بام سبز یا Green Roof 

از دیگر مواردی که می توان آن را مرتبط با دیوار سبز دانست، بام سبز یا گرین روف است که چند سالی است استفاده و ساخت آن در کشور ما نیز رواج نسبی پیدا کرده است. در واقع شما بام آپارتمان یا منزل ویلایی خود را با پوشش گیاهی خاصی پر می کنید. در انتخاب گیاهان برای کاشت در بام سبز باید دقت کافی به خرج داده و گیاهانی را انتخاب کنید که در برابر شرایط جوی مختلف مانند تابش شدید نور خورشید، سرما، یخ زدگی، وزش  شدید باد و خشکی مقاوم باشند. بام سبز می تواند تا حد زیادی آلودگی هوا را کاهش دهد، تغییرات آب و هوایی را کند کند، درجه حرارت بالای هوا را پایین آورد، محیط شهری را بسیار زیبا کند و فضایی برای تفریح و دورهمی های دوستانه و خانوادگی فراهم کند. بام سبز را معمولا به شکل های متفاوتی مانند متمرکز، گسترده، فشرده، نیمه متمرکز و یا مدولار بسته به میزان تاسیسات مورد نیاز و عمق متوسط کشت طراحی می کنند. بام سبز می تواند محیط مناسبی برای بازی کودکان یا دورهمی های دوستانه شود و از صرف وقت و انرژی اضافی برای رفتن به پارک جلوگیری کند. در طراحی بام سبز برای هر ساختمان باید شرایط عمرانی ساختمان را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید وزن بیش از حدی به سازه وارد نمی کنید.

بام سبزبام سبز

در کلانشهرهایی مانند تهران یا بسیاری از شهرهایی که حتی از سیستم های پیشرفت و بروزتری استفاده میکنند مانند توکیو همیشه مشکل فضا و جایگاه برای ایجاد فضای سبز و ایجاد حس طراوت و زندگی در شهر یا کشور مانند فضایی که دیوار سبز یا گرین وال در خانه یا زندگی ایجاد میکند نیاز مبر و ضروری است.

اما راه حل چیست ؟ 

چطور میشود در شهرها با ایجاد فضای سبز هم با آلودگی مقابله کرد و هم فضای سبز زیبایی ایجاد کرد.

این مشکل با بام سبز یا روف گاردن ( roof garden ) به راحتی قابل رفع است و فضای بام که بطورکلی فضایی بیهوده و غیر قابل استفاده است به فضایی جهت حفظ سلامت و زیبایی در شهر تبدیل می شود.

 

بام سبز روف گاردن

امروز در برخی از مناطق بام سبز به شدت در حال توسعه است با این حال عدم اجرای تخصصی معمولا این پروژه ها را با مشکلاتی مواجه می نماید. از این رو ضروری است که چند نکته را در هنگام ایجاد بام سبز باید به خاطر داشته باشیم.

اول از همه در نظر گرفتن وزن اضافی است که یک روف گاردن بر  ساختمان تحمیل می کند. این مرحله به صورت اصولی از همان مراحل ابتدایی بنای ساختمان باید لحاظ گردد. از جمله مشکلات موجود در مسیر احداث روف گاردن این است که معمولا سازندگان در مراحل نهایی تصمیم به احداث روف گاردن می گیرند. هر چند اکثر ساختمان ها قادر به تحمل وزن اضافی برای ایجاد یک روف گاردن سبک را دارا هستند اما در این حالت طراحی بام سبز با محدودیت بیشتری مواجه است.

روف گاردن

در نظر داشته باشید که گیاهان در بام سبز در معرض باد شدیدتری هستند بنابراین طراحی باید به گونه ای باشد که روف گاردن در مقابل باد مقاوم باشد. یک روش موثر استفاده از داربست و یا برخی از باد شکن مشبک است. از سوی دیگر در انتخاب گیاهان باید گونه های مقاوم در مقابل باد لحاظ گردند و استفاده از درختان بلند در روف گاردن توصیه نمی شود.

یکی از عوامل مهم در احداث بام سبز در نظر گرفتن سیستم زهکش مناسب و عایق سازی صحیح بستر کشت است به گونه ای که زه آب آبیاری به سهولت و با ایمنی از طریق شبکه زهکش خارج شود. همچنین تعبیه سیستم زهکشی باید به گونه ای باشد که احتمال انسداد شبکه وجود نداشته باشد.

 

 

نظر دهید.