زیبایی گل و گیاه و تأثیری که بر زندگی افراد خواهند گذاشت بر هیچ‌کس پوشیده نیست، ازاین‌رو تقریباً تمامی افراد نسبت به داشتن گیاهان در فضای باز و یا در خانه و محل کار تمایل نشان می‌دهند. گیاهان فضای باز مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی داشته و در برابر گرمای شدید، باد و بوران، برف و یخبندان مقاوم می‌باشند. برخی از گیاهان فضای باز در تمام سال سبز بوده و زیبایی خود را حفظ می‌کنند. بوته‌ها و گل‌های زیادی در دسته گیاهان فضای باز قرار دارند که علاوه بر اینکه می‌توانند زیبایی را برای حیاط و یا بالکن خانه به ارمغان بیاورند، محصولاتی را ارائه می‌دهند که می‌تواند نیاز روزانه شما را پاسخگو باشد.

گیاهان فضای باز

اگر به دنبال گیاهی هستید که علاوه بر سرسبزی بتواند محصولی نیز ارائه دهد بوته بادمجان تخم‌مرغی انتخاب خوبی خواهد بود. بوته بادمجان از گیاهان بومی مناطق نیمه گرمسیری و معتدل آسیا می‌باشد که دارای برگ‌های پهن بوده و گاها خاردار نیز دیده‌شده است. گل‌های بوته‌ی بادمجان بنفش روشن و میوه‌ی آن به رنگ بنفش تیره یا روشن است، البته امروزه بادمجان زرد، سبز و سفید نیز وجود دارد. میوه بادمجان اغلب قلمی کشیده تا کاملاً گرد دیده‌شده است. اگر می‌خواهید بادمجان یکی از گیاهان فضای باز حیاط و یا بالکن خانه شما باشد آن را در خاک شنی لومی بکارید و در فصل رشد آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید. این گیاه ازجمله گیاهان فضای باز است که به آبیاری روزانه نیاز داشته و خشکی شدید سبب از بین رفتن گل‌ها و میوه‌های آن خواهد شد.
فلفل دلمه خواصی نظیر تنظیم فشارخون، کاهش کلسترول بد، تقویت ایمنی بدن، درمان کم‌خونی، ضدالتهاب، سلامت قلب، ضد سرطان، چربی سوز و تقویت سلامت چشم را دارا می‌باشد. این گیاه پرخاصیت در دسته گیاهان فضای باز قرار داشته و می‌توانید با کاشتن آن در حیاط یا بالکن خانه خود از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. گیاه فلفل دلمه‌ای به آبیاری منظم و روزانه نیاز داشته و زمان آبیاری خاک گیاه باید کاملاً سیراب شود. خاک رس خاک مناسبی برای بوته فلفل دلمه است. اگر بوته فلفل دلمه‌ای را در گلدان کاشته‌اید بهتر است آن را پشت پنجره‌ای که آفتاب‌گیر است قرار دهید زیرا این گیاه به نور مستقیم و حرارت زیاد نیاز دارد. می‌توانید از کودهای مایع سبزیجات و میوه‌ها برای تغذیه بوته فلفل استفاده کنید.

 

گلهای رنگارنگ برای فضای باز

گل‌های رنگارنگ

گل‌های رنگارنگ از مهم‌ترین انتخاب‌های ما برای فضاسازی حیاط یا بالکن می‌باشند. گل آهار از دسته گیاهان فضای سبز است که با نام علمی Zinnia Elegans شناخته‌شده است. گل‌های زیبای این گیاه زیبا سفید، کرم، زرد، نارنجی، صورتی، قرمز و بنفش است که برگ‌های پهن و دراز و نوک‌تیزی دارد. گل آهار در دو نوع پاکوتاه با ارتفاع 30 سانتی‌متر و پابلند با ارتفاع 80 سانتی‌متر موجود می‌باشد. این گل در فصل بهار و تابستان گل می‌دهد و در محیط داخلی خانه نیز قابل نگهداری می‌باشد. آفتاب کامل و نور مستقیم برای رشد این گل زیبا ضروری است. خاک لوم و مخلوط با کمپوست برای رشد گیاه بسیار مناسب می‌باشد. گل آهار باید به‌طور مرتب آبیاری شود و نباید تا خشک شدن کامل خاک گیاه صبر کنید. این گل دوست‌داشتنی از اوایل بهار یا آغاز فصل سرما گل می‌دهد بنابراین برای انتخاب گیاهان فضای باز خانه خود می‌توانید از زیبایی این گیاه زیبا بهره ببرید.

اطلسی گیاهی

اطلسی گیاهی حساس به سرما است که با افت دمای شدید از بین می‌رود اما اگر بتوانید گرمای موردنیاز را برای آن فراهم کنید می‌توانید تا چند سال آن را به‌عنوان یکی از گیاهان فضای باز منزل خود داشته باشید. دورنگ بودن گل‌های اطلسی سبب زیبایی منحصربه‌فرد آن شده که عطر ملایم آن در شب بیشتر به مشام می‌رسد. اطلسی از خانواده سولانسه است که با نام علمی Petunia Hybrida شناخته می‌شود. آبیاری روزانه در تابستان و هفته‌ای دو بار در زمستان، این گل را سرزنده و شاداب نگه می‌دارد. خاک باغچه برای گل اطلسی شما مناسب خواهد بود اما می‌توانید از مخلوط خاک رس، ماسه، خاک‌برگ و کود حیوانی نیز برای خاک این گیاه استفاده کنید. زمانی که عمر گل‌های اطلسی به پایان رسید می‌توانید بوته این گیاه را هر دو هفته یک‌بار کود دهید. اطلسی از اواخر بهار تا اواخر پاییز گل می‌دهد. اطلسی ازجمله گیاهان فضای باز می‌باشد که به نور مستقیم خورشید برای گل‌دهی نیاز دارد اگرچه در مکان سایه آفتاب نیز به‌خوبی رشد می‌کند.

 

گیاهان مناسب فضای باز

کاج‌

بی‌تردید کاج‌ها از شناخته‌شده‌ترین گیاهان فضای باز می‌باشند که با سرسبزی و شادابی همیشگی خود جلوه‌ی ویژه‌ای به باغ می‌بخشند. کاج زینتی و پاکوتاه نانا یکی از نمونه‌های گیاهان فضای باز است که تا ارتفاع 62 سانتی‌متر می‌تواند رشد کند. برگ‌های نوک‌تیز این درختچه زینتی فلسی و تخم‌مرغی شکل است که کاملاً به شاخه‌های آن چسبیده است. ابتدای برگ‌های این گیاه، سبز روشن و انتهای آن سبز تیره است که این دورنگی برگ‌ها زیبایی آن را دوچندان می‌کند. حداقل دمای قابل‌تحمل توسط این گیاه 12- درجه سانتی‌گراد می‌باشد و در مکانی آفتابی یا نیمه آفتابی قابل رشد است.
اگر به دنبال گیاهی چمن گونه برای زیبایی باغ خود هستید گل ناز یخی یک نمونه از گیاهان فضای باز است که رونده بوده و همانند چمن‌ها می‌تواند سطح زمین را پوشش دهد. این گیاه مقاوم علفی و گل‌دار بسیار آفتاب را دوست دارد و در برابر خشکی مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد. در فصل‌های گرم سال این گیاه زیبا به آبیاری منظم نیاز دارد اما در حالت معمول به میزان کمی آب نیاز خواهد داشت. آفتاب کامل و سایه کم شرایط مطلوب برای رشد این گیاه همیشه‌سبز است. خاک مناسب گل ناز یخی باید دارای زهکشی مناسب بوده و مخلوطی از خاک‌برگ، ماسه و کود آلی را شامل شود. این گیاه از طریق قلمه ساقه و بذر قابل تکثیر است. این‌ گونهی ساکولنتی با جذب نور شدید در تمام فصول گل می‌دهد و با گل‌های سفید، صورتی و قرمز خود زیبایی را به ارمغان می‌آورد.

 

ماگنولیا

درختچه ماگلونیا

درختچه ماگلونیا یکی دیگر از گیاهان فضای باز است که در اواخر فصل زمستان با ارائه گل‌های درشت سفید یا قرمزرنگ خود آمدن بهار را نوید می‌دهد. اگر سرمای دیررسی در اوایل بهار رخ دهد گل‌های این درختچه زیبا در اثر سرما از بین رفته و تنه و شاخه خاکستری‌رنگ آن رخ می‌نماید. ریشه‌های عمیق ماگلونیا تا نزدیکی سطح خاک گسترش می‌یابد بنابراین زمان کاشت و تعویض خاک مراقب ریشه آن باشید تا دچار آسیب نشود. این گیاه به انتقال حساس بوده و بهتر است به‌صورت گلدانی یا کیسه‌ای منتقل شود. این درختچه بومی جنوب شرقی آمریکا همیشه‌سبز می‌باشد و می‌تواند تا ارتفاع 27 متر و به گستردگی 8 متر رشد کند. خاک لومی، ماسه‌ای، گچی مرطوب و زهکشی شده که خنثی یا کمی اسیدی باشد برای این گیاه بسیار مناسب است. دمای مناسب برای این گیاه 19 تا 21 درجه سانتی‌گراد است و بهتر است ریشه عمیق آن به‌صورت ماهانه عمیقاً آبیاری شود.

گیاهان پوششی از دیگرگونه‌های گیاهان فضای باز هستند که برای پر کردن فضای سبز خانه‌ها بسیار مناسب می‌باشند. پامپاس ارغوانی نمونه‌ای از این گیاهان فضای باز است که با شاخ و برگ‌های بنفش‌رنگ و با ساختار فواره‌ای شکل خود در کنار سایر گیاهان زیبایی منحصربه‌فردی ایجاد می‌کند. 25 گونه از این گیاه بومی جنوب آمریکا شناخته‌شده است که برگ تمامی آن‌ها بلند و باریک بوده و ارتفاع گیاه تا 3 متر می‌رسد. گونه‌های دیگر این گیاه زینتی با گل‌هایی به رنگ‌های سفید، کرم، صورتی، و قرمز موجود می‌باشد. رطوبت متوسط، خاک زهکشی شده، آفتاب کامل یا نیم‌سایه شرایط مناسب برای رشد گیاه را فراهم می‌سازد.

 

علاوه بر مطالب فوق میتوان جهت زیبایی و طراوت محیط داخلی از دیوار سبز استفاده کرد که انواع دیوار سبز را میتوانید در دیگر مقالات نمابرگ نگار مشاهده فرمائید.

نظر دهید.