زمانی که انسان خلق شد در بهشتی پا نهاد که پوشیده از درختان سرسبز و مناظر شگفت‌انگیز بود، مکانی که آن را باغ عدن، فردوس یا بهشت می‌نامند. درباره بهشت و مشخصات آن مطالب زیادی گفته‌شده ولی مهم‌ترین نماد آن سرسبزی افسانه‌ای آن بوده است.
در تاریخ هم هر جا سخن از شهرهای آباد و باشکوه می‌شود حتماً درختان، گیاهان و سبزی وجود دارد چراکه هر جا درختان سرسبز هستند، آب و آبادانی هست و هر جا آب و درخت باشد مردم هم هستند. به همین دلیل است که بشر همیشه در تلاش بوده تا در کنار طبیعت زندگی کند تا از منافع فراوان آن بهره‌مند شود.
در عصر حاضر که کشورها عموماً با مشکل کمبود آب و خشک‌سالی مواجه هستند، حفظ و نگهداری درختان و گیاهان کار دشواری شده است اما به کمک فناوری و روش‌های نوین می‌توان طبیعت و سرسبزی را همچنان حفظ نمود.
دیوارهای سبز (یا گرین وال  – green wall ) یکی از نمادهای طبیعت و سرسبزی است که به ما امکان می‌دهد تا همچنان سرسبزی و طراوت را در محیط زندگی‌مان داشته باشیم. دیوارهای سبز علاوه بر زیبایی و جذابیت ظاهری مزایای منحصربه‌فردی دارند که ما را ترغیب می‌کنند که بیشتر از آن‌ها استفاده کنیم.
ازآنجایی‌که به نحوه اجرای دیوار سبز کمتر پرداخته‌ شده و آموزش ساخت دیوار سبز موضوع جدیدی است، در این مقاله می‌خواهیم نحوه اجرای دیوارهای سبز را بررسی کنیم:

مزایای دیوار سبز

نحوه اجرای دیوار سبز

دیوار سبز یک راه‌حل مطمئن برای ارتقای تصاویر بصری ساختمان، بهبود کیفیت هوا و افزایش سطح انرژی افراد می‌باشد. با افزایش جمعیت شهرها و تمایل افراد به شهرنشینی در کنار از دست رفتن منابع طبیعی و فضاهای سبز، آلودگی هوا به میزان چشمگیری افزایش‌یافته است. هدف از ایجاد دیوار سبز بهبود فضای سبز و منافع ذاتی طبیعت است.
هرچند که قبلاً در مورد مزایای دیوار سبز به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم در اینجا تنها به چهار مورد اصلی از مزایای دیوار سبز یا دیوار زندگی یا گرین وال اشاره می‌کنیم تا به اهمیت استفاده از این نوع گیاهان بیشتر پی ببرید.

زیبایی خیره‌کننده برای منازل، شرکت‌ها و سازمان‌ها و محیط‌های شهری

گرین وال زیبایی خیره‌کننده‌ای برای محیط ایجاد کرده و آن‌ها را به سبکی تازه به‌روزرسانی می‌کند. دیوار سبز با الهام بخشی از زیبایی و جذابیت طبیعی، برای روحیه افراد درون خانه و یا کارمندان در محیط‌های اداری بسیار مفید خواهد بود.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی با تنظیم دما

با بهره‌گیری از دیوار سبز در فضای داخلی خانه و یا اداره هوا مدام در حال تصفیه شدن می‌باشد که این امر سبب می‌شود تا دما در سطح متعادلی باقی بماند و مانع هدر رفتن انرژی گرمایی و یا سرمایی محیط خواهد شد.

بهبود کیفیت و حفظ طراوت هوای محیط

دمای متوسط مناطق شهری از مناطق اطراف آن بالاتر می‌باشد. افزایش پوشش گیاهی در نقاط پرحرارت شهر همانند یک خنک‌کننده عمل کرده و حرارت منفی را کاهش می‌دهد. آزمایشات نشان داده که تفاوت دمای بین گرین وال با سطوح پرحرارت شهری تا 17 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین با استفاده از Green Wall علاوه بر بهبود کیفیت هوا طراوت آن نیز حفظ‌شده و امکان استنشاق هوایی پاک ممکن خواهد بود.

کاهش سطح سروصدا در ساختمان‌ها

Green Wall همانند یک عایق صوتی برای خانه‌ها عمل کرده و می‌تواند از سروصدای محیط اطراف بکاهد. پانل‌های سبز دارای ضخامت زیادی بوده که همانند یک جاذب صدا عمل کرده و منجر به کاهش ناهنجاری‌های ناشی از اصوات آزاردهنده شهری خواهند شد.

با داشتن این مزایای برجسته دیوار سبز در نیم‌قرن اخیر رشد چشمگیر استفاده از آن‌ها کاملاً طبیعی است

برخلاف تصور مردم دیوارهای سبز فقط جنبه زیبایی ندارند! یکی از مهم‌ترین مزایای دیوار سبز صرفه‌جویی در مصرف انرژی با ویژگی تعریق گیاهان و کنترل دما است، ویژگی جالب دیگر دیوارهای سبز کنترل سروصداهای مزاحم در محیط است!

نحوه اجرای دیوار سبز | از کجا شروع کنیم؟

قبل از اینکه به نحوه اجرای دیوار سبز بپردازیم باید بدانیم که دیوار سبز برای چه مکان‌هایی مناسب است، تقریباً هرجایی که گیاهان می‌توانند رشد کنند دیوارهای سبز هم امکان نصب دارند. فقط کافی است دیواری یا سطحی عمودی و آب مناسب وجود داشته باشد.
حتی اگر دیوار برای راه‌اندازی و نصب دیوار سبز وجود نداشته باشد می‌توانید از اسکلت‌های آماده که برای همین منظور طراحی‌شده‌اند استفاده کنید.
بنابراین تقریباً در تمام محیط‌های خانگی، اداری و شهری امکان ایجاد دیوارهای سبز وجود دارد.

مراحل نصب و راه‌اندازی دیوار سبز

مراحل نصب دیوار سبز
مراحل نصب دیوار سبز با توجه به انواع دیوار سبز متفاوت است. در حقیقت برای نحوه اجرای دیوار سبز باید بدانیم که سه نوع دیوار سبز وجود دارد: دیوارهای سبز بیرونی ، دیوارهای سبز داخلی و دیوارهای سبز هوشمند (این نوع دیوارها اسمارت گرین وال گفته می‌شود و فقط قابل‌استفاده در فضاهای داخلی می‌باشند)
در اینجا ما مراحل نصب را به‌صورت کلی بیان می‌کنیم و بعد تفاوت‌های هر نوع از دیوارهای سبز را توضیح خواهیم داد.

  1. حفاظت از کف، دیوار و تمام سطوحی که در معرض آب و رطوبت دیوار سبز قرار دارند.
  2. نصب منبع آب‌رسانی و زیرساخت اسکلتی دیوار سبز
  3. نصب پانل‌های پیش‌ساخته
  4. نصب خطوط آبیاری و سنسورهای موردنیاز
  5. آزمایش سیستم آب‌رسانی و عایق مورداستفاده
  6. کاشت گیاهان و آغاز مرحله نگهداری

قبل از اجرای دیوار سبز در محیط داخلی ساختمان باید فضای مناسب را فراهم کرده و سپس فضای مورداستفاده برای دیوار سبز را اندازه‌گیری و علامت‌گذاری کنیم. این اندازه‌گیری‌ها در خرید و انتخاب شما برای استفاده از یک دیوار پیش‌ساخته و یا استفاده از دیوار ساختمان بسیار مؤثر خواهد بود.

در نظر گرفتن سیستم آبیاری خودکار چهارمین مرحله در اجرای گرین وال می‌باشد. در این مرحله باید سنسورهایی به دیوار سبز متصل شوند تا در صورت مشاهده خشکی خاک فعال‌شده و مقدار آب موردنیاز برای تغذیه گیاه را از منبع دریافت کرده و به‌وسیله لوله‌های آب به ریشه گیاه برساند.
اکنون ساختار لازم برای اجرای دیوار سبز اجراشده و می‌توان گیاهان را بروی دیوار نصب کرد اما قبل از نصب گیاهان بهتر است سنسورهای سیستم آبیاری خودکار و همین‌طور عایق‌های کف و دیوار چک شود این مرحله پنجمین مرحله در اجرای Green Wall خواهد بود. در این مرحله باید از عدم نشتی لوله‌ها و صحت کارکرد سنسورها در آب‌رسانی به گیاه اطمینان حاصل شود زیرا بعد از قرار گرفتن گیاه و رشد آن بررسی این مشکلات دشوار خواهد بود.
و درنهایت آخرین مرحله از مراحل اجرای دیوار سبز نصب گیاهان بروی دیوار می‌باشد. نوع گیاهان انتخابی بر اساس فضای مورداستفاده برای گرین وال متفاوت می‌باشد. انواع پتوسها، کاکتوس‌ها، سرخس‌ها قابل‌استفاده در دیوار سبز داخلی می‌باشند.
برای Green Wall در فضای شهری باید از گیاهانی استفاده شود که در هر شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و بتوانند زیبایی خود را حفظ کنند. یاس امین‌الدوله، پیچک‌ها و انواع دیگری از گیاهان قابل‌استفاده برای دیوارهای سبز شهری می‌باشند. نکته‌ای که در انتخاب گیاهان بسیار حائز اهمیت است میزان نور و آب موردنیاز برای آبیاری گیاه می‌باشد.
شش مراحل فوق از مراحل اصلی اجرای دیوار سبز می‌باشند اما مسئله مهم‌تر نگهداری از این موجودات زنده دوست‌داشتنی می‌باشد. آبیاری منظم، کود دهی در زمان مناسب و تأمین نور مناسب ازجمله نکات اصلی در نگهداری دیوار سبز می‌باشند.

به‌طورکلی برای ایجاد یک دیوار سبز شش مرحله اصلی وجود دارند که به‌صورت خلاصه عبارت‌اند از : عایق‌کاری، آب‌رسانی، نصب پانل‌ها، نصب زیرساخت آبیاری، آزمایش اولیه، نصب گیاهان و نگهداری

مرحله اول برای تمام انواع دیوارهای سبز یکسان است چون هر دیوار سبزی برای زنده ماندن نیاز به آب دارد، از طرفی خود گیاهان ایجاد تعریق و رطوبت می‌کنند که باعث نمناکی و خراب شدن دیوارها و سطوح مجاور می‌شود. سطوح متفاوتی چون کف و دیوار در تماس با دیوار سبز ممکن است دچار رطوبت و آسیب شوند بنابراین اولین مرحله از اجرای دیوار سبز حفاظت از کف و دیوار می‌باشد. برای ایجاد سطح مناسب می‌توانید نرده‌های عمودی را به دیوار متصل کنید تا هم دیوارها و کف از رطوبت و تعریق گرین وال در امان بمانند و هم یک سطح مناسب برای گردش هوای بین Green Wall و دیوار ایجاد شود. بروی این نرده‌های عمودی نرده‌هایی افقی نصب می‌شوند که به‌عنوان پایه برای گیاهان دیوار سبز عمل می‌کنند. شرکت‌های زیادی وجود دارند که پانل‌های پیش‌ساخته‌ای را تولید می‌کنند که قابل‌نصب بروی دیوار می‌باشد. بعضی از مدل‌ها به‌صورت مستقل در محیط قرار می‌گیرند و نوعی پارتیشن طبیعی در خانه ایجاد می‌کنند.

مرحله دوم کمی متفاوت است. جهت راه‌اندازی سیستم آبیاری خودکار باید منبعی جهت ذخیره‌سازی آب در نظر گرفته شود چون ممکن است آب شهری قطع شود و در این صورت لازم است که آب‌رسانی از منبع انجام گردد. در این حالت منبع در مسیر آب اصلی و گیاهان قرار می‌گیرد و مثل سیستم آب‌رسانی در کولرهای آبی فرآیند پر شدن آن پس از رسیدن به مقدار تعیین‌شده به‌صورت خودکار قطع می‌شود. بنابراین دومین مرحله از اجرای Green Wall نصب منبع جهت ذخیره آب می‌باشد. بعدازاینکه منبع نصب شد باید جریان آب را آزمایش کنید. سپس براکتها را در امتداد مسیر آبیاری نصب‌کرده و محافظ‌های چوبی و یا آلومینیومی برای پوشاندن لوله‌های آب در نظر بگیرید. اگر شما قصد ایجاد یک دیوار سبز هوشمند (smart green wall) دارید حتماً باید یک سیستم آب‌رسانی هوشمند داشته باشید، این سیستم به‌صورت خودکار و با کمک حسگرهایی که در آن تعبیه‌شده است نیاز گیاهان به آب را تشخیص داده و به همان مقدار آن‌ها را آبیاری می‌کند.

نصب ماژول‌های دیوار سبز در اسلاتهای افقی و سپس نصب گیاهان، سومین مرحله از اجرای گرین وال می‌باشند. این مرحله بر اساس نوع دیوار سبز متفاوت خواهد بود. در اینجا لازم است کمی به نوع گیاهان موجود در دیوار سبز ازنظر آبیاری و تغذیه بپردازیم: قدیمی‌ترین شکل دیوارهای سبز به روش کاملاً سنتی یعنی در خاک مناسب رشد می‌کنند، فقط گیاه به‌جای اینکه در زمین یا گلدان رشد کند در باکس‌هایی که بر روی دیوار تعبیه‌شده قرار می‌گیرد و به حیات خود ادامه می‌دهد.

اما نوع جدیدتر و راحت‌تری از دیوارهای سبز وجود دارد که نیازی به خاک ندارد!
گیاهان این نوع از دیوارهای سبز ریشه‌ای دارند که می‌تواند در محیطی اسفنجی و یا حتی فقط در آب رشد کنند!
این روش کاشت گیاهان به نام هیدروپونیک معروف است و در آن کیفیت آب بسیار مهم است. چون ما خاک را حذف می‌کنیم حتماً باید آب را با عناصری که به تغذیه و رشد گیاه کمک می‌کنند غنی کنیم. همچنین در این روش هوای کافی و نور بسیار مهم هستند.

دیوار سبز هیدروپونیک

دیوار سبز هیدروپونیک

خوب حالا که با انواع کشت گیاهان در دیوار سبز آشنا شدید می‌توانیم قسمت سوم را توضیح دهیم. اگر گیاهان شما در خاک رشد می‌کنند شما باکس‌های موردنیاز را بر روی اسکلت تعبیه‌شده (اسکلت دیوار سبز معمولاً از فلزی یا از جنس پلاستیک هستند) قرار می‌دهید. در گیاهان بدون نیاز به خاک پانل‌های مخصوصی وجود دارند که بسته به نوع گیاه و روش تغذیه آن متفاوت است ولی در همه آن‌ها ریشه گیاه درون آب قرار خواهد گرفت.

در این مرحله در حقیقت ما مرحله نصب زیرساخت فیزیکی گیاهان موجود در دیوار سبز را نصب می‌کنیم.

در نظر گرفتن سیستم آبیاری خودکار چهارمین مرحله در اجرای گرین وال می‌باشد. در این مرحله باید سنسورهایی به دیوار سبز متصل شوند تا در صورت مشاهده خشکی خاک فعال‌شده و مقدار آب موردنیاز برای تغذیه گیاه را از منبع دریافت کرده و به‌وسیله لوله‌های آب به ریشه گیاه برساند. سیستم آب‌رسانی که در مرحله دوم ذکر شد آب کلی سیستم را تأمین می‌کند ولی منظور ما در این مرحله دریافت آب از منبع و رساندن به ریشه گیاه است. این نوع سیستم‌ها هم بسیار متفاوت هستند اما عموماً از یک شبکه لوله‌ای استفاده می‌کنند که به کمک یک پمپ آب را به گیاه می‌رسانند. لازم به ذکر است که برای گیاهان بدون خاک جایی برای افزودن مواد افزودنی به آب در نظر می‌گیرند تا گیاه تغذیه مناسبی داشته باشد.

اکنون ساختار لازم برای اجرای دیوار سبز اجراشده و می‌توان گیاهان را بروی دیوار نصب کرد اما قبل از نصب گیاهان بهتر است سنسورهای سیستم آبیاری خودکار و همین‌طور عایق‌های کف و دیوار چک شود این مرحله پنجمین مرحله در اجرای Green Wall خواهد بود. در این مرحله باید از عدم نشتی لوله‌ها و صحت کارکرد سنسورها در آب‌رسانی به گیاه اطمینان حاصل شود زیرا بعد از قرار گرفتن گیاه و رشد آن بررسی این مشکلات دشوار خواهد بود.

و درنهایت مرحله ششم و  آخرین مرحله از مراحل اجرای دیوار سبز نصب گیاهان بروی دیوار می‌باشد. نوع گیاهان انتخابی بر اساس فضای مورداستفاده برای گرین وال متفاوت می‌باشد. انواع پتوسها، کاکتوس‌ها، سرخس‌ها قابل‌استفاده در دیوار سبز داخلی می‌باشند.
برای Green Wall در فضای شهری باید از گیاهانی استفاده شود که در هر شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و بتوانند زیبایی خود را حفظ کنند. یاس امین‌الدوله، پیچک‌ها و انواع دیگری از گیاهان قابل‌استفاده برای دیوارهای سبز شهری می‌باشند. نکته‌ای که در انتخاب گیاهان بسیار حائز اهمیت است میزان نور و آب موردنیاز برای آبیاری گیاه می‌باشد.معمولاً یک یا چند روز برای آزمایش نهایی در نظر گرفته می‌شود تا چنانچه مشکلی وجود دارد برطرف شود.

شش مرحله فوق از مراحل اصلی نحوه اجرای دیوار سبز می‌باشند اما مسئله مهم‌تر نگهداری از این موجودات زنده دوست‌داشتنی می‌باشد. آبیاری منظم، کود دهی در زمان مناسب و تأمین نور مناسب ازجمله نکات اصلی در نگهداری دیوار سبز می‌باشند.

نحوه اجرای دیوار سبز | ابزارها و پیش‌نیازهای موردنیاز

 

نحوه اجرای دیوار سبز چگونه است

با توجه به توضیحات قسمت قبلی در اینجا هم نوع دیوار سبز مورداستفاده مشخص‌کننده ابزارها و تجهیزات موردنیاز است.
در اینجا به بررسی اجزا تشکیل‌دهنده هر یک از انواع دیوار سبز می‌پردازیم:

دیوارهای سبز بیرونی (outdoor green wall)

قبل از هر چیز لازم به ذکر است، گیاهانی که ریشه در زمین‌دارند و بر روی دیوار رشد می‌کنند (مثل پیچک) منظور ما نیست، منظور ما دیوارهایی هستند که به‌صورت هدفمند و مدیریت‌شده بر روی نماهای بیرونی ایجاد می‌شوند.
در دیوارهای سبز بیرونی (اتدور گرین وال) یک اسکلت دیواری مناسب جهت نصب پانل‌ها یا باکس گیاهان لازم است (معمولاً در دیوارهای سبز بیرونی به علت اندازه بزرگ‌تر استفاده از گیاهان بدون خاک منطقی نیست، چون هم هزینه بسیار بالاتری دارند و هم نگهداری بسیار سخت و دشوار می‌شود)، همچنین جهت ایجاد سیستم آب‌رسانی به منبع آب، پمپ آب، لوله‌های آبیاری و اتصالات مربوطه نیاز است.
لازم به ذکر است که در دیوارهای سبز بیرونی چون بارندگی هم وجود دارد لازم است یک سیستم خروجی از کف دیوار سبز برای خروج آب‌های اضافی به سیستم فاضلاب تعبیه شود.
درنهایت همانند همه فضاهای سبز نیاز به خاک کافی و گیاهان سازگار با محیط بیرونی داریم تا آن‌ها را در محل خود قرار داده و بهره‌برداری کنیم.
انتخاب نوع گیاهان بحث مفصلی است اما لازم است بدانید که گیاهان دیوار سبز بیرونی باید از مقاومت بیشتری برخوردار باشند چون در معرض آب‌وهوای بیرونی و باد و باران قرار دارند.

دیوارهای سبز داخلی (indoor green wall)

دیوارهای سبز داخلی (ایندور گرین وال) تمام اقلام موردنیاز عنوان‌شده برای دیوارهای سبز بیرونی را لازم دارند اما با توجه به اینکه در دیوارهای سبز داخلی ما می‌توانیم از گیاهان بدون خاک هم استفاده کنیم لذا اگر تصمیم گرفتیم که دیوار سبز بدون خاک داشته باشیم لازم است به‌جای باکس خاک از پانل‌های مخصوص گیاهان بدون خاک استفاده کنیم. این پانل‌ها مخصوص دیوارهای سبز تولید می‌شوند و انواع مختلفی دارند، ولی عموماً ریشه گیاه درون آن قرارگرفته و از آب تغذیه می‌کند. به‌طور مثال برای ساخت یک دیوار سبز با استفاده از پالت‌های چوبی به پالت چوبی، مواد خاک‌برداری، ورقه‌های پلاستیکی، قیچی و بست آهنی موردنیاز خواهد بود.

دیوارهای سبز هوشمند (smart green wall)

دیوارهای سبز هوشمند (اسمارت گرین وال) مقوله کاملاً متفاوتی دارند و بسیار پیچیده و متکی به تکنولوژی هستند، لذا جهت نصب و راه‌اندازی آن‌ها حتماً باید از یک شرکت فعال در این حوزه کمک بگیرید.
حتی برخی از این دیوارها به‌صورت کاملاً آماده تولیدشده‌اند و فقط به محل شما حمل شده و نصب می‌شوند یعنی حتی نیازی به دیوار یا سطح عمودی ندارند.

اما به‌صورت کلی همه این دیوارها شامل اجزای زیر هستند:

  • سیستم تثبیت‌کننده آب و هوا
  • حس‌گر منبع آب
  • خطوط آبیاری
  • چهارچوب یا فریم
  • ریل‌های عمودی جهت نصب پانل‌ها
  • گلدان‌ها
  • سطح عایق کننده
  • دیوار پشتی
  • گیاهان مورداستفاده
  • سیستم کنترل و مدیریت ( باسیم یا بی‌سیم )
  • منبع آب
  • پمپ آب
  • حس‌گر رطوبت
  • حس‌گر دما

اسمارت گرین وال با توجه به هزینه بالایی که دارند فقط در فضاهای داخلی استفاده می‌شوند و ایجاد آن‌ها در ابعاد بزرگ مقرون‌به‌صرفه نیست و از طرفی با توجه به کارکرد آن‌ها که تصفیه هوا نیز هست نمی‌توانند فضاهای بزرگ بیرونی را پوشش دهند.

قیمت دیوار سبز

قیمت دیوار سبز

قیمت دیوار سبز با توجه به انواع مختلف آن بسیار متفاوت است اما به‌صورت کلی هزینه‌های یک دیوار سبز به دودسته تقسیم می‌شود:

  1. هزینه‌های نصب و راه‌اندازی
  2. هزینه‌های نگهداری

در مورد هزینه‌های نصب و راه‌اندازی موارد زیر در قیمت مؤثرند:

  • نوع دیوار سبزی که می‌خواهید نصب کنید
  • گیاهانی که در آن استفاده می‌کنید (قابلیت رشد در خاک یا در آب )
  • اندازه و ابعاد دیوار سبز

چون در کشور ما دیوار سبز یک موضوع جدید است و حتی بسیاری از اقلام موردنیاز آن (ازجمله پانل‌ها) تولید نمی‌شوند، و باید به‌صورت وارداتی تأمین گردد، هنوز نمی‌توان قیمت دیوار سبز را به‌صورت دقیق مشخص نمود.
قیمت گیاهان هم با توجه به نوع آن‌ها بسیار متفاوت است ولی به‌صورت میانگین قیمت یک دیوار سبز معمولی چیزی بین 700 تا 1.200.000 تومان برای هر مترمربع برآورد می‌شود، یعنی برای یک دیوار سبز 4 متری رقمی بین 3 تا 5 میلیون باید هزینه کرد.
قیمت دیوارهای سبز هوشمند (اسمارت گرین وال) به دلیل تکنولوژی پیشرفته‌ای که دارند هزینه‌ها بسیار متفاوت است.

جمع‌بندی:

در خاتمه و به‌عنوان جمع‌بندی در خصوص نحوه اجرای دیوار سبز باید گفت که دیوار سبز یک عنصر بسیار جذاب و عالی برای ایجاد حس طبیعت در محیط پیرامون ماست، که می‌توانید جایگزینی بسیار شیک و با مزایای بسیار برای گیاهان آپارتمانی باشد.

در این مقاله تلاش کردیم تا به آموزش ساخت دیوار سبز بپردازیم و مراحل مختلف آن را تشریح کردیم.

مراحل نصب دیوار سبز از شش مرحله اصلی تشکیل‌شده که مهم‌ترین آن‌ها نصب عایق مناسب و زیرساخت آب‌رسانی است، همچنین گفتیم که ابزارهای و قطعات مورداستفاده در دیوار سبز چه مواردی هستند و در پایان مروری بر هزینه‌های ساخت دیوار سبز داشتیم.

اگر سوالی برای شما پیش آمده و علاقمند به ایجاد دیوار سبز در محیط خانه یا دفترکار خود شده اید با کارشناسان نمابرگ نگار تماس بگیرید.

  • کاظم محمودی
    Posted on فوریه 17, 2019 at 10:32 ق.ظ

    سلام برای یک دیوار 10 در 12 چه مدت اجرای دیوار سبز زمان میبره؟

    Reply
  • محمد رضایی
    Posted on فوریه 17, 2019 at 10:55 ق.ظ

    سلام وقت بخیر. رشد گیاهان دیوار سبز و اجرای آنها نیاز به آب و هوای خاصی دارد؟ مثلا در یزد این دیوارها قابل اجرا هستند؟

    Reply
  • shaghayegh
    Posted on مارس 3, 2019 at 3:56 ب.ظ

    استفاده از دیوار سبز به تصفیه هوا هم کمک میکند.

    Reply
  • ساناز محبوبی
    Posted on مارس 3, 2019 at 4:47 ب.ظ

    یکی از مزایای دیوار سبز جلوگیری از آلودگی صوتی هست و تا حد زیادی از عبور صدا به داخل محیط جلوگیری می کند.

    Reply
  • صمد
    Posted on مارس 3, 2019 at 5:03 ب.ظ

    از دیوار سبز هوشمند میشه برای فضای خارجی خونه هم استفاده کرد؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on مارس 3, 2019 at 5:13 ب.ظ

      خیر دیوار سبز هوشمند مناسب برای محیط های داخلی مانند لابی، مناطق پذیرش، راهروها و مکان های دیگر با ترافیک بالا است.

      Reply

نظر دهید.