نکات مهمی که باید در مورد دیوار سبز بدانید

دیوار سبز یک پانل گیاهی است که می‌تواند بر روی سازه‌هایی که به‌صورت آزاد یا متصل به دیوار هستند قرارگرفته و با استفاده از کشت هیدروپونیک رشد کند. کشت هیدروپونیک، نوعی کشت بدون خاک است که در آن متخصص گیاه‌شناسی، نیازهای گیاه را اندازه‌گیری کرده و امکان رشد گیاه بدون خاک را، ممکن می‌سازد.

در این نوع کشت با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود و با افزودن ماده‌های ماکرو و میکرو و سایر مواد نگه‌دارنده‌ی بی‌اثر مثل پرلیت، نیاز به خاک برای گیاه از بین می‌رود. اگر جای دیگری نام‌های باغ عمودی، دیوار زنده و یا ecowall، به گوشتان خورده است، بدانید که به مفهوم دیوار سبز یا همان green wall ، اشاره دارد.

در ساخت یک گرین وال ، از گیاهانی استفاده می‌شود که در یک محیط کشت، رشد می‌کنند و سپس بروی دیوارهای ساختمان قرار می‌گیرند. از خاصیت‌های دیوار سبز این است که فواید گیاهان سبز را در حداقل فضای افقی یا عمودی فراهم می‌کند.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله، دیدگاه بهتری نسبت به مفهوم دیوار سبز به شما ارائه خواهد داد:

  • انواع مختلف دیوار سبز
  • با انواع ساختارهای حفاظتی برای نمای سبز ساختمان آشنا شوید
  • چه گونه‌های گیاهی در ساخت دیوار سبز استفاده می‌شود؟
  • طریقه نصب و نگهداری green wall
  • آیا دیوار سبز آفت‌ها، حشرات و پرندگان را ناخواسته جذب می‌کند؟
  • مزایای استفاده از دیوار سبز

انواع مختلف دیوار سبز

VersaWall، یک سیستم طبقاتی است که برای نمایشگرهای داخلی بسیار محبوب است.

 

در گونه‌ای از دیوار سبز ، از گیاهان رونده یا پوشش‌های آبشاری استفاده می‌شود که برای ساختارهایی با پوشش خاص طراحی و پرورش داده می‌شوند. این نوع گیاهان می‌توانند در پایه سازه‌ها و یا در پشت‌بام‌ها ریشه بزنند. این نوع گونه‌های گیاهی می‌توانند به دیوار ساختمان متصل شوند و یا به‌صورت سازه‌هایی مستقل ساخته شوند. گونه‌ای از آن‌ها، پانل‌های گیاهی هستند که از قبل پرورش‌یافته یا به‌صورت سیستم‌های یکپارچه ساخته‌شده‌اند که به یک دیوار یا قاب، متصل می‌شوند.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت انواع دیوار سبز، در 3 نوع پانل، سیستم‌های طبقاتی و یا دیوارهای جداگانه ساخته می‌شود، بنابراین این دیوار برای هر فضا مناسب است.
سیستم‌های پانل، مانند Sage و Prowall، گیاهانی دارند که از قبل در پانل‌ها رشد کرده‌اند و می‌توانند درون یا بیرون ساختمان و در هر شرایط آب و هوایی استفاده شوند.

VersaWall ، یک سیستم طبقاتی است که برای نمایشگرهای داخلی بسیار محبوب است. این نمونه، گیاهانی هستند که در خارج از محیط ساختمان از قبل رشد کرده و می‌توان آن‌ها را به دیوارها اضافه کرد. این گیاهان با توجه به انعطاف‌پذیری بالایی که از خود ارائه می‌دهند می‌توانند برای پوشش تمام سطوح یا به‌ عنوان یک هنر زنده طراحی‌شده بروی بخشی از دیوار خانه، مورداستفاده قرار گیرند.

از دیوارهای جداگانه اغلب در داخل خانه استفاده می‌شود و با تغییر مکان یا تغییر گیاه به‌راحتی قابل‌ تغییر می‌باشند.

با انواع ساختارهای حفاظتی برای نمای سبز ساختمان آشنا شوید
ساختارهایی که برای چیدمان دیوار سبز استفاده می‌شود به دو نوع کلی تقسیم می‌شوند:ساختار سیستم‌های مدور شبکه‌ای و ساختار کابلی و طناب سیمی.

  1. سیستم‌های مدور شبکه‌ای

    سیستم‌های مدور شبکه‌ای، پانل‌های سبک‌وزن ولی سفت هستند، که بروی دیوار یا به‌صورت سیستم‌های مستقل، به حالت عمودی نصب می‌شوند. از این ساختار می‌توان در ساختمان‌های بلند یا روی پشت‌بام‌ها، استفاده کرد. ساختارهای جداگانه با سیستم مدور شبکه‌ای، مانند ستون‌های سبز یا فرم‌های چوبی درختی که از پانل‌های سفت‌وسخت ساخته‌شده‌اند، می‌توانند در خیابان‌های شهر یا سقف‌ها، که در فضا و وزن محدودیت دارند، قرار گیرند. از این ساختار، می‌توان در تاکستان‌ها استفاده کرد یا آن‌ها را به‌عنوان سایهبان، بالای محل استراحت قرارداد.

  2. سیستم‌های کابل و طناب سیمی

    شامل یک کیت از قطعات است که از کابل‌های فولادی کششی قوی، ورقه‌های سیم، لنگر، جداکننده و تجهیزات اضافی تشکیل شده است. در این ساختار می‌توان سیم‌های عمودی و افقی را از طریق گیره‌های متقابل به هم وصل کرد تا یک سیستم کشویی قابل‌انعطاف، در ابعاد و الگوهای مختلف ایجاد شود. برای پوشاندن مناطق بزرگ، یک طناب سیمی فولادی و ضدزنگ را می‌توان بروی قاب‌های انعطاف‌پذیر یا سفت قرار داد.

چه گونه‌های گیاهی در ساخت دیوار سبز استفاده می‌شود؟

برای ساخت دیوار سبز باید از گیاهی استفاده شود که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، تحمل بالایی داشته باشد.

 

برای ساخت دیوار سبز باید از گیاهی استفاده شود که در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، تحمل بالایی داشته باشند. گیاهی که به دلیل نداشتن شرایط مناسب مثل نداشتن آب کافی سریع از بین می‌رود، برای گرین وال مناسب نیست، بنابراین برای هر پروژه خاص باید یک دیوار سبز جداگانه طراحی شود.

گیاهانی که برای ساخت انواع دیوار سبز به‌صورت عمودی و در محیط بیرون استفاده می‌شوند، نسبت به گونه‌هایی که در فضای داخلی مثل خانه قرار می‌گیرند، تحمل بیشتری در مقابل گرما و سرما دارند، بنابراین در پروژه‌هایی که محدودیت در ارتفاع و آب‌وهوا نیست، می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

یاس امین‌الدوله، گل کاغذی و انواع پیچک‌ها از این دسته هستند. انتخاب گیاه نیز بر طراحی سیستم پوششی تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال، گیاهی که به‌صورت فشرده و سریع رشد می‌کند نسبت به‌گونه‌ای که رشد آن تهاجمی نبوده و با فواصل کوتاه‌تری رشد می‌کند، به فضای بیشتری برای پوشش نیاز دارد. گونه‌های استفاده‌شده برای دیوار سبز ، معمولاً بر اساس سیستم رشد، شرایط محیطی خاص، رنگ، بافت، سرعت انتشار و ریشه انتخاب می‌شوند.

در نمای بیرونی ساختمان از گیاهان رونده استفاده می‌شود که دو نوع می‌باشند، یک دسته گیاهانی که می‌توانند از خود مراقبت نمایند(مثل رونده‌هایی که ریشه‌دار هستند و به ساختمان می‌چسبند) و دسته دوم گیاهانی که به مراقبت نیاز دارند و باید یک تکیه‌گاهی برایشان ایجاد کرد تا بتوانند بالا بروند (مثل درخت‌های انگور، ساقه‌های رونده، برگ‌های رونده و گیاهانی که به‌زحمت رشد می‌کنند). رونده‌ها، طبق سرسختی، جهت‌گیری و نوع آب و هوایی که می‌توانند در آن رشد کنند متفاوت هستند. پوشش نمای کل ساختمان به‌وسیله این گونه‌ها، ممکن است 3 تا 5 سال طول بکشد.

می‌توان پانل‌های گرین وال را از پوشش‌های چمنی، سرخس سرخ و برگ شمشیری، بوته‌های کوچک، گل‌های دائمی و گیاهان خوراکی پوشاند. اقاقیا، پوتوس، دراسینا، کروتون ازجمله گونه‌های گیاهی هستند که در ساخت green wall می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

طریقه نصب و نگهداری green wall

برای نصب دیوار سبز برای پوشش نمای ساختمان، می‌توان آن را به دیوار چسباند یا آن را در فاصله 8 تا 45 سانتی‌متری بروی قلاب نصب کرد. در این نصب غشاء ضد آب لازم نیست. عمق این ساختارهای طبقه‌بندی‌شده، از سطح ساختمان محافظت کرده و مانع از اتصال مستقیم گیاهان به دیوارها می‌شود، لذا جلوی مشکلاتی که ممکن است یکپارچگی ساختمان را به خطر بیندازد، می‌گیرد. این سازه‌ها به توزیع وزن گیاهان رونده در صفحه یا روی دیوار کمک می‌کنند.

در ساختارهای کابل و طناب سیمی، لنگرها و حلقه‌ها در یک سمت کابل نصب می‌شود تا بتوان به‌سادگی تنظیماتی برای رشد گیاه انجام داد. گیاهان رونده بسته به نوع، ظاهر و کنترل زیست‌محیطی به رطوبت و هرس‌های گاه‌به‌گاه نیاز دارند. این ساختار به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد، فقط گاهی باید بر اتصالات ساختاری آن نظارت داشت.

برای نصب و اجرای دیوار سبزی که از پانل برای رشد گیاه استفاده می‌کند، 6 تا 12 ماه قبل از تحویل باید گیاهان را برای رشد و انتشار بروی پانل کاشت تا پانل پر شود. تا تاریخ انتقال به محل، گیاهان می‌توانند بروی پانل به‌صورت افقی رشد کنند و سپس در محل به‌صورت عمودی نصب شوند. دیوارهای بتنی با چگالی بالا ممکن است آبگیر باشند، بااین‌حال، ممکن است برای نصب بر روی قاب‌های فلزی یا چوبی به غشای ضد آب نیاز باشد.

در یک روز، تقریباً 500 عدد پانل دیوار سبز با قاب، می‌توان نصب کرد. حداقل یک ماه قبل از نصب green wall، یک سیستم اتوماتیک برای آبیاری قطره‌ای(بسته به سیستم، در بالای دیوار یا به‌صورت جداول جداگانه)، جهت تأمین آب و منبع تغذیه باید وصل شود. رعایت یک الگوی کود دهی جهت تزریق مواد مغذی مایع برای گیاه توصیه می‌شود. بوته‌های درون پانل که رشد متوسطی داشته‌اند بايد در هفته اول نصب، یک‌بار در روز، خیس شوند، پس‌ازآن، از طریق حفظ رطوبت بدون انباشتگی، آب گیاه تأمین می‌شود.

آیا دیوار سبز آفت‌ها، حشرات و پرندگان را ناخواسته جذب می‌کند؟

می‌توان گیاهان رونده‌ای را برای انواع دیوار سبز برای فضای درون و بیرون، انتخاب کرد که یا میوه‌ای نداشته باشند یا منبع غذایی تولید کنند. برخی از مدیران املاک به‌منظور جلوگیری از پناهگاه یا مکان‌هایی برای پرورش پرندگان، پوشش گیاهی را در نظر می‌گیرند. برای رهایی این سازهای سبز از آفت‌ها و حشرات باید مراقبت‌هایی صورت گیرد. هر گیاهی که بیش‌ازحد رشد کرد و یا چوب مرده شد باید برداشته‌شده و آبیاری آن متوقف شود.

توصیه میکنم در مورد دیوار سبز درونی و گرین وال  بیرونی بیشتر بدانید.

مزایای استفاده از دیوار سبز

وجود دیوار سبز در شهر موجب کاهش گرمای محیط شهری می‌شود.

 

دیوار سبز این امکان را برای افراد فراهم می‌سازد که فضایی سبز، در محل کار، خانه و یا در محیط شهری ایجاد نمایند که علاوه بر زیبایی، فواید بسیاری دارد. برخی از مزیت‌های green wall در زیر بیان‌شده است:

  • بهبود زیبایی: می‌توان با پوشش دیوار سبز بر زیبایی برخی از قسمت‌های ساختمان و نقاط خانه افزود.
  • کاهش اثرات گرمای شهری: وجود دیوار سبز در شهر موجب کاهش گرمای محیط شهری می‌شود. این ساختار با بازتاب نور خورشید و عمل فتوسنتز از اثربخشی گرمای شهری می‌کاهد.
  • بهبود کیفیت هوای خارجی: گرین وال به کمک عمل فتوسنتز می‌تواند ذرات معلق در هوا را به دام انداخته و علاوه بر کاهش دما سطح آلودگی شهری را کاهش دهد.
  • بهینه‌سازی عملکرد انرژی: دیوارهای سبز می‌توانند با ایجاد عایق‌های اضافی و خنک‌کننده طبیعی، وابستگی ساختمان به منابع انرژی را کاهش دهند.
  • حفاظت از سازه ساختمان: نوسانات درجه حرارت می‌تواند بر عمر مصالح ساختمانی تأثیرگذار بوده و موجب تخریب آن‌ها شود. دیوار سبز با ایجاد یک‌لایه اضافی به‌عنوان یک عایق بیرونی عمل کرده و نوسانات حرارتی را محدود می‌کند.

در دنیای امروز با توجه به صنعتی شدن شهرها و افزایش جمعیت و نابودی مراتع طبیعی، از دیوار سبز به‌عنوان ساختارهای پشتیبانی استفاده می‌شود که برای تولید اکسیژن و تصفیه هوا ساخته و طراحی می‌شوند. Green wall، یک سازه است که تمام یا بخشی از آن با گیاه پوشانده شده است. با بکار بردن انواع گرین وال یا دیوار زنده  در فضای داخلی و بیرونی ساختمان، می‌توان در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کرد. جهت کاهش اثر گرمای ایجادشده به‌وسیله کارخانجات صنعتی، می‌توان از پوشش‌های گیاهی در سطح شهر استفاده کرد. قیمت دیوار سبز متغیر است و به عواملی چون نوع گیاه، سایز پانل، سیستم آب‌رسانی و عوامل دیگر بستگی دارد.

نظر دهید.