سیستم آبیاری و زهکشی

آبیاری گیاهان در دیوار­های سبز نما برگ نگار با استفاده از سیستم آبیاری قطره­ ای انجام می­ شود. این سیستم علاوه­ بر اینکه باعث سهولت در آبیاری دیوار سبز می­ شود، آب را در مکان مناسب  (محدوده توسعه ریشه گیاه) در اختیار گیاه قرار می­ دهد. همچنین با توجه به اینکه دبی قطره چکان مقدار ثابتی می­ باشد(l/h 2، 4، 6 و8) می­توان با زمان بندی دقیق میزان آب مورد نیاز گیاه را در زمان مناسب در اختیار گیاه قرار داد.

سیستم آبیاری قطره دیوارهای سبز نما برگ نگار شامل: قطره چکان، لوله­های فرعی آب رسان، اتصالات، لوله اصلی و شیر­های باز و بست آب می­ شود.

قطره چکان ها از نوع جبران کننده فشار می­ باشند. این قطره چکان­ها در بازه فشار حدودا 0/5 تا 4 بار دبی خروجی ثابتی دارند. این قطره چکان­ها توانایی عبور ذرات املاح کوچکتر از 120 میکرون را از خود بدون ایجاد گرفتگی یا مسدود شدن را دارا می­ باشند. در صورت بزرگتر بودن ذرات املاح موجود در آب از 120 میکرون آب پیش از آنکه وارد سیستم آبیاری شود می­ بایست از فیلتر تصفیه آب عبور داده شود.

لوله­ های فرعی آب رسان شامل لوله­ هایی می شوند که آب را به قطره چکان ها می رسانند. لوله­ ها از جنس پلی اتیلن مقاوم به UV و در سایز 6  یا 16 میلیمتر هستند. همچنین لوله اصلی برای انتقال آب به لوله­ های فرعی استفاده می­ شود که قطر آن با توجه به فشار مورد نیاز تعیین می شود.

طراحی سیستم آبیاری:

سیستم آبیاری بر اساس فشار مورد نیاز در قطره چکانها طراحی می­ شود. بر این اساس با در نظر گرفتن حداقل فشار مورد نیاز قطره چکان و محاسبه مقدار افت فشار در مسیر انتقال میزان فشار مورد نیاز در ابتدای سیستم آبیاری محاسبه می­ شود. اگر این فشار محاسبه شده از فشار آب موجود کمتر باشد سیستم اجرا می­ شود اما اگر فشار محاسبه شده از فشار آب در ابتدای لوله اصلی بیشتر باشد نمی توان سیستم آبیاری مناسبی اجرا کرد. برای حل این مشکل عمدتا با استفاده از چند شیر قطع کن در سیستم آبیاری گرین وال، این سیستم را به چند قسمت تقسیم می­ کنیم و با این روش مقدار افت فشار آب را کاهش می­دهیم.

نکته: در صورتی فشار آب در ابتدا پایین باشد از پمپ استفاده می­ شود.

پمپ دیوار سبز

سیستم زهکشی

سیستم زهکشی وظیفه جمع آوری آب­های اضافی که از  دیوار سبز بعد از آبیاری خارج می­ شود را بر عهده دارد. این سیستم زه ­آب خروجی را جمع آوری و به سمت نقطه خروجی هدایت می­ کند. نقطه خروجی بر اساس شرایط پروژه می­ تواند سیستم فاضلاب، مخزن زه­آب، چاهک ( برای پروژه­های out door ) و یا مخزن تصفیه برای سیستم دیوار سبز هوشمند باشد.