مختلف انجام شده است، مشخص است که به دلایل مختلف شهرهای بزرگ جایی نقش مهمی در افزایش درجه حرارت دارد. ساخت و ساز متراکم از بین رفتن آب‌های سطحی که ظرفیت حرارتی بالایی دارد در کنار کفپوش آسفالت خیابان‌ها و یا نمای ساختمان‌هایی که بدون انعکاس نور آفتاب تمامی آن را جذب می‎کنند منبعی برای افزایش دمای شهرها شده و در کنار آن از بین رفتن پوشش گیاهی باعث شده است که تا در محدوده شهری به شدت دما بالاتر از مناطق بین شهری یا روستایی باشد. برای کاهش درجه حرارت شهر‌ها ایده‌ها روف گاردن یا سقف‌های سبز، پوشش‌هایی که نور خورشید را جذب نکند و تغییر در ساختار روسازی جاده‌ها کارساز است. یکی از عواملی که می‌تواند در محیط‌های کوچک هوا را کمی خنک و تلطیف کند و آلودگی‌های هوا را کاهش دهد احداث دیوار سبز در مناطق مسکونی و اداری و پارک‌هاست. گرین وال اولین گام‌ها را برای تغییر در ساختارهای غلط شهری برداشته است.

زیبایی بصری دیوار سبز

زیبایی بصری دیوار سبز

کسی را پیدا نمی‌کنید که در میان آسمان‌خراش‌ها و ساختمان‌های بی‌قواره با دیدن دیوار سبز به وجد نیاید. اولین واکنش افراد با دیوار گرین وال آن است که به آرامی به آن نزدیک می‎شوند و پس از آنکه مطمئن شدند گیاهان واقعی هستند از سر خوشی یک نفس عمیق می‌کشند. طبیعیست که حس آرامش و تسکین با دیدن چنین دیواری روحیه افراد را بهبود می‌دهد و اشتیاق ما را برای دیدن مناظر طبیعی تا حدودی پاسخ خواهد داد.

بهبود استاندارد  WELL با گرین وال

استاندارد WELL که این روزها در بحث توسعه پایدار مطرح می‌شود بر 7 پایه استوار است. این 7 پایه شامل هوای پاک، آب سالم، نور کافی، تغذیه سالم، تناسب اندام، آسایش چشمی، آسایش ذهنی. این 7 اصل در هر نوع ساخت‌و‌سازی و توسعه‌ای باید مدنظر قرار گیرد. نصب دیوار سبز که سرتاسر از گیاهان تشکیل شده است سطح سلامت و شادی افراد را افزایش می‌دهد، در محیط‌های کاری بهره‌وری را زیاد می‌کند و بر زندگی روزمره تاثیر مثبت خواهد داشت.

بهبود استاندارد  LEED با گرین وال

برنامه (LEED ) طرح راهبردی در طراحی انرژی و محیط زیست)، توسط شورای ساختمان سبز ایالات متحده توسعه یافته است، این استاندار سعی دارد تا طراحی، عملیات و ساخت و ساز ساختمان‌ها را به سمت سازگاری با محیط زیست سوق دهد.  نصب دیوار سبز برای اخذ استاندارد LEED کمک می‌کند و باعث افزایش قیمت ملک خواهد شد. در بسیاری از کشورها اخذ چنین استانداردهایی باعث کاهش پرداخت مالیات خواهد شد.

دیوار سبز کیفیت هوا را بهتر می‌کند

در برخی مراکز اداری و صنعتی ممکن است کارکنان در محیط کار خود، در معرض سموم مانند فرمالدئيد، مونوکسيد کربن، VOCs و بنزن قرار دارند. دیوار سبز زنده می‌تواند در کاهش میزان سموم هوا تاثیر مثبتی داشته باشد و با انتشار اکسیژن کیفیت هوا را بهبود دهد.

کاهش هزینه انرژی با دیوار سبز

به طور کلی وجود رطوبت به تعادل درجه حرارت کمک می‌کند و این خصوصیت به ویژگی‌ بالا بودن ظرفیت حرارتی آب برمی‌گردد. در ماه‌های گرم تابستان دیوار سبز با رطوبت بالایی که دارد کمک می‌کند تا حرارت موجود در هوا جذب رطوبت شود و به این ترتیب عایقی ایجاد می‌کند که هوا را به صورت طبیعی خنگ خواهد کرد. آمارها نشان می‌دهد که وجود گرین وال می‌تواند تا 10 درجه تغییر در دمای خانه ایجاد کند که این میزان تاثیر زیادی بر مصرف انرژی و هزینه تهویه خواهد داشت.

کاهش میزان صداهای مزاحم با دیوار سبز

 کاهش میزان صداهای مزاحم با دیوار سبز

 یکی از مزایای کمتر شناخته شده زندگی دیوارهای سبز، آن است که می‌تواند  سر و صدا در ساختمان ها را کاهش دهند. گیاهان در سراسر جهان برای کاهش نویز در امتداد جاده ها و بزرگراه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوار سبز به جذب انرژی صوتی  و کاهش فرکانس‌های مزاحم کمک می‌کند و در آسایش و آرامش مردم نقش مهمی خواهد داشت.

 آنچه باید در مورد دیوار سبز بدانید

امروزه شهرها به پارکینگ‌های بزرگ تبدیل شدند و فضای زندگی اغلب شهروندان صرفا خوابگاهی‌ است که ساعاتی را در آن صرف کنند و خود را برای ساعات کاری نه چندان دلنشین آماده سازند. در این میان دیوارها هم خود حکایتی دارند. شاید در بازسازی خانه‌های دیده باشید اولین اقدام افراد برداشتن دیوارها از سر راه است. اما حالا دیوار سبز یا گرین وال ایده به روزی را ارائه می‌دهد. حالا دیگر دیوار همان مانع سمجی نیست که می‌نمود. همان دیوار خود را با یک پسوند سبز در دل طراحان و ساکنین آپارتمان‌ها جا می‌کند. در دیوار سبز می‌توان به طور کامل از پوشش گیاهی استفاده کرد. تکنیک بهره‌بردن از گرین وال می‌تواند در ابعاد کاملا متفاوت برای فضاسازی داخل و خارج بنا انجام شود.

دیوار سبز می‌تواند زیباترین نمای خارجی را برای ساختمان ایجاد کند. دیوار سبز در واقع همان باغ عمودیست که زیباترین و دلنشین‌ترین طراحی خارجی بنا در نوع خود است. گرین وال را تقریبا در تمامی بناها می‌توان ساخت. در بناهای لاکچری که مالک احیانا روف گاردن را هم در اختیار دارد می‌توان از دیوار سبز استفاده کرد. در یک آپارتمان کوچک نیز این ایده قابل اجراست و می‌توان از آن لذت برد. از مزایای این دیوار یکی همان لذت بصری است. گذشته از آن استفاده از گرین وال می‌تواند به ایجاد ارزش افزوده برای بنا منجر شود و اما دیوار سبز چیست؟

با دیوار سبز آشنا شوید

مجموعه‌ای از یک پوشش گیاهی که بر روی یک دیوار به شکل عمودی کار شده. در واقع سازه‌ای سبز رنگ است که می‌شود تمام یا قسمتی از آن را برای نمای داخلی و خارجی ساختمان به کار برد. شاید بسیاری از شما به خصوص در شهرهای کوچک و محله‌های سنتی هنوز هم دیوار سبز حیاط و خانه‌ها را به یادداشته باشید. گیاهان رونده‌ای که در گوشه‌ای از حیاط خانه کاشته می‌شود و پس از گذران چند بهار دیواری از بنا را به طور کامل پوشش می‌داد. اقاقیا، مو، گیاهان رونده و پنجه‎‌ای شکل و غیره در گذشته دیوار سبز می‌ساختند. حالا اما می‌شود دیوار سبز را به فضای داخلی و بیرونی ساختمان اضافه کرد. به طور مثال با استفاده از گلدان می‌توانید فضای سبز عمودی یا دیوار سبز بسازید. این دیوار در واقع باغچه عمودی خانه شماست. دیوار سبزی که از دیدنش لذت می‌برید، رطوبت هوا را افزایش می‌دهد و حتی از آن می‌توان به عنوان عایق صدا استفاده کرد. ایده گرین وال شاید ابتدا در آب و هوای مدیترانه‌ای قابل اجرا می‌نمود اما امروزه در خشک‌ترین منطقه آب و هوایی نیز می‌توان دیوار سبز ساخت. دیوار سبز سبب می‌شود تا شما برای همیشه با دنیای خاکستری خداحافظی کنید و همزمان با سلام به سبزی و گیاه نشاط و شادی را مهمان شهر و خانه‌هایتان کنید.

اگر چه در دنیای امروز که تمامی رشته‌ها تخصصی است، ساخت دیوار سبز را باید به طراح و اهل فن سپر اما برای آشنایی اجمالی با گیاهان مناسب دیوار سبز، چند گیاه را به شما معرفی می‌کنیم:

گیاهان ایده ال برای گرین وال

گیاهان ایده‌آل برای گرین وال

یکی از مناسب‌ترین گیاهان که تقریبا با تمامی انواع آب و هوا سازگاری نشان می‌دهد Aechgnanthusradicans است. گل‌های قرمز آتشین و زیبایی دارد که شبیه لاله واژگون است و برگ‌های سبز براقی که بسیار زنده و زیباست. دیگری سرخس است. نوعی از سرخس که برگ شمشیری دارد، مراقبت زیادی لازم ندارد، کافیست برایش محیطی رطوبت ایجاد کنید تا از گرمای تابستان فضای خنک و معتدل برایتان بسازد. اقاقیا سومین گیاهی است که به شما معرفی می‌کنیم. اقاقیا بر روی دیوار سبز خانه شما هم دیدنی است و هم عطر دل‌‍انگیزی دارد. گیاه بعدی پوتوس است. به سرعت رشد می‌کند، نمای خوبی دارد و اگر نور کم باشد رشد آن بهتر است. دراسنا گیاه دیگری است که حتما گلدان‌هایش را دیده‌اید. ابلق و زرد و قرمز و سفید از نمونه‌های آن است و زیبایی خاصی به دیوار سبز می‌بخشد. یکی دیگر از گیاهانی که به دیوار سبز می‌آید مجموعه گیاهان پالوداریوم است. اینها گیاهانی هستند که نیمی در آب و نیمی دیگر در هوا رشد می‌کنند.

گیاهان چسبنده به دیوار

گیاهان بعدی، گیاهان چسبنده به دیوار است. یکی از بهترین گزینه‎ها به خصوص برای نمای خارجی ساختمان‌ها گیاهان چسبنده به دیوار است. این گیاهان به دیوارهای سیمانی و بتنی می‌چسبند و نمای دیوار سبز شما را کاملا پر می‌کند. برخی از این گیاهان رونده سایه دوست هستند. اگر دیوار سبزی می‌خواهید که همیشه پر نشاط و سرحال باشد باید سمت تابش آفتاب و مدت قرار گرفتن دیوار در نور مستقیم را در نظر داشته باشید. از نمونه‌های این گیاهان پاپیتال، سرخس، دیفن و کالاتیا است. اگر می‌خواهید سریعترین گیاه رونده برای ساختن دیوار سبز خانتان را بشناسید پیش امین الدوله و گل‌یاس را به شما معرفی می‌کنم. عطر آن‌ها را تا زمان‌های دوور به خاطر خواهید داشت. زیبایی آن‌ها بر روی دیوار سبز دلتان را می‌برد. آنقدر تند و با عجله رشد می‌کنند که تا چشم به هم بگذارید ارتفاع 10 متر را هم پشت سر گذاشتند. باز هم اگر سرعت رشد گیاهان برایتان در اولویت است می‌توانید از پیچک نیلوفر در ساختن دیوار سبز استفاده کنید. یکی دیگر از گیاهانی که در بالا رفتن از دیوار عجله دارد و به زودی دیوار سبز شما را پر می‌کند، زیباست و گل‌های رنگارنگی هم دارد گل ساعتی است. گل ساعتی همیشه سبز است، خوشبو است و گل‌هایی به رنگ سفید و آبی و بنفش و ارغوانی دارد.

گیاهان پوششی

در ادامه برای ساختن دیوار سبز گیاهان پوششی را به شما معرفی می‌کنیم. اینها از خانواده گیاهان رونده هستند. رشد عمودی دارند اما شاخ‌برگشان افقی هم رشد می‌کند. دیوار سبز شما همزمان از جهات عمودی و افقی رشد می‌کند و سبز می‌شود. سنجند تلخ یکی از انواع این گیاهان پوششی است. برگ‌هایش ریز است اما کاملا سبز و متراکم است. چشم بر هم بگذارید از چپ و راست دیوار را در بر می‌گیرد و در همه فصول سبز می‌ماند. حال گیاهی زینتی و دکوراتیو را به شما معرفی می‌کنیم. این گیاه را تقریبا همه ما در جشن‌ها و سال‌های عروسی دیده‌ایم. از آن برای دکور کردن سال‌های عروسی استفاده می‌شود. بسیار خوشبو است. این گیاه همان یاسمن است. رشد خیلی خوبی دارد. به سمت بالا رشد می‌کند و ارتفاع آن چندین متر است. از این گیاه برای پوشش دیوار سبز در داخل و خارج ساختمان می‌توان استفاده کرد. اگرچه رشد بیش‌ از 6 متری یاسمن سبب می‌شود تا هرازگاهی آن را هرس کنید تا همچنان زیبا و دلنشین به نظر برسد.

پیش به سوی ساخت دیوار سبز

حال که با برخی از گیاهان در ساخت دیوار سبز آشنا شدید احتمالا هوس کرده‌اید تا در نزدیکیتان دیوار سبزی بسازید. برای ساختن دیوار سبز لازم است که ابتدا یکی از دیوارهای منزلتان را که از لحاظ دریافت نور در طول زمان مناسب است در نظر بگیرید. اگر دیوار داخلی را در نظر دارید، سعی کنید که نزدیک به ورودی باشد. در این صورت نگه‌داریش برایتان ساده‌تر خواهد بود. انتخاب گیاه با شماست. اما سعی کنید گیاهی را انتخاب کنید که در زمستان زیاد کم پشت نشود. اگر با گیاهان مانوس هستید کار ساختن دیوار سبز برایتان ساده‌تر می‌شود در غیر این صورت برای ساختن گرین وال با باید با آزمون و خطا عمل کنید و یا از خبره این کار کمک بگیرید. به هر حال کار نشد ندارد. اگر دیوار سبز چشمتان را گرفته می‎‌توانید شروع کنید.

نظر دهید.