دیوارهای  سبز در وهله نخست بسیار زیبا هستند و زیبایی را برای محیط خسته کننده  و یکنواخت اطراف ما به ارمغان می آورند و همین امر از جمله اصلی ترین مزایای دیوار سبز است. همچنین دیوار سبز نمابرگ نگار یک راه حل منطقی برای

  • ارتقاء نمای درونی
  • بهبود ظاهر نمای بیرونی ساختمان  ها
  • بهبود هوا
  • کاهش مصرف انرژی
  • افزایش نشاط
  • افزایش هوشیاری کارکنان در محیط های اداری  میباشد.

در طول نیم قرن گذشته افزایش بی رویه جمعیت شهری منجر به افزایش قابل توجه آلودگی هوا و کاهش فضای سبز شده است. دیوار های سبز (گرین وال) یک راه حل خارق العاده برای علاقه مندی و پاسخی به نیاز اولیه ما یعنی نیاز به محیطی طبیعی و سالم است.

مزایای دیوار سبز

  1. مزایای بصری دیوار های سبز:

دیوار های سبز دیوار های بی روح و کسل کننده داخلی را تبدیل به فضاهایی زیبا و جذاب می کنند. آنها طبیعتی زیبا، جذاب و الهام بخش و سرشار از احساس طراوت را ایجاد می کنند که باعث بهبود احساس مفید بودن و در نتیجه افزایش روحیه کارکنان در محیط های کاری می گردد.

دیوار های سبز به همان اندازه که تصاویری زیبا و جذاب خلق می کنند در بهبود سلامت محیطی نیز موثر هستند. در محیط های اداری با استفاده از دیوار های سبز کارمندان  و مراجعه‌کنندگان با فضایی طبیعی و سرسبز استقبال می شوند در حالیکه از اثرات آرامش بخش وجود طبیعت در محیط بهره می برند.

از این‌رو توسعه باغ های عمودی در آسمان خراش ها ، لابی هتل ها و پذیرش دفاتر و … توسعه چشمگیری یافته است.

  1. افزایش ارزش تجاری املاک:

دیوار های سبز  بر افزایش ارزش املاک مسکونی و تجاری  تاثیر قابل توجهی نشان داده اند. آنها با اقزایش جذابیت محیطی به ایجاد یک ادراک مثبت در خریداران کمک می کنند. دیوار های سبز همچنین تمایزی برجسته را در محیط هایی لوکس مانند هتل ها و فروشگاه ها ایجاد می کنند.

  1. بهبود کیفیت هوا:

گیاهان طی عمل فتوسنتز دی اکسید کربن محیط را جذب و اکسیژن تولید می کنند. گیاهان همچنین با جذب ذرات و آلاینده های معلق هوا  به عنوان فیلترهای طبیعی هوا عمل می کنند و با پاکسازی هوا به بهبود سلامت کمک شایانی می‌کنند.

طی تحقیقات انجام شده در رابطه با گیاهان آپارتمانی دانشمندان متوجه شده‌ند که تعداد زیادی از گیاهان آپارتمانی در جذب اکثر آلاینده‌ها و عناصر مضری چون تری‌کلرواتیلن، بنزن و فرمالدئید نيز نقش بسزایی دارند. لذا از مزایای گیاهان آپارتمانی می توان سازگاری آن ها با نور کم و قدرت بالا در جذب گازها را نام برد.

افراد اغلب در محیط کار و زندگی خود در معرض سمومی مانند فرمالدئید، مونوکسید کربن، VOCs و بنزن قرار گرفته اند.  این مواد سرطان زا هستند و قرار گرفتن در معرض این مواد باعث سردرد، حالت تهوع، مشکلات پوستی و بروز آسم می‌شود.

این مواد در تولید محصولات مختلفی مانند رنگ، جوهر، چسب، پلاستیک، فرش، فوم و مواد ضد حریق استفاده می‌شوند و به‌راحتی در هوا منتشر می‌شوند.در برخی موارد سطح ترکیبات آلی فرار (VOCs)‌ در هوای یک ساختمان بقدری بالا است که باعث بروز مشکلات جدی برای ساکنان یا کارمندان حاضر در محیط می شود. نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان می دهد، برخی گیاهان خانگی قادر به فیلتر کردن و حذف چشمگیر این آلاینده های سمی هستند، به‌طوریکه برخی گیاهان تنها در مدت 24 ساعت می توانند تا 90 درصد مواد سمی موجود در هوا را به خود جذب کنند.

  1. کاهش هزینه های مصرف انرژی:

دیوارهای سبز در محیط های داخلی و خارجی ساختمان در تابستان از طریق فرآیند تبخیر و تعرق موجب تهویه و خنک شدن هوا و در زمستان  به عنوان عایق حرارتی ساختمان در کاهش هزینه های انرژی موثرند. دیوار های سبز خارجی می توانند دمای سطح را تا بازه‌ی50 درجه تعدیل کنند که تاثیر زیادی در کاهش هزینه های مصرفی به منظور تهویه مطبوع و سرمایش در فصل تابستان داد.

  1. کاهش آلودگی صوتی:

یکی از مزایای دیوار سبز که کمتر شناخته شده است، سبز کاهش آلودگی صوتی در ساختمان است. گیاهان و خاک عایق صوتی هستند. گیاهان در سراسر جهان در امتداد جاده ها و بزرگراه ها به منظور کاهش سر و صدای محیطی استفاده می ‌شوند. دیوارهای سبز باعث کاهش سر و صدای ناشی از فرودگاه ها، کارخانجات صنعتی، قطارها و ترافیک به نفع ساختمان های مجاور می‏شوند.

دیوارهای سبز زنده در این مفهوم به عنوان پوشش گیاهی طبیعی مانعی برای فرکانس های بالا هستند در حالی که سازه های حمایت کننده می تواند به کاهش صدای فرکانس کم کمک کند. دیوارهای سبز زنده همچنین به عنوان لایه عایق اضافی از هوا بین گیاهان و دیوارنیز عمل می کنند.

آنها همچنین از طریق جذب انرژی صوت  انعکاس و بازتاب صدا را نیز کاهش می دهند. اگر شما در یک خیابان شلوغ زندگی می‌کنید آلودگی صوتی محیط می تواند تقریبا 75 دسی بل باشد. دیوار های سبز به دلیل ایجاد یک بافت پیوسته از گیاهان، بستر کشت و رطوبت موجود می توانند تا 40 دسی بل سر و صدا ی محیط را کاهش دهند. از آنجا که مقیاس دسی بل لگاریتمی است هر یک واحد کاهش معادل ده برابر کاهش شدت صوت است.

نظر دهید.