مردم گیاهان را دوست دارند و از خاصیت حیاتی آن لذت می‌برند، به این دلیل تمایل دارند تا چشم‌اندازهای طبیعی را به ساختمان‌هایی که در آن زندگی و یا کار می‌کنند بیاورند. استفاده از باغچه یا نمای سبز در فضای بیرونی ساختمان علاوه بر زیبایی، کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد و موجب کاهش سرو صدا خواهد شد. طرح نمای سبز بیرونی با در نظر گرفتن معماری ساختمان طراحی می‌شود تا نمایی جذاب و چشمگیر ایجاد کند. نمای سبز مزایای اقتصادی، زیست‌محیطی و فیزیولوژیکی زیادی را ارائه می‌دهد ازجمله: بهبود کیفیت هوا، تنوع گونه‌های زیست‌محیطی، کاهش سرو صدا، عایق حرارتی، بهبود سلامتی افراد و در نهایت زیبایی ساختمان. تحقیقات نشان داده است که سلامت بیماران یا دانش آموزان در ساختمان‌هایی که دارای نمای سبز یا دیوار سبز یا باغچه بوده است به‌طور قابل‌توجهی بهبودیافته است.
گیاهان همانند فرزندان ما هستند بنابراین نباید به آن‌ها بی‌توجهی کنیم. آب ندادن به گیاه یا زیاد آبیاری کردن آن، نور کم و یا زیاد رساندن به گیاه ازجمله مواردی است که برای نگهداری گیاه باید در نظر گرفته شود تا باغچه منزل یا محل کار همواره زنده مانده و از بین نرود. برای در امان ماندن نمای سبز یا باغچه خانه از حمله حشرات در برخی از فصول سال، نیاز است تا گیاهان سم‌پاشی شوند. برای نگهداری از گیاهان باید در فصل کود دهی خاک آن‌ها مجدداً بررسی شود و در صورت نیاز به آن کود داده شود. گیاهان در هر فصل سال نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند بنابراین نحوه نگهداری و مراقبت از گیاه در هر فصل متفاوت است و باید متناسب با رفتار گیاه در هر فصل از آن مراقبت کرد. سرفصل‌های شده عنوان‌شده در این مقاله چند توصیه کاربردی برای مراقبت از نمای سبز و باغچه خانه یا محل کار را عنوان می‌کند که عبارت‌اند از:

  • سم‌پاشی گیاهان نمای سبز چه زمانی باید صورت گیرد؟
  • چه زمانی گیاهان به کود دهی نیاز دارند؟
  • آبیاری گیاهان را برنامه‌ریزی کنید
  • مراقبت از گیاهان در فصول سرد

 

سم‌پاشی گیاهان نمای سبز چه زمانی باید صورت گیرد؟

 

سم پاشی گیاهان دیوار سبز

 

یکی از رضایت‌بخش‌ترین کارها طراحی باغچه یا نمای سبز برای ساختمان‌های خانگی و یا اداری است. وجود باغچه یا نمای سبز در خانه یا اداره بروی خلق‌وخوی افراد تأثیر مثبت می‌گذارد و استرس و فشارهای عصبی را از آن‌ها دور می‌کند. در خصوص نگهداری و زنده ماندن گیاهان دیوار سبز یا باغچه باید نکاتی را بیاموزیم. به‌طور مثال زمان‌بندی مناسب برای کشتن آفات و کنترل بیماری آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. استفاده مؤثر از مواد شیمیایی برای مبارزه با کرم‌ها، شته‌ها و یا کپک‌ها، به هماهنگ کردن آن با مراحل رشد گیاه بستگی دارد. هرگونه استفاده از آفت‌کش‌ها دارای جدول زمانی خاصی می‌باشد، از طرفی برای به حداکثر رساندن اثربخشی کود دهی باید در زمان مناسبی از روز از مواد شیمیایی استفاده کرد.

همان‌طوری که گیاهان در اوایل صبح بهتر می‌توانند آب را جذب کنند، جذب مؤثر مواد شیمیایی در آن‌ها بین 3 تا 8 صبح و هنگام غروب است. در طول این ساعات منافذ و روزنه‌های برگ گیاهان برای جذب بخارآب و شبنم باز بوده و زمانی است که نور خورشید به تولید مواد غذایی برای گیاه از طریق فتوسنتز تحریک می‌شود. بنابراین در این زمان کودها می‌توانند از طریق برگ‌های گیاه جذب شوند. برگ‌ها در زمان گرمی هوا بخارآب آزاد می‌کنند. بنابراین اگر در این ساعات کود دهی انجام شود بخارآب با مواد غذایی روی برگ‌ها و یا سم کشنده حشرات روبه‌رو می‌شود و اثرات آن را از بین خواهد برد.

دلیل دوم برای سم‌پاشی گیاهان در اوایل صبح یا هنگام غروب این است که هوا مناسب‌تر از سایر زمان‌ها در روز می‌باشد. سم‌پاشی باید زمانی از روز که جریان هوا پایین است انجام شود تا هم راحت‌تر بروی گیاه بنشیند و هم بروی شخص نریزد. برچسب‌های موجود بروی بسته‌بندی آفت‌کش‌ها به استفاده از آن‌ها در روزهای بادی هشدار می‌دهند. مواد شیمیایی موجود در کود ممکن است به‌وسیله باد پراکنده شود و زندگی افراد و حیوانات را به مخاطره بی اندازد. بسیاری از حشرات نیز در اوایل صبح و یا اوایل شب فعال هستند بنابراین سم‌پاشی در این زمان‌ها مؤثرتر خواهد بود. استفاده از آفت‌کش در زمان نامناسب عواقب نامطلوبی خواهد داشت. بعضی از کارشناسان گیاه‌شناسی عقیده دارند که استفاده از برخی حشره‌کش‌ها در این ساعات از شبانه‌روز مانع نابودی حشرات مفید مثل مگس‌ها نیز می شود.

 

همان‌طوری که گیاهان در اوایل صبح بهتر می‌توانند آب را جذب کنند، جذب مؤثر مواد شیمیایی در آن‌ها بین 3 تا 8 صبح و هنگام غروب است.

 

آفت‌کش‌ها به 24 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارند تا مزایای آن‌ها به حداکثر برسد. بنابراین باید سیستمی اتوماتیک برای آبیاری گیاهان نمای سبز تنظیم، و یا درروش آبیاری آن‌ها تغییری ایجاد شود. استفاده از آفت‌کش در آب‌وهوای مرطوب یا اواخر شب موجب ریخته شدن برگ‌های گیاه شده و می‌تواند آسیب‌پذیری گیاه را به بیماری افزایش دهد. در زمان خشک شدن آفت‌کش باید کودکان و حیوانات را از گیاهان دورنگه داشت تا در برابر آسیب‌های احتمالی از این مواد محافظت شوند. برخی از آفت‌کش‌ها و مواد غذایی گیاه که زمان استفاده از آن‌ها مشخص نشده است می‌توانند حاوی مواد شیمیایی باشند که به بافت سالم گیاه آسیب می‌رسانند. آفت‌کش‌های خالی از روغن به حداقل دمای 4 تا 5 درجه سانتی‌گراد نیاز دارند. گیاه شناسان توصیه می‌کنند که در دمای بیش از 9 درجه سانتی‌گراد سم‌پاشی انجام نشود. سم‌پاشی در دمای بالا منجر به سوختگی شاخ و برگ گیاهان باغچه یا نمای سبز می‌شود.

چه زمانی گیاهان به کود دهی نیاز دارند؟

کود دهی گیاهان باید با برنامه آبیاری گیاه در زمان‌های خاص سال هماهنگ شود. مواد مغذی باید به عمق ریشه‌ها راه پیدا کنند بنابراین بهتر است کودها در آب حل‌شده تا بتوانند از سطح گیاه به سمت ریشه‌های تشنه حرکت کنند. انتخاب زمان مناسب برای کود دهی گیاهان به سالم ماندن نمای سبز در درازمدت کمک خواهد کرد. استفاده از کود در زمان صبح این امکان را برای گیاه فراهم می‌سازد تا مواد مغذی را به‌طور مساوی در سطح خاک پخش کند زیرا که به دلیل دمای متعادل هوا، آب موجود در کود تبخیر نشده و عناصر ضروری به‌سرعت به ریشه می‌رسند و تقریباً بلافاصله جذب می‌شوند. اگر کود دهی از طریق آبیاری انجام می‌شود می‌تواند در شب انجام شود. کود دهی با آبیاری، سیستمی است که با استفاده از آبیاری قطره‌ای کود را در آب حل کرده تا بدون مرطوب شدن شاخ و برگ به ریشه گیاه برسد. ازآنجایی‌که باقی ماندن رطوبت اضافی بروی گیاه موجب عفونت‌های قارچی در آن خواهد شد این سیستم کود دهی تضمین می‌کند که مواد مغذی بدون خیس شدن شاخ و برگ گیاه به ریشه رسیده و موجب رشد گیاه شوند.

 

 

کوددهی نمای سبز

زمان مناسب کود دهی در روز، بازمان مناسب سال مرتبط است. بطورکلی کودهایی که آهسته‌تر جذب می‌شوند در بهار و کودهای با جذب سریع در پاییز بکار می‌روند. کود دهی با آبیاری در بهار و تابستان باید ساعات اولیه صبح انجام شود تا به رشد گیاه کمک کند. کود دهی به گیاهان باغچه در فصل پاییز مقاومت آن را افزایش داده و مواد مغذی را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند سرمای زمستان را تحمل کرده و از بین نروند. استفاده از کود در زمان نامناسب مثل ظهر از دریافت مواد مغذی که گیاهان برای رشد به آن نیاز دارند جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید کود را مستقیماً به برگ‌های درختان میوه بزنید باید دستورالعمل استفاده از آن را بدانید. برای اسپری کردن کود بروی برگ‌ها می‌توانید محلولی از آب و کود را آماده کرده و به شاخ و برگ بزنید تا سریعاً جذب شود. زمانی از این روش برای کمبود مواد مغذی مکمل استفاده می‌شود که باد و هوا موجب از بین رفتن و تبخیر این مواد مغذی نشوند. از طرفی برگ‌ها نیاز دارند که در طول روز خشک شوند تا عفونت‌های قارچی آن‌ها را تهدید نکند. برای افزایش میزان کلسیم و پتاسیم گیاهان باغچه می‌توانید با استفاده از پوست تخم و آب یک کود خانگی برای گیاهان تهیه کنید. کود دهی نمای سبز حاصلخیزی خاک آن را افزایش داده و PH خاک را متعادل نگه می‌دارد. یک خاک سالم و خوب به ساخت یک گیاه مولد و قوی کمک خواهد کرد.

آبیاری گیاهان را برنامه‌ریزی کنید

یکی از مهم‌ترین مواردی که برای مراقبت از گیاه باید در نظر داشت آبیاری به‌موقع گیاه می‌باشد، این به معنای مرطوب نگه‌داشتن آن‌ها نیست. شما می‌توانید فکر کنید که با آبیاری روزانه گیاه آن‌ها زودتر رشد می‌کنند اما اگر بعد دو هفته با زرد شدن برگ‌ها و یا خشک شدن آن‌ها مواجه شده‌اید تعجب نکنید. نیاز گیاهان مختلف به آبیاری، متفاوت است اما همه آن‌ها یک رویکرد مشترک دارند و آن این است که هرگز به آب بیش‌ازحد نیاز ندارند. همچنین دانستن زمان مناسب برای آبیاری گیاهان ازجمله مواردی است که در نگهداری بهتر از گیاه به شما کمک خواهد کرد. بهترین زمان برای آب دادن به گیاه هنگام صبح است، زمانی که هنوز دمای هوا بالا نرفته و وزش باد قوی نباشد، اگر هوا گرم باشد مقدار آب گیاه به دلیل تبخیر کاهش می‌یابد. اگر گیاهان را شب‌هنگام آبیاری کنید ممکن است آب در ریشه باقی بماند و بیماری‌های قارچی و باکتریایی موجب آسیب به گیاه شود.

 

برای آبیاری نمای سبز بیرون ساختمان بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده شود زیرا که مصرف آب را به حداقل می‌رساند.

 

برای آبیاری نمای سبز بیرون ساختمان بهتر است از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده شود زیرا که مصرف آب را به حداقل می‌رساند و با یک سیستم خودکار می‌تواند گیاهان نمای سبز را آبیاری کند. سیستم‌های دیگری برای آبیاری دیوار سبز بیرونی وجود دارند که آب را به‌طور مکرر استفاده می‌کنند و آن را از پایین به بالا پمپاژ می‌کنند تا زمانی که آب مخزن خالی شود. آبیاری مستقیم نیز برای زمان‌هایی است که مکانی برای گذاشتن تانک وجود نداشته باشد. از طرفی خاک گیاه نیز باید زهکشی مناسب داشته باشد تا ریشه گیاه در آب غرق نشده و نپوسد.

مراقبت از گیاهان در فصول سرد

 

مراقبت از گیاهان دیوار سبز در فصل سرما

 

گیاهانی که برای باغچه یا نمای سبز بیرون منزل استفاده می‌شود باید بتوانند در شرایط آب و هوایی متفاوت رشد کنند. در زمستان گیاهان با باد و باران و سرمای زیاد روبه‌رو می‌شوند که ممکن است موجب زرد شدن و ریختن برگ‌های آن شود. البته برخی از گیاهان هستند که با تمامی شرایط آب و هوایی سازگار بوده و همیشه‌سبز هستند. علاوه بر تأثیر آب و هوایی بر رشد گیاهان، بخشی از مراقبت‌ها به شرایط ساختمان نیز وابسته است.
بسیاری از گیاهان در فصل زمستان به خواب می‌روند تا برای شکوفایی در فصل بهار آماده شوند، بااین‌حال مراقبت از گیاهان در فصل سرما بسیار حیاتی بوده و باید موردتوجه قرار گیرد. گل‌هایی مثل شمعدانی در برابر سرما مقاوم هستند اما باید از آن‌ها در برابر جریانات سرد محافظت شود. گوشه‌های حیاط یا زیر درختان مکان مناسبی برای نگهداری شمعدانی در فصل زمستان است. برگ گل‌هایی مثل حسن‌یوسف در سرمای شدید خشک می‌شوند برای مراقبت از این گل‌ها باید به ریشه آن‌ها توجه کنید تا بتوانند تا فصل بهار مقاومت کنند. کاکتوس‌ها را در زمستان بیش‌ازاندازه آبیاری نکنید. زیاد مرطوب بودن خاک کاکتوس باعث پوسیدگی و از بین رفتن ریشه آن خواهد شد. نمای سبز یا باغچه‌ای که در آن کاکتوس کاشته شده است باید در فصل زمستان در برابر باران محافظت شود. گل ناز برای رشد به آفتاب زیاد نیاز دارد بنابراین اگر در فصل زمستان با ساقه‌های خشک این گل مواجه شده‌اید نگران نباشید کافی است از ریشه‌های آن مراقبت کرده تا در فصل بهار از رویش گل‌های زیبای آن لذت ببرید.

نکات کلی برای مراقبت از گیاهان نمای سبز عبارت‌اند از:

  1. از هرس کردن گیاه در فصول سرد خودداری کنید.
  2. آبیاری زیاد نمای سبز در زمستان موجب پوسیدگی ریشه گیاهان می‌شود بنابراین از آب دادن زیاد به گیاه در زمستان بپرهیزید.
  3. در صورت امکان از قرارگیری گیاهان باغچه و نمای سبز در برابر جریانات سرد زمستان جلوگیری کنید.
  4. از تعویض خاک گیاه در فصل زمستان اجتناب کنید.

وجود باغچه در خانه یا محل کار می‌تواند در بهبود هوای آن فضا بسیار مؤثر باشد. استفاده از نمای سبز در ساختمان‌های امروزی به دلیل عدم فضای کافی می‌تواند بسیار هوشمندانه باشد. گیاهان بسیاری از مزیت‌های زیست‌محیطی و سلامتی را برای ما به ارمغان می‌آورند بنابراین باید قدر آن‌ها را بدانیم و به‌خوبی از آن‌ها مراقبت کنیم. آگاهی از زمان مناسب آبیاری، سم‌پاشی و حتی کود دهی گیاه ازجمله مراقبت‌هایی است که برای سالم ماندن گیاهان نمای سبز و یا باغچه‌ها می‌توانیم انجام دهیم.

نظر دهید.