با رشد جامعه به سمت ایجاد فضای طبیعی و بهره‌گیری از محیط سالم، استفاده از دیوار سبز در طراحی داخلی به یک روند پایدار تبدیل‌شده است. Green wall یا باغ‌های عمودی حاوی گیاهانی هستند که با برخورداری از سیستم پشتیبانی جهت آبیاری و تغذیه، همانند یک سیستم مستقل عمل کرده و نگهداری از آن‌ها ساده خواهد بود.

در حال حاضر استفاده از دیوار سبز در فضای شهری بسیار رایج شده و به دلیل زیبایی منحصربه‌فردی که دارد، استفاده از آن در فضای داخلی خانه یا محل کار نیز، رو به افزایش است.

گیاهان دیوار سبز ، می‌توانند به تصفیه هوا کمک کنند. مزایای گرین وال از نظر بهداشتی بسیار زیاد است و بهره‌وری از آن بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. دیوار سبز با استفاده از فرایند تبخیر، موجب تثبیت رطوبت در منزل شده، بنابراین در تابستان خانه را خنک نگه می‌دارد.

از طرفی در فصل سرما نیز همچون یک عایق عمل می‌کند. بنابراین با استفاده از Green wall می‌توانید صورتحساب‌های مربوط به مصرف انرژی را کاهش دهید. نحوه اجرای دیوار سبز بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توانید در منزل آن را بسازید. جهت آموزش ساخت دیوار سبز باید با نکات اصلی برای اجرای دیوار سبز آشنا شوید. سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • اصول ساخت و نگهداری Green wall
  • تعیین مکان برای ساخت دیوار سبز
  • اندازه‌گیری مکان برای اجرای گرین وال
  • انتخاب قاب مناسب برای دیوار سبز
  • انتخاب گیاه برای ایجاد green wall
  • آبیاری گرین وال
  • نکات عمومی در مورد آموزش ساخت دیوار سبز

آموزش ساخت دیوار سبز |اصول ساخت و نگهداری Green wall

دیوارهای سبز از ایده‌های قدیمی کاشت بوته‌ها و گیاهان بالارونده، بروی دیوار گرفته‌شده‌اند، که امروزه در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. ازآنجایی‌که دیوار سبز یک سیستم پیش‌ساخته است و محیط رشد آن حاوی خاک و کود می‌باشد، بنابراین جهت طراحی و نصب آن باید اصول خاصی رعایت شود. استفاده از طیف وسیعی از گیاهان مثل چمن‌ها، سرخس‌ها، گل‌های پیازی بروی گرین وال امکان‌پذیر خواهد بود. حتی استفاده از برخی درختچه‌ها در بعضی از طرح‌ها ممکن می‌باشد.

اصول ساخت دیوار سبز و نگهداری از گیاهان آن در یک شرایط خاص، همانند ایجاد یک باغ بروی سقف می‌باشد با این تفاوت که این باغ عمودی خواهد بود. به‌طورکلی نحوه اجرای دیوار سبز به‌گونه‌ای شبیه یک ساختار معین است که از یک سیستم مدولار ساخته می‌شود. معمولاً green wall یک قفسه است که شامل سلول‌هایی برای کاشت و نگهداری گیاهان خواهد بود و برای ثابت ماندن به دیواره متصل می‌شود. انواع دیگر گرین وال مانند سیستم حصیری وجود دارند که به یک قاب متصل می‌شوند. درهرصورت ماژول‌های مربوط به دیوار سبز می‌توانند، از پیش‌ساخته شده، و سپس در محل نصب شوند.

green wall یک قفسه است که شامل سلول‌هایی برای کاشت و نگهداری گیاهان خواهد بود و برای ثابت ماندن به دیواره متصل می‌شود. انواع دیگر گرین وال مانند سیستم حصیری وجود دارند که به یک قاب متصل می‌شوند.

ساخت دیوار سبز نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است و مزایای زیست‌محیطی زیادی را به ارمغان می‌آورد. گرین وال موجب تغییر درجه حرارت محیط شده و با خنک نگه‌داشتن هوا در تابستان و گرم نگه‌داشتن آن در زمستان، به کاهش اثر جزیره گرمایی در شهر کمک می‌کند.

همچنین می‌توانند، جلوی آب زیادی که از رودخانه‌ها سرازیر می‌شود را بگیرند. استفاده از دیوار سبز در باغ‌های کوچک، می‌تواند میزان کاشت را به‌طور قابل‌ توجهی افزایش دهد و برای ایجاد محیطی زیبا بسیار مفید خواهد بود. با افزایش تنوع زیستی در باغ می‌توان مزیت‌های زیادی به دست آورد. یک طرح موفق ازنظر نگهداری دیوار سبز، باید گیاه را سالم نگه‌داشته و اطمینانی از مقدار آبیاری و تغذیه گیاه ایجاد کند.

سیستم آبیاری بخش جدایی‌ناپذیر طراحی بوده و می‌تواند به‌طور منظم جریان آب را تأمین کند. به یاد داشته باشید که برای دستیابی به دیواری زیبا، هرس کردن شاخه‌ها ضروری می‌باشد.

آموزش ساخت دیوار سبز | تعیین مکان برای ساخت دیوار سبز

آموزش ساخت دیوار سبز
اولین مسئله‌ای که در مورد نحوه اجرای دیوار سبز باید بدانید تعیین مکان برای ساخت Green wall است. ممکن است یک ایده‌ای را از قبل در مورد مکان موردنظر برای اجرای گرین وال در نظر گرفته باشید اما مسئله‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا دیواری که انتخاب کرده‌اید می‌تواند وزن گیاه، خاک و آب موردنیاز برای آبیاری را تحمل کند یا خیر. همچنین باید در نظر داشته باشید که چه مقدار نور به دیوار می‌رسد و بر مبنای نورگیر بودن دیوار باید گیاه مناسب برای آن نقطه انتخاب شود زیرا برخی از گیاهان به نور مستقیم و برخی به نور غیرمستقیم برای رشد نیاز دارند.

بنابراین مکان مناسب جهت بهره‌گیری از نور طبیعی از مهم‌ترین گزینه‌ها در انتخاب مکان می‌باشد. اگرچه قرارگیری دیوار سبز در مجاورت پنجره می‌تواند ازنظر دسترسی به نور طبیعی مناسب باشد اما به یاد داشته باشید که وجود دیوار سبز نزدیک پنجره، در ماه‌های سرد سال می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

گیاهان مواد غذایی خود را از طریق فرایند شناخته‌شده‌ای به نام فتوسنتز تولید می‌کنند، که این فرایند در گیاه، موجب تولید ماده‌ای به نام کلروفیل یا همان سبزینگی می‌شود. بنابراین نور، نیاز شماره یک برای تعیین مکان می‌باشد. اگر مکانی که انتخاب کرده‌اید از نور طبیعی در طول روز بی‌بهره باشد باید به فکر تأمین نور از راه دیگر باشید. دسترسی به نور بیشتر، انتخاب ما را برای گونه‌های گیاهی افزایش می‌دهد. نبودن نور مستقیم انتخاب گونه‌های گیاهی را به گیاهانی که برای رشد به نور کمتری نیاز دارند مثل فیلودندرون و پوتوس ها، محدود می‌کند.

اگر قصد اجرای گرین وال در فضای باز را دارید، گیاهانی را انتخاب کنید که مناسب آب‌وهوای منطقه باشند و همچنین برای رشد این گیاهان آفتاب‌گیر یا سایه‌ای بودن مکان، باید در نظر گرفته شود. بنابراین زمان آویزان کردن دیوار سبز باید آن را در فضایی قرار دهید که نور مناسب برای رشد گیاه تأمین شود. به‌عنوان‌مثال ساقه گیاه برای پرورش کامل به نور بیشتری نیاز دارد بنابراین محلی را برای گرین وال در نظر بگیرید که حداقل 6 ساعت بتواند نور خورشید را مستقیماً دریافت کند، اگرچه گیاهان در محیط با نور کمتر نیز زنده می‌مانند اما رشد آن‌ها به‌اندازه‌ی زمانی که در مقابل نور مستقیم قرار می‌گیرند نخواهد بود.

آموزش ساخت دیوار سبز | اندازه‌گیری مکان برای اجرای گرین وال

بعدازاینکه مکان موردنظر برای دیوار سبز را انتخاب کرده‌اید باید ابعاد دیوار انتخابی اندازه‌گیری شود. زمان نصب و آرایش یک green wall عمودی، گزینه‌های زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. یک مداد و متر نواری بردارید و اندازه قابی که می‌خواهید گرین وال را بروی آن قرار دهید، بررسی کنید. تعداد قاب‌هایی که برای پر کردن فضا نیاز است را تعیین کنید. می‌توانید قاب را با توجه به فضایی که در اختیاردارید بسازید و یا از قاب‌های پیش‌ساخته ، که از چوب، مواد بازیافتی(مثل بطری آب)، یا از فلزهای نمدپوش شده ساخته‌شده‌اند، استفاده کنید.

بعضی از مرم ممکن است از طبقه‌های زاویه‌دار که شبیه قفسه هستند استفاده کنند و گیاهان منحصربه‌فردی را در آن قرار دهند که نگهداری دستی از آن‌ها بسیار ساده می‌باشد. با داشتن یک فضای 30 در 30 می‌توان یک دیوار سبز کوچک احداث کرد.

زمان نصب و آرایش یک green wall عمودی، گزینه‌های زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. یک مداد و متر نواری بردارید و اندازه قابی که می‌خواهید گرین وال را بروی آن قرار دهید، بررسی کنید.

آموزش ساخت دیوار سبز | انتخاب قاب مناسب برای دیوار سبز

شرکت‌های زیادی وجود دارند که قاب‌ها و پانل‌های دیواری پیش‌ساخته تولید می‌کنند که می‌توانید برای ایجاد دیوار سبز گیاه را بروی آن بکارید. قاب‌های پلاستیکی و چوبی موجود در بازار کاملاً کوچک هستند اما می‌توان با قرار دادن چندین گروه از این قاب‌ها، یک قاب بزرگ‌تر ایجاد کرد. آویزان کردن این قاب‌ها نیز آسان می‌باشد. اگر دیوارها از گچ ساخته‌شده باشند نمی‌توانند هیچ وزنی را تحمل کنند، لذا در این شرایط استفاده از دیوار سبز متحرک یک گزینه عالی خواهد بود. همچنین می‌توان در فصول گرم از Green wall متحرک در خارج از منزل نیز استفاده کرد.

انتخاب قاب مناسب در آموزش ساخت دیوار سبز

قاب‌ها قابل ارتقا بوده و در فضای باز نیز قابل‌استفاده می‌باشند. اکثر دیوارهای سبز دارای سیستم آبیاری داخلی هستند، اما مقدار آب موردنیاز، چالشی برای نگهداری گرین وال ها می‌باشد. بنابراین باید گیاهانی را انتخاب کنیم که نیاز آن‌ها به آب و نور یکسان باشد تا بتوانند به‌راحتی رشد کنند. قاب‌ها دارای سوراخ‌های کوچکی هستند که گیاهان در آن قرار می‌گیرند و سپس این قاب‌ها بروی دیوار نصب می‌شوند.

این نوع سیستم و سیستم‌های بزرگ‌تر، از کاشت هیدروپونیک (کشت بدون خاک) برای رشد گیاه استفاده می‌کنند. نوع دیگری از دیوار سبز ارائه‌شده است که همانند یک اثر هنری دیده می‌شود. این نوع دیوارها از یک قاب ساخته‌شده‌اند که مخازن آب را در خود نگه می‌دارند و در زمان مناسب به آبیاری گیاهان می‌پردازند. در این مدل نیاز دارید تا ماهی یک‌بار مخازن را از آب پرکنید تا آبیاری به‌صورت خودکار انجام شود. نیازی به بررسی الکتریکی و لوله‌کشی در این مدل نمی‌باشد زیرا با باتری کار می‌کند. با توجه به اینکه کامل شدن ظرفیت مخازن با زنگی هشدار داده می‌شود بنابراین خطری برای سرریز شدن آب وجود ندارد.

آموزش ساخت دیوار سبز | انتخاب گیاه برای ایجاد green wall

هر مکانی که برای دیوار سبز در نظر گرفته می‌شود، موقعیت متفاوتی دارد و قبل از انتخاب گیاهان باید شرایط مکان‌ها ارزیابی شود. برای دیوارهای داخلی که به نور طبیعی و مصنوعی دسترسی دارند، امکانات زیادی وجود دارد که می‌توان به‌صورت یک پالت رنگی یا به‌عنوان یک ویترین، طراحی شوند. برخی از گیاهان برای دیوار سبز مناسب می‌باشند ازجمله، سرخس، برملیان. گونه‌های مناسب دیگر از گیاهان که به نور کمتری نیاز دارند مثل کاکتوس ماری که به زبان مادر شوهر معروف است، زنبق، گل شیپوری و برخی از انواع سرخس ها می‌باشند. اگر به نور مستقیم دسترسی دارید گیاه کروتون یک گزینه عالی برای گرین وال می‌باشد.
به خاطر داشته باشید که فقط به استفاده از گیاهان زینتی برای ایجاد دیوار سبز محدود نیستید و به‌راحتی می‌توانید از انواع سبزیجات مثل گوجه‌فرنگی، فلفل و دیگر گیاهان خوراکی در دیوار سبز استفاده کنید. بهتر است دیوار سبز مملو از ارکیده را با گیاهان عنکبوتی و زنبق ترکیب کنید.

آموزش ساخت دیوار سبز | آبیاری گرین وال

معمولاً هر 7 روز یا بیشتر گیاه خشک‌شده و نیاز به آبیاری دارد. برای تعیین اینکه گیاه به آبیاری نیاز دارد یا خیر با انگشت خود خاک گیاه را لمس کنید اگر احساس خشکی کردید زمان آب دادن به گیاه فرا رسیده است. برای دیوارهای سبز داخلی بهتر است آب را بروی خاک اسپری کنید تا از چکه کردن آب جلوگیری شود. اگر دیوار سبز به یک سیستم آبیاری خودکار مجهز باشد بنابراین نیازی نیست که شما زمان خود را صرف نگهداری از گیاه کنید. اگر از سیستم طبقه‌بندی‌شده برای ساخت گرین وال استفاده کرده‌اید و گیاهان درون گلدان‌ها نگهداری می‌شوند، برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی گیاهان گاهی اوقات باید آن‌ها را تمیز کرد چون گیاهان حشرات را جذب می‌کنند.
اگر سیستم آبیاری دستی را برای گرین وال در نظر گرفته‌اید باید از میزان آب موردنیاز برای گیاه اطمینان یابید و گیاهانی را انتخاب کنید که با شرایط آب و هوایی و نور مناسب بتوانند رشد کنند.

نکات عمومی در مورد آموزش ساخت دیوار سبز

نکات عمومی در آموزش ساخت دیوار سبز

نکاتی که در مورد نحوه اجرای دیوار سبز باید بدانید:
1. سعی کنید دیوار سبز را در یک اتاق با گردش هوای مناسب قرار دهید، به‌این‌ترتیب گیاهان بیشتر می‌توانند هوای خانه را تصفیه کنند.
2. گیاهانی را انتخاب کنید که به‌راحتی رشد می‌کنند مثل سرخس، آویشن، گیاه عنکبوتی و فیلودندرون.
3. برای به حداکثر رساندن خلوص هوا گیاهانی را انتخاب کنید که فیلترهای خوبی برای هوا می‌باشند. گیاه خون سیاوشان از مؤثرترین گیاهان برای حذف آلاینده‌های محیط می‌باشد. انواع کاکتوس‌ها برای حذف مواد شیمیایی موجود در محصولات تمیزکننده بسیار مؤثر می‌باشند.
4. اگر آفتی بروی گیاهان گرین وال دیده‌اید، بطری اسپری را با یک مقدار مایع ظرف‌شویی و سه مقدار آب پرکنید و این مخلوط را بروی آفت‌ها اسپری کنید.
5. برخی از گیاهان خوراکی مثل رزماری و جعفری را می‌توان برای دیوار سبز انتخاب کرد و در موارد لزوم می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.
6. چگونگی مراقبت از گیاهان و نحوه‌ی نگهداری آن‌ها نیز باید موردتوجه قرار گیرد.

 

روش اجرای دیوار سبز

اگر علاقه دارید در مورد روش اجرای دیوار سبز اطلاعات داشته باشید ما به شما چند راهکار پیشنهاد میکنیم:

  1. صفحه نحوه اجرای دیوار سبز (کلیک کنید) در سایت نمابرگ نگار را مطالعه کنید
  2. مقاله انگلیسی از سایت wikihow را مطالعه کنید
  3. نسخه ترجمه و فارسی شده مقاله بالا را مطالعه کنید
  4. ویدیو شماره یک را در سایت تماشا ببینید
  5. ویدیو شماره دو را در سایت آپارات ببینید
  6. با مجموعه نمابرگ نگار تماس بگیرید یا در قسمت کامنت همین صفحه سوالتان را بپرسید تا به سوالات شما پاسخ دهیم

نکته مهم:

اگر قصد پیاده سازی و اجرای دیوار سبز را دارید احتمالا به سوالات زیر بر بخورید:

قیمت دیوار سبز چند است؟ چه مقدار باید برای دیوار سبز هزینه کنیم؟ هزینه اجرای دیوار سبز چقدر تمام میشود؟ برای کسب اطلاعات در این مورد اینجا کلیک کنید

از چه گیاهانی در دیوار سبز استفاده میشود؟ چه گیاهی بهترین گیاه برای ساخت دیوار سبز است؟ برای کسب اطلاعات در این حوزه اینجا کلیک کنید

اگر قصد برون سپاری کار را داشته باشم چطور؟ چه جاهایی کار فروش دیوار سبز را انجام میدهند؟ در این مورد نیاز به مطالعه نیست فقط با ما تماس بگیرید :

۸۸۷۲۵۷۰۳

از کجا میتوانم گلدارن دیوار سبز بخرم؟ گیاهان دیوار سبز را از کجا خریداری کنم؟ برای کسب اطلاعات در این حوزه اینجا کلیک کنید

نتیجه:

امروزه به‌طور فزاینده‌ای شاهد استفاده از دیوار سبز در محوطه های خصوصی و عمومی به‌خصوص در رستوران‌ها و مغازه‌ها، هتل‌ها و سایر نقاط شهری هستیم. با آموزش ساخت دیوار سبز و ساخت یک دیوار سبز می‌توانید طبیعت را به خانه یا محل کار خود بیاورید. تعیین مکان مناسب برای نصب دیوار سبز، انتخاب قاب و گیاه مناسب، و سیستم آبیاری ازجمله نکات مهم در ساخت دیوار سبز می‌باشند.

دیوار سبز در منزل

ساخت و طراحی دیوار سبز در منزل می تواند طراوت و شادابی را به فضای خانه شما هدیه دهد. بخصوص اگر در آپارتمان زندگی می کنید و منزلتان حیاط ندارد ساخت دیوار سبز می تواند در ایجاد محیطی آرام و پر نشاط به شما کمک کند. همانطور که در بخش های بالا گفته شده می توانید با کمی خلاقیت یک دیوار سبز ساده در منزل خود بسازید یا اگر به دنبال دیوار سبزی حرفه ای هستید، ساخت آن را به متخصصان این زمینه بسپارید.

دیوار سبز در منزل

آموزش ساخت دیوار سبز با باکس چوبی

 

 

با دیدن ویدئوی فوق که آموزش ساخت دیوار سبز برای منزل است میتوانید یک باکس چوبی برای منزل ویلایی خود انتخاب کنید و زیبایی خاصی به آن ببخشید.

دانلود ویدئوی آموزش ساخت دیوار سبز 

نظر دهید.