درگذشته آبنماها با اتصال به چشمه‌ها و یا قنات‌ها کار می‌کردند و برای اهدافی چون تأمین آب آشامیدنی و یا حمام کردن و شست و شوی روزانه ساکنین شهرها و روستاها مورداستفاده قرار می‌گرفتند. تا اواخر قرن 19 بیشتر آبنماها به‌وسیله نیروی گرانش زمین عمل می‌کردند و برای اینکه بتوانند موجب به جریان درآوردن آب یا فواره زدن آن در هوا شوند، به یک منبع آبی مانند یک مخزن یا قنات در محلی بالاتر از سطح آب‌نما متصل می‌شدند. آب نماها آثار تاریخی فوق‌العاده‌ای هستند و هنوز هم برای ما الهام‌بخش زیبایی و قدرت هستند.
امروزه آبنما جنبه ی تزیینی برای شهر دارد و در برخی از شهرها بیانگر تاریخ و فرهنگ آن شهر و یا کشور خواهد بود. ازاین‌رو آبنما می‌تواند به‌عنوان یک نقطه کانونی در فضای باز در نظر گرفته شود و برای افرادی که در مجاورت آن قرار می‌گیرند صلح و آرامش را به ارمغان می‌آورد. امروزه در طراحی آب‌نما از ترکیب آب و نور استفاده می‌کنند تا زیبایی منحصربه‌فردی را خلق نمایند. طراحی زیبایی با ترکیب رقص نور و آب‌های فواره زده، منظره‌ای پدید می‌آورد که بسیار خیره‌کننده خواهد بود. در ادامه لیستی از زیباترین و مشهورترین آب‌نماهای دنیا معرفی خواهد شد. سرفصل‌های بیان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

  • مشهورترین آبنماهای قاره اروپا
  • لیستی از آبنماهای قاره آمریکا که در جهان معروف هستند
  • معروف‌ترین آبنماهای قاره آسیا آشنا شوید
  • معرفی آبنمای مشهور Archibald سیدنی در قاره استرالیا

مشهورترین آبنماهای قاره اروپا

  • آبنمای Trevi : 
    یکی از برجسته‌ترین آب نماهای جهان که هرساله میلیون‌ها بازدیدکننده را به‌سوی خود جذب می‌کند آبنمای Trevi در شهر رم ایتالیا می‌باشد. این اثر یکی از زیباترین آبنماهای جهان است که در رم واقع‌شده است اما زیبایی‌های بیشتری پشت این اثر معروف نهفته است. این اثر هنری که از قدیمی‌ترین منابع آب رم است ارتفاعی به‌اندازه 26 متر دارد و عرض آن نزدیک به 49 متر می‌رسد که آب آن هرروزه از منابع متعددی تأمین می‌شود. مجسمه مرکزی این آبنما تندیسی از اوکانئوس است که آبشارها زیر پای آن روان هستند و به یک حوض بزرگی سرازیر می‌شوند. مجسمه‌ها از سنگ‌آهک سفیدرنگ ساخته‌شده‌اند. مواد معدنی ای نظیر کربنات کلسیم در آب‌های این چشمه وجود دارد. این چشمه با زیبایی خیره‌کننده‌ای که دارد و به این دلیل که درگذشته بسیاری از فیلم‌ها در این مکان فیلم‌برداری شده است، از معروف‌ترین آب نماهای جهان می‌باشد. 2.9 میلیون دلار برای بازسازی این نمای تاریخی هزینه شده است تا زیبایی آن حفظ شود. این اثر هنری توسط نیکولا سالوی و به سبک باروک طراحی‌شده است که در سال 1762 توسط پیتر برکسی تکمیل‌شده است. طبق افسانه‌ای که وجود دارد اگر شما یک سکه به داخل حوض آب نما بی اندازید دوباره به رم سفر خواهید کرد.

آبنمای Trevi

 

  • آب نمای Montjuic:
    آبنمای سحرآمیز Montjuic واقع در Avenida در محله Montjuic بارسلونای اسپانیا می‌باشد. این آب نما در سال 1929 برای نمایشگاه بین‌المللی بارسلونا ساخته‌شده است. در آن زمان آب با نمایش‌هایی از نور فواره می‌زدند. در دهه 1980 موسیقی نیز به نور و آب اضافه شد و برای بازی‌های المپیک تابستانی 1992 به نمایش گذاشته شد. در طول اجرا در این منطقه هزاران گردشگر با دوربین‌های خود این لحظات را ثبت می‌کنند.

آب نمای Montjuic

 

  • آب نمای Nations Friendship:
    یکی از کشف‌های خیره‌کننده در سفر به روسیه آبنمای مجسمه‌های طلایی است. این آب نما به‌وسیله 16 مجسمه طلایی تزیین‌شده است که نماینده های جمهوری‌های سابق اتحادیه جماهیر شوروی مثل روسیه، ارمنستان، اوکراین، بلاروس، ازبکستان، لیتوانی، آذربایجان، ترکمنستان و سایر کشورها را نشان می‌دهد. هدف از طراحی این اثر معرفی هویت ملی به مردم شوروی و مردم کل جهان بود. هر یک از این مجسمه‌ها لباس ملی کشور خود را به تن دارند. این مجسمه‌ها از ورقه‌های مسی ساخته‌شده و با طلا روکش شده‌اند. حوضچه آبنما از گرانیت قرمز ساخته‌شده است که توسط هشت پمپ هزاران لیتر آب را پردازش می‌کند. این اثر هنری در سال 1950 میلادی و در مرکز نمایشگاه بزرگ روسیه بناشده است.

آب نمای Nations Friendship

 

  • آب نمای Villa d’Este:
    ساختمان Villa d’Este به همراه آبنمای آن در قرن شانزدهم میلادی بناشده که در حال حاضر به‌عنوان یک موزه فعالیت می‌کند و در میراث جهانی یونسکو ثبت‌شده است. این ویلا در تیوولی در نزدیکی رم ایتالیا واقع‌شده است و در نزدیکی باغ‌های زیبای دوره رنسانس ایتالیا وجود دارد، که آب نمای آن در کنار ساختمان زیبایی منحصربه‌فردی به وجود می‌آورد. باغ ایتالیایی با منظره نوآورانه‌ای که دارد در کنار 500 چشمه خیره‌کننده با جت و فواره‌های آب ، چاه‌ها و استخرها، آبشارها و غارها شاهکار زیبایی را پدید آورده که تحسین جهانیان را برانگیخته است.

آب نمای Villa d'Este

  • آبنمای قایق:
    آب نمای قایق را می‌توانید در سواحل مالاروزا در شهر والنسیا اسپانیا پیدا کنید. به لطف جت‌هایی که از تیرک قایق آب را به بیرون شلیک می‌کنند، تصویر یک قایق بادبانی به نمایش درمی‌آید. گفته می‌شود که طرح های مشابهی از ساختار این آب نما در سراسر جهان ازجمله پرتغال و اسرائیل وجود دارد، اگرچه به نظر می‌رسد این اثر در اسپانیا بیشترین توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

آبنمای قایق

  • آب نمای Latona:
    این آبنما در کاخ ورسای فرانسه و با الهام از Ovid’s Metamorphoses، ساخته‌شده است که افسانه مادر آپولو و دیانا را به نمایش می‌گذارد، درحالی‌که سعی می‌کردند از کودکان خود در برابر توهین روستاییان Lycia محافظت کنند و از خورشید خواستند تا انتقام آن‌ها را بگیرد. خورشید درخواست آن‌ها را شنید و روستاییان را به قورباغه و مارمولک تبدیل کرد.

آب نمای Latona

 

آب نمای Nation Friendship، به‌وسیله 16 مجسمه طلایی تزیین‌شده است که نماینده های جمهوری‌های سابق اتحادیه جماهیر شوروی مثل روسیه، ارمنستان، اوکراین، بلاروس، ازبکستان، لیتوانی، آذربایجان، ترکمنستان و سایر کشورها را نشان می‌دهد.

 

لیستی از آبنماهای قاره آمریکا که در جهان معروف هستند

 

آب نماهای قاره آمریکا

 

  • آبنما Bellagio: این آب‌نما در یک دریاچه مصنوعی در مقابل هتل Bellagio در لاس‌وگاس واقع‌شده است. ساخت این آبنما 40 میلیون دلار هزینه برداشته است. این آب نما با قطعات مختلف موسیقی ریتم می‌گیرد و هر 15 تا 30 دقیقه رقصی از نور و آب را به نمایش می‌گذارد که به این اثر جادویی رونق می‌بخشد. قبل از اینکه نمایش آب شروع شود نازل‌ها از سطح آب بیرون می‌آیند و رنگ ساختمان هتل Bellagio طبق تعطیلات یا رویدادهای خاص آن روز تغییر می‌کند.

 

  • آبنما Buckingham: آب نمای باکینگهام نقطه تحول تاریخی شیکاگو است که در مرکز گرانت پارک واقع‌شده است. این اثر از سال 1927 به عنوان یکی از بزرگ‌ترین آبنماهای جهان شناخته‌شده است. این اثر شبیه یک کیک عروسی به سبک روکو(سبک هنری قرن 18 میلادی) است و با الهام از آبنمای Latona در قصر ورسای ساخته‌شده است که تمثیلی از دریاچه میشیگان است. هر 20 دقیقه فواره‌ها رقص آب را به نمایش می‌گذارند و جت‌های مرکزی آب نما، آب را تا ارتفاع 45 متر در هوا شلیک می‌کنند. در هنگام غروب فواره آب با نمایشگر نور و موسیقی همراه می‌شود و نمایش نهایی در ساعت 10:35 شب اجرا می‌شود.

 

  • آبنما Mustangs : گفته می‌شود که این مجسمه‌های برنزی میدان ویلیامز در Las Colinas را به تصویر می‌کشند که از بزرگ‌ترین مجسمه‌های سواری در جهان است. این اثر ادای احترامی به اسب‌های وحشی است که دارای اهمیت تاریخی عمیقی در تگزاس هستند. این اسب‌های وحشی سمبل راندن و ابتکار عمل به سمت موفقیت‌ها و سبک زندگی در طول دوران پیشگامان آمریکا می‌باشند. این اثر هنری توسط روبرت گلن در سال 1976 میلادی طراحی‌شده است و تکمیل آن چندین سال زمان برده است. در 25 سپتامبر 1984 این مجسمه‌ها تکمیل‌شده و به معرض دید عموم قرارگرفته است.

با معروف‌ترین آب نماهای قاره آسیا آشنا شوید

 

آبنماهای قاره آسیا

 

  1. آب نمای wealth: این آبنما دریکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید سنگاپور به نام suntec city واقع‌شده است. این اثر به‌عنوان بزرگ‌ترین آب نمای جهان در کتاب گینس ثبت‌شده است. حلقه برنزی آب‌نما بر اساس طرح هندو ماندالا طراحی‌شده است که به معنی جهان می‌باشد. ماندالا نماد یگانگی روح و وحدت، و بیشتر نماد برابری و هماهنگی تمام نژادها و مذاهب در سنگاپور است. در ساعاتی از روز فواره‌های خاموش می‌شوند و از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود تا در مرکز آب نما رفته و برای جمع‌آوری سکه تلاش کنند. در طول شب بین ساعت 8 تا 9 شب آب‌نما برای اجرای لیزر تنظیم می‌شود و همچنین آهنگ‌هایی به‌صورت زنده بخش می‌شود.
  2. آبنمای Big Wild Goose Pagoda: این آبنمای موزیکال حدود 110000 مترمربع مساحت دارد که در شیان چین بناشده و از بزرگ‌ترین آب نماهای آسیا محسوب می‌باشد. این آب نما بیشترین تعداد نیمکت، طولانی‌ترین کمربند نور و بزرگ‌ترین سیستم صوتی جهان را دارا می‌باشد. این اثر تاریخی در طول سلسله تانگ و در سال 652 ساخته‌شده است. غاز وحشی بزرگ نماد مهم تاریخ بودایی محسوب می‌شود. در زمان‌های مختلفی از روز و عصر در میدان شمالی جایی که صدها نفر رقص آبنما، فواره‌ها، نورها و موسیقی را نظاره می‌کنند، معبد نزدیک این آب نما نیز ، جلوه خاصی پیدا می‌کند.
  3. آب نمای برج خلیفه: این آب نما بروی دریاچه مصنوعی برج خلیفه دبی در امارات متحده عربی ساخته‌شده است که یکی از زیباترین مناظر دیدنی است که دیگر مناظر شگفت‌انگیز شهر نیز از بالای آن دیده می‌شود. جت‌هایی که درون آبنما قرار دارند می‌توانند فواره‌ها را تا ارتفاع 150 متر شلیک کنند.
  4. پل آب نما Banpo: زمانی که این پل در امتداد بندر Banpo، در شهر سئول کره جنوبی نصب شد به‌عنوان طولانی‌ترین آبنمای پلی در جهان شناخته شد. این آبنما دارای 10000 نازل LED است که در امتداد هر دو طرف پل به طول 1140 متر کشیده شده است. نازل‌های آب، 190 تن آب را در دقیقه باهم مخلوط می‌کنند. این اثر در سال 2009 تکمیل شد.

 

 

آبنمای برج خلیفه بروی دریاچه مصنوعی برج خلیفه دبی در امارات متحده عربی ساخته‌شده است که یکی از زیباترین مناظر دیدنی است که دیگر مناظر شگفت‌انگیز شهر نیز از بالای آن دیده می‌شود.

 

معرفی آب نمای مشهور Archibald سیدنی در قاره استرالیا

 

آبنمای معروف سیدنی

 

آب نمای مشهور Archibald واقع در Hyde Park در new south wales، در مرکز سیدنی در کشور استرالیا واقع‌شده است که تاریخ غنی‌ای پشت آن وجود دارد. نام این اثر توسط مالک و سردبیر مجله بولتن نام‌گذاری شد. این آبنما ترکیبی از آثار یونانی و رومی است که یک آپولو برنزی را در محاصره سایر موجودات افسانه‌ای نشان می‌دهد. آب‌هایی که به هوا فواره می‌شوند بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورد. خلق این اثر درخشان و گران‌بها به اوایل دهه 1930 میلادی برمی گردد که به‌منظور یادبود پیوستگی استرالیا و فرانسه در جنگ جهانی اول بناشده است. هنرمند این اثر سیچارد نام دارد که درزمینه هنر و ادبیات کلاسیک یونانی و رومی مطالعه کرده است. او در توضیح این اثر بیان می‌کند که آپولو نمادی از زیبایی و نور است که دست راست خود را به‌عنوان نشانه‌ای از حفاظت در برابر تمام طبیعت بالا آورده است و نور خورشید نیز نماد زندگی است.

در کشورهای مختلف مناظر طبیعی و غیرطبیعی زیادی وجود دارد که نقطه گردشگری آن شهر یا کشور بوده و خیلی از آن‌ها تمدن و فرهنگ آن منطقه را به نمایش می‌گذارند. در برخی از کشورهای جهان آبنماهایی وجود دارد که هرساله بازدیدکنندگان زیادی را به‌سوی خود می‌کشاند. به‌طور مثال آبنمای Trevi در ایتالیا که به هزاران چشمه‌ی زیرزمینی وصل است یکی از مکان‌هایی است که با زیبایی منحصربه‌فرد خود، در هر بار سفر به رم شما را به سمت خود می‌کشاند. از معروف‌ترین آب نماهای دیگر در جهان می‌توان به آب نمای Archibald سیدنی، آبنمای Bellagio در لاس‌وگاس، آبنمای جادویی Montjuic در بارسلونا اسپانیا، آب نمای wealth سنگاپور، آبنمای دوستی ملل در مسکو، آبنمای غازهای وحشی در شیان چین، آبنمای Buckingham شیکاگو، آب نمای Latona در کاخ ورسای فرانسه، آب نمای برج خلیفه در دبی، آب نمای Villa d’Este در تیوولی ایتالیا، آبنمای قایق در والنسیا اسپانیا، آب نمای اسب‌های وحشی در تگزاس آمریکا و پل آبنمای Banpo در شهر سئول کره جنوبی می‌توان اشاره کرد.

نظر دهید.