بخش مهمی از برنامه روزانه بسیاری از مردم بازدید از یک کافی‌شاپ و گذراندن مدتی از زمان خود در آن مکان می‌باشد. امروز بسیاری از افراد ممکن است یک فنجان کافه را از روی میز کار خود بر‌دارند و در مقابل بسیاری از برنامه‌های روزانه خود را در یک کافی‌شاپ تنظیم ‌کنند. اگرچه ممکن است به هنر دم کردن یک فنجان قهوه مسلط باشید و یا چشم‌بسته بتوانید یک پای نارگیل را آماده کنید اما انتخاب یک طراحی مناسب برای کافی‌شاپ نیاز به طرح‌بندی ویژه‌ای دارد که دستیابی آن ساده نخواهد بود. طراحی کافی‌شاپ برای جذب مشتریان و اغوا کردن آن‌ها برای بازگشت دوباره بسیار مهم است که این امر می‌تواند اهداف مطلوب دیگری را نتیجه دهد.
دیوار سبز مزایای مختلفی را ارائه می‌دهد و زیبایی طلایی با تنوع رنگ‌ها از گل‌های فصلی و عطر آن‌ها ایجاد می‌کند. در محیط‌هایی مثل خانه، اداره، رستوران و کافی‌شاپ گرین وال می‌تواند کیفیت هوا را بهبود ببخشد و موجب کاهش میزان گردوغبار در هوا شود. دیوار سبز همچنین سروصدا را کاهش می‌دهد و از طریق فرایند طبیعی تبخیر و تعریق، بخارآب را در هوا آزاد می‌کند که موجب خنک شدن هوا در تابستان خواهد شد و رطوبت سالم را برای خشک شدن فضا در زمستان به ارمغان می‌آورد. از مزیت‌های اجتماعی دیوار سبز می‌توان به حس آرامش و کاهش استرس اشاره کرد. یکی از علل محبوبیت کافه‌ها متفاوت بودن طراحی آن با سایر طراحی‌های داخلی می‌باشد و به این دلیل است که افراد با پا گذاشتن به کافه گمان می‌کنند که به دنیای دیگری پا نهاده و برای مدتی می‌توانند از دغدغه‌های روزانه خود رهایی یابند. برای طراحی کافی‌شاپ ابزارهای مدرن زیادی وجود دارد که Green Wall یکی از این ابزارها می‌باشد که با بهره مندی از محیط طبیعی حس آرامش را در فرد ایجاد می‌کند. در این مقاله خلاصه‌ای از نکات ضروری در طراحی و متدهای مدرن طراحی بیان‌شده است.

سرفصل‌های ارائه‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • پنج عنصر ضروری برای طراحی کافی‌شاپ
  • استفاده از متدهای طراحی مدرن در کافی‌شاپ
  • بهره‌گیری از دیوار دکوراتیو در طراحی کافی‌شاپ
  • استفاده از دیوار سبز در طراحی کافی‌شاپ

پنج عنصر ضروری برای طراحی کافی‌شاپ

 

دیوار سبز کافی شاپ

 

با نگاهی به طراحی کافه‌ها درمی‌یابیم که بااینکه همه آن‌ها از یک سبک برای طراحی داخلی استفاده کرده‌اند اما با یکدیگر متفاوت‌اند و این به دلیل بهره‌گیری از خلاقیت فردی در طراحی داخلی کافه می‌باشد. اما پنج عنصر ضروری که برای طراحی کافی‌شاپ باید در نظر گرفته شود در زیر لیست شده اند:

  1. مفهوم واضح: یک مفهوم واضح در طراحی نشان می‌دهد که هدف شما، احترام گذاشتن به مشتری است. اگر در مورد منحصربه‌فرد بودن طراحی کافه خود و یا اینکه می‌تواند مخاطبان را به‌سوی خود جلب کند یا خیر، مطمئن نیستید بنابراین برای اجرای طراحی خود آماده نیستید. مفهوم طراحی به مخاطبان هدف بستگی دارد. کافه موردپسند بازنشستگان با کافه جوانان متفاوت است بنابراین بهتر است مشتریان موردنظر برای کافه خود را تعیین کرده و بر طبق آن کافه را طراحی کنید. نسبت به طراحی خود اطمینان داشته باشید چراکه این اطمینان جنبه‌های کلیدی کسب‌وکار شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌طور مثال با استفاده از Green wall در کافه می‌توانید از تلفیق ابزارهای مدرن در کنار موجودات طبیعی بهره ببرید و فضایی با مفهوم خاص را ایجاد نمایید که تقریباً موردپسند تمامی افراد با سنین مختلف خواهد بود.
  2. نمای طراحی: طراحی فضای کافی‌شاپ باید طوری باشد که با وارد شدن مشتری، مفهومی ذهنی کافه‌دار بلافاصله به او انتقال داده شود. به‌طور مثال اگر کافی‌شاپ شما مدرن است بکار بردن کرکره برای پنجره و وجود گل شمعدانی پشت آن انتخاب چندان مناسبی نخواهد بود. اگر کافه‌ای دارید که با مبلمان مدرن و آثار هنری خاص طراحی‌شده است می‌توانید دیوار سبز را با گیاهان خاص مثل ارکیده و زنبق بپوشانید.
  3. نشانه‌ها: نشانه‌هایی که در کافی‌شاپ استفاده می‌کنید باید مفهوم طراحی شما را منعکس کند به‌طور مثال چوب نشانه‌ای برای کافی‌شاپ‌های قدیمی می‌باشد. نشانه‌ها بخشی از طراحی کافه هستند و باید در نگاه بیننده به نظر آید. ازآنجایی‌که استفاده از گرین وال در معماری های مدرن بسیار موردتوجه می‌باشد بنابراین می‌توان از آن به‌عنوان نشانه‌ای در کافی‌شاپ مدرن استفاده کرد.
  4. طراحی پیشخوان و محل تحویل سرویس به مشتری: جذب مشتری با وارد شدن آن به کافه آغاز می‌شود. بنابراین طراحی پیشخوان و باقی نقاط داخلی کافه به‌اندازه جذب مشتری مهم خواهد بود. رنگ انتخاب‌شده برای کافه، آثار هنری و دکوراتیو، مکان نهارخوری، محل نشیمن، مبلمان و صندلی‌ها، طراحی منو، سرویس بهداشتی و حتی محل تحویل غذا باید مفهوم طراحی کافه را به مشتری القا کند، به عبارتی مفهوم طراحی در کل کافی‌شاپ و اجزای آن باید مشهود باشد. از رنگ‌ها و نورهایی استفاده کنید که خلق شما را بیان می‌کند. با استفاده از Green Wall بروی دیوار پشت پیشخوان می توانید فضای منحصربه‌فردی را ایجاد کرده تا توجه مشتری در نگاه اول جذب شود.
  5. چیدمان: چیدمان مبلمان و محل غذاخوری‌ها مهم‌ترین بخش طراحی داخلی کافی‌شاپ می‌باشد زیرا در نحوه چیدمان بر کارآمدی کارکنان و احساس راحتی آن‌ها نیز تأثیرگذار است. بهتر است کارایی کافی‌شاپ را از دیدگاه کارمند و مشتری ارزیابی کنید. آیا محل مشخصی برای آماده‌سازی قهوه در نظر گرفته‌اید؟ آیا کارکنان می‌توانند در صورت نیاز به‌سرعت خود را به صندوق برسانند؟ آیا فرایند فروش برای مشتری قابل‌درک است؟ چیدمان اصولی و کامل بهره‌وری کارکنان را افزایش داده و درنتیجه موجب جلب رضایت مشتری می‌شود. بروی نشیمن و مبلمان کافه کوسن های رنگی و کوچک بگذارید تا علاوه بر زیبایی چیدمان، مشتری نیز زمان نشستن بروی مبلمان احساس راحتی کند.

استفاده از متدهای طراحی مدرن در کافی‌شاپ

 

استفاده از متدهای طراحی مدرن در کافی شاپ

 

یکی از دلایل تمایز کافی‌شاپ‌ها نسبت به مکان‌های عمومی دیگر، رعایت نکردن معیارهای مرسوم در طراحی می‌باشد. با توجه به تحولی که در زندگی عصر حاضر رخ‌داده و با تغییراتی که در روش زندگی و دیدگاه افراد به وجود آمده است می‌توان هنجارشکنی کرد و طراحی منحصربه‌فردی را خلق کرد. بنابراین خلاقیت نقش مهمی در ایجاد طراحی نوین که موجب جلب نظر مشتری می‌شود، خواهد داشت.

در ادامه برخی از متدهای مدرن طراحی کافی‌شاپ‌ها بررسی‌شده است:

  1. رنگ: کافی‌شاپ فضایی است که افراد برای گذراندن بخشی از زمان خود به آن پناه می‌آورند بنابراین باید مکانی متفاوت را برای مشتری ایجاد کنید. با این تفاوت در طراحی فضایی ایجاد می‌شود که موجب رهایی فرد از دغدغه‌های روزمره خواهد شد. استفاده از رنگ‌های تیره و رنگ‌های جسورانه و بی‌پروای دیگری مثل طوسی، سورمه‌ای و رنگ‌های دیگر می‌تواند فضایی دنج و تاریک را ایجاد کرده که کاملاً با محیط کافه‌ها نیز تناسب دارد.
  2. فضای سبز: یکی از ایده‌های پرطرفدار در طراحی کافی‌شاپ استفاده از فضای سبز در محیط کافه می‌باشد که امروز به گونه‌های نوین‌تر و با نام Green Wall شناخته‌شده و بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. گیاهان همواره زنده بوده و حس آرامش و زیبایی را در ما به وجود می‌آورند. بنابراین استفاده از دیوار سبز به‌عنوان یک طراحی مدرن در کافی‌شاپ‌های مدرن بسیار هوشمندانه خواهد بود. گرین وال علاوه بر اینکه محیطی زیبا و منحصربه‌فرد را در کافه ایجاد می‌کند موجب بهبود هوای آن نیز خواهد شد. می‌توانید از دیوار سبز پانلی که دارای گلدان‌های خاصی می‌باشد برای طراحی بخشی از کافه استفاده کنید یا استفاده از گیاهان در گلدان‌هایی با طرح خاص می‌تواند کافه را به یک فضای منحصربه‌فرد تبدیل کند.
  3. بکار بردن آجر: از دیرباز استفاده از آجر در طراحی و معماری ساختمان مرسوم بوده است اما استفاده از آن در فضای کافه یک عامل سنت‌شکن است که با ایجاد زمینه‌ای خاص کافه را شاخص خواهد کرد. می‌توانید قاب‌هایی از آجر بروی دیوار ایجاد کرده و دیوار سبز خود را درون آن اجرا کنید.
  4. نور: میدانیم که نور بر زیبایی محیط افزوده و جلوه‌ای خاص به آن می‌بخشد بنابراین نمی‌توان آن را انکار کرد. کافه‌های دنج اغلب دارای نورپردازی روشن و تاریک هستند زیرا که این نوع نورپردازی با تمرکز بر نقطه‌ای خاص توجه بیننده را به خود جلب می‌کند. با بهره‌گیری از نور طبیعی در کنار نور مصنوعی می‌توان فضای خاصی را در کافه ایجاد کرد. اگر از دیوار سبز در کافه استفاده می کنید برای نورپردازی آن نیز برنامه ریزی کنید.
  5. سیالیت: از دیگر ایده‌های متدهای مدرن امروزی سیالیت است که با فرم‌های منحنی شکل خود برای دکور کافه بسیار مناسب می‌باشد و به کمک آن می‌توان فرم متفاوتی را خلق کرد.
  6. صندلی: بسیاری از افراد تنها به کافه می‌روند و می‌خواهند ساعاتی را با خود خلوت کرده و یا کتابی مطالعه کنند. بنابراین وجود یک صندلی در کنار پنجره محیط کافه را دوست‌داشتنی‌تر خواهد کرد.
  7. میز: بکار بردن میز در کافه باید بسیار هوشمندانه صورت گیرد و صرفاً نباید مطابق با تعریف همیشگی آن باشد. استفاده از کانسپ پشت میز می‌تواند افراد را به نشستن پشت آن ترغیب کند.
  8. لوستر: لوسترهای فرمیک انتخاب‌های خلاقانه‌ای برای طراحی فضای کافه به شمار می‌آیند. استفاده از لوسترهای خاص که در هیچ خانه و اداره‌ای وجود ندارد کافه را از سایر محیط‌هایی که افراد می‌روند متمایز می‌کند. حتی لوسترهای خاموش نیز می‌توانند در خاص شدن طراحی کافه نقش داشته باشند.
  9. تخته‌سیاه: استفاده از تخته‌سیاه یک انتخاب هوشمندانه برای منو می‌باشد که به‌راحتی می‌توانید منوی خود را به‌صورت روزانه در آن ثبت نمایید.
  10. قفسه کتاب: سرانه مطالعه در کشور ما خیلی پایین‌تر از سایر نقاط جهان می‌باشد بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مکانی از کافه خود را به قفسه کتاب اختصاص دهید و با این کار افراد را به کتاب خواندن تشویق کنید.
  11. تابلو نقاشی: استفاده از تابلو نقاشی و یا عکاسی در فضای کافه بسیار مرسوم می‌باشد. تلفیق هنر و معماری همواره موردتوجه بوده و روح تازه‌ای به محیط می‌بخشد.

 

بهره‌گیری از دیوار دکوراتیو در طراحی کافی‌شاپ

 

طراحی دکوراتیو کافی شاپ در انواع دیوار سبز

با بکار بردن تصاویر رنگی زیبا در محیط کافه تجربه لذت بخشی را برای مشتریان خود خلق می کنید که سبب بازگشت مجدد آن ها به کافه می شود. مطالعات نشان داده که دکور دل‌نشین درک بهتری از خدمات و منو را ایجاد می کند. نقاشی هایی که بروی دیوار کشیده می شوند سحر و جادو می کنند. نقاشی های دیواری می تواند شامل دیوار، سقف، کف، میز و پنجره باشد. با تضادی که از نقاشی های زیبا و لطیف در کنار بافت خشن کاشی، آجر و سنگ ایجاد می شود چشم بیننده درگیر شده و به این تمایز خیره خواهد شد.

استفاده از دیوار سبز در طراحی کافی‌شاپ

دیوید مکنزی با استفاده از دیوار سبز در فروشگاه خود اثر منحصربه‌فرد گیاهان را برای جذب خریداران نشان داده است. طبق تحقیقاتی که توسط یک شرکت مشاوره و برنامه‌ریزی زیست‌محیطی صورت گرفته مشخص‌شده است که مصرف‌کنندگان در فروشگاه‌هایی با پوشش گیاهی در خرید خود دقت بیشتری به خرج می‌دهند. نصب دیوار سبز در یک کافی‌شاپ نشان داده که توجه خرده‌فروشان نیز به مزایای معماری سبز جلب شده است. زمانی که مشتریان وارد کافه می‌شوند با دیدن فضای سبز با یک منظره غیرمنتظره و دلپذیر روبه‌رو می‌شوند که حس بودن در دل طبیعت را در یک منطقه شلوغ ایجاد می‌کند. بعدازاینکه مشتریان سفارش خود را اعلام کردند می‌توانند در کنار گیاهان رنگارنگ کافه بنشینند و با دیدن رنگ سبز، زرد، قرمز و بافت و شکل گیاه به آرامش برسند. اگرچه دیوار سبز به‌عنوان یک عنصر دکوری برای طراحی داخلی کافه‌ها مورداستفاده قرارگرفته اما همانند یک اثر هنری است که بروی دیوار نصب‌شده است. با توجه به اینکه محیط کافه‌ها اغلب نیمه‌تاریک است بنابراین دقت کنید و گیاهانی را برای گرین وال انتخاب کنید که بتواند با نور اندک رشد کند. برای ایده خلاقانه‌تر می‌توانید از گلدان‌های آویزان استفاده کنید و با استفاده از وسایل و ابزاری ساده گلدان‌هایی را ایجاد نمایید که از سقف تا نزدیک میز آویزان شده‌اند.

طراحی کافی‌شاپ به درک کاملی از خلق‌وخوی کافه دار و مشتریان بالقوه  آن بستگی دارد. اگر هدف شما از طراحی کافی‌شاپ برای جذب مشتری روشن‌شده باشد می‌توانید طراحی کافه را با در نظر گرفتن نشانه‌ها، چیدمان و سایر نکات شروع کنید. استفاده از Green Wall در طراحی کافی شاپ یکی از متدهای مدرن امروزی می‌باشد که فضای کافه را از سایر محیط ها متمایز می‌کند. استفاده از رنگ‌های خاص در کنار گرین وال و همچنین نورپردازی دیوار سبز می‌تواند در ایجاد طراحی منحصربه‌فرد کافه به شما کمک کند.

نظر دهید.