تعریف دیوار سبز

دیوار سبز که در زبان انگلیسی به آن green wall یا گرین وال گفته می شود و با عناوین دیگری همچون دیوارهای گیاهی، دیوارهای زندگی یا باغ‌های عمودی شناخته می شود در سال های اخیر با استقبال زیادی روبه رو شده و روند رو به رشدی را در میزان استفاده شدن در محیط های ساختمانی داشته اند.

دیوار سبز یکی از زیباترین طراحی های فضای سبز است که نمای بیرونی ساختمان ها را زیباتر خواهد کرد. در واقع این دیوار مجموعه از پوشش گیاهی است که به صورت عمودی نصب می شود. این حالت را در کشورهای خارجی به ویژه در استرالیا به وفور خواهید دید. حتما خانه هایی را در تصاویر مشاهده کرده اید که دیوارهای خارجی آن ها پوشیده از گیاه است  و همین برای شما بسیار جالب خواهد بود. برای این خانه های طراحی دیوار سبز به گونه ای صورت می گیرد که گیاهان طبیعی بسته به شرایط اقلیمی حاکم در آن منطقه، در طول سال زنده مانده و منظره زیبایی را ایجاد نمایند.

ساخت دیوار سبز به ویژه در کشورهای پر جمعیت که میزان استفاده از ماشین، تعداد کارخانه ها و… زیاد است از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که اگر گیاهان به کار رفته در دیوار سبز طبیعی باشند، نقش بسیار مهمی در پاکسازی هوا خواهند داشت. به همین دلیل است که در چند سال اخیر موضوع طراحی دیوار سبز برای خانه ها در ایران نیز با جدیت در حال پیگیری بوده و صاحبان سرمایه به ساخت دیوار سبز برای خانه ها و ساختمان ها تشویق می شود.

در سال‌های اخیر مطالعات زیادی صورت گرفته که تأثیرات گیاهان بر افراد و نتایج مربوط به اثربخشی آن بر روحیه افراد را بررسی کرده است. این نتایج شامل بهبود در رویارویی با استرس، عملکرد وظایف، وضعیت‌های احساسی و ارزیابی محیط می‌باشد. با توجه به اینکه با افزایش جمعیت طبیعت ما در حال کاهش می‌باشد می‌توان گفت که درواقع تمرکز اصلی دیوار سبز و باغ‌های عمودی ایجاد شرایط بهتر زیست‌محیطی است. گرین وال سازه‌ای ساده و درعین‌حال نوآورانه است که مزایای زیادی را به ارمغان می‌آورد.

دیوار سبز

تاریخچه دیوار سبز

اما در ابتدا بهتر است کمی در مورد تاریخچه دیوار سبز صحبت کنیم. این سوال مطرح می شود که اولین بار چه کسی و در کجا، ایده طراحی دیوار سبز را بیان نمود؟ تا قرن هفدهم میلادی در بین مدیترانه باغ های انگوری مشاهده می شد که شاخه های درختان مو بر روی دیوارها آویزان می شدند. همچنین در آن زمان باغ های گل رز رونده ای وجود داشت که هم اکنون اثر وجود آن ها بر روی این قلعه ها به خوبی مشهود است. این موارد، نمونه هایی از اولین دیوار سبز بودند که مردم به شدت به آن ها علاقه داشتند. تا این که در قرن 20 میلادی، اولین طراحی خانه همراه با باغ راه اندازی شد. در آن زمان مردم از داشتن چنین خانه هایی لذت می بردند و با توجه به پیشینه تاریخی دیوار سبز در بابل، مدیترانه و…. به کمک کابل و سیم ها داربسته ایی را بر بدنه دیوارها و حتی به صورت یک سقف بر روی حیاط خانه درست کرده و رشد گیاهان را به سمت این داربست ها هدایت کردند. مردم به سمت کشت گیاهان رونده رفتند که بعد از کمی رشد، خود را به داربست رسانده و در نتیجه بعد از مدتی کل دیوار و داربست را پوشش می داند. این چنین شد که طراحی دیوار سبز صورت گرفت و هم اکنون ساخت دیوار سبز جزئی از طراحی ساختمان ها و منازل مسکونی به حساب می آید. جالب است بدانید که بسیاری از افراد، باغ های پوشیده شده با دیوار سبز را تحت عنوان باغ عمودی می شناسند.

شاید برای شما این سؤال پیش آمده باشد که:

 دیوار سبز چیست؟

آیا میتوان از دیوار سبز در هر محیطی، چه داخل و چه خارج از ساختمان استفاده کرد؟

یا این که دیوار سبز چگونه ساخته می شود؟ چند نوع از آن وجود دارد؟ یا انواع آن چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟
آنچه در این مقاله میخوانید توضیح تمام سوالات فوق است که شامل موارد زیر می شود:

دیوار سبز یا گرین وال چیست؟

دیوار سبز شامل گیاهانی است که با سیستم‌های عمودی پشتیبانی می‌شوند و به دیوار داخلی یا خارجی ساختمان متصل می‌گردند. اگرچه در برخی موارد می‌تواند مستقل باشد، اما درعین‌حال می‌تواند سقف‌های سبز، دیوارهای سبز، انواع پوشش گیاهی، انواع محیط کشت را برای آبیاری و زهکشی به یک سیستم واحد تبدیل کند.

دیوار سبز چیست

دیوارهای سبز نه‌تنها دارای طراحی جذاب هستند و حس خوبی به شما می‌دهند، بلکه به‌عنوان عایق ساختمان با سایه‌ی مستقیم در سطح دیوار استفاده‌شده و طرفداران بسیاری دارند. آن‌ها میکرو کلاویه های خنک‌کننده ایجاد می‌کنند و کیفیت هوا را بهبود می‌بخشند و امکان رشد گیاهان را در مکان‌هایی فراهم می‌کند که به‌طورمعمول از پوشش گیاهی برخوردار نیستند.

طیف وسیعی از گیاهانی که بر روی دیوارهای سبز استفاده می‌شود، درختچه‌های کوچک هستند. وجود نور طبیعیِ کافی در این سیستم بسیار مهم است و برای سلامت گیاهان باید تأمین شود. این مسئله مخصوصاً هنگامی‌که طراحی دیوار سبز به‌صورت داخلی اجرا می‌شود، باید در نظر گرفته شود. در غیر این صورت، روشنایی مصنوعی تعبیه می‌شود.

بهترین تعریف دیوار سبز را مرکز دیوار سبز دانشگاه استافوردشایر ارائه کرده است:
دیوار سبز (green wall یا گرین وال) به گیاهانی گفته می شود که بر روی سطح عمودی یا در مجاورت آن رشد می کنند.

دیوار سبز یا باغ‌های عمودی خودکفا هستند یعنی برخلاف سایر گیاهان که در زمین ریشه دوانده و رشد می‌کنند. گرین وال به دیوارهای داخلی و یا خارجی ساختمان متصل شده و آب و مواد مغذی لازم برای رشد را از داخل دیوار تغذیه می‌کند.

گیاهان معمولاً در محیط مناسب کشت مانند: خاك، سنگ یا آب قرار می گیرند. از آنجا که دیوارهای سبز در این‌گونه محیط ها رشد می کنند، معمولاً دارای سیستم های آبیاری داخلی هستند.
ازنظر مردم دیوارهای سبز به شکل های مختلفی دیده می شوند، اغلب مردم آن‌ها را بر روی نماهای خارجی ساختمان‌ها که چسبیده به دیوار رشد کرده اند می شناسند. در دیوارهای سبز محیط کشت بر روی سطح یا ساختار دیوار است درحالی‌که ریشه در زمین قرار دارد.
در چنین نمونه هایی معمولاً ریشه دیوار سبز از قبل درون زمین رشد کرده است ولی مدت‌ زمانی طول می کشد تا گیاهان موجود در آن‌ها به‌اندازه کافی رشد کرده و کل سطح دیوار را بپوشانند.
برخی دیوارهای سبز هم وجود دارند که کاملاً هوشمند هستند، این دیوارها با کمک هوش مصنوعی ویژگی های بیشتری نسبت به دیوارهای سبز معمولی دارند، ازجمله خصوصیات آن‌ها می توان به سیستم هوشمند آبیاری و کنترل رطوبت و دما اشاره کرد.

با استفاده از صدها نوع گیاه مختلف می‌توان الگوهای قابل‌توجهی از دیوار سبز را به گونه منحصربه‌فرد طراحی کرد. با بکار بردن گیاهان در رنگ‌ها و بافت‌های مختلف می‌توان طبیعتی زیبا را در خانه و یا محل کار فراهم ساخت. استفاده از گیاهانی با گلدهی چندساله و با شاخ و برگ‌های زیبا که می‌تواند دیوارهای خانه و اداره را پوشش دهد و حتی کاشت برخی بوته‌ها، درختچه‌ها و درختان کوچک نیز بروی Green Wall ممکن خواهد بود.

دیوارهای سبز هوشمند (Smart green wall) علاوه بر جلوه زیبا و تجربه طبیعت موجب تصفیه شدن هوا و ایجاد رطوبت طبیعی در محیط می شوند و در حقیقت گردش هوا را بهتر می کنند.
دیوار سبز هوشمند از تابلوهای قدیمی چوبی الهام گرفته‌شده‌اند. این نمونه از گرین وال از یک قفسه متحرک با مقدار زیادی پانل پلاستیکی که به‌صورت عمودی به یکدیگر وصل شده اند تشکیل‌شده که توسط موتور و سنسورهایی کنترل می‌شوند. اگر حسگر حس کند که خاک دیوار سبز خشک است موتورها شروع به حرکت در قفسه کرده و آب را به‌صورت عمودی به تمام قسمت‌های Green Wall می‌رساند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته هر دیوار سبز هوشمند می‌تواند تا 57 درصد مواد شیمیایی مضر را در محیط داخلی کاهش دهد. گرین وال هوشمند یک بیوفیلتر شبیه‌سازی‌ شده است که با گردش هوای محیط کارایی بیشتری از گیاهان را به نمایش می‌گذارد.

با توجه به محدودیت هایی که برای اندازه این‌گونه دیوارهای سبز هوشمند وجود دارد از آن‌ها فقط در محیط های داخلی می توان استفاده نمود.

 

در حقیقت دیوارهای سبز گونه‌ای از گیاهان هستند که بر روی سطوح عمودی مثل دیوار بالا رفته و آنجا را فرامی‌گیرند و جلوه زیبایی ایجاد میکنند، دیوارهای سبز به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

که هریک از آن‌ها کاربردهای متفاوتی دارند.

کارکردها و مزایای استفاده از دیوار سبز چیست؟

استفاده از دیوارهای سبز مزایای بسیار زیادی دارد. اولین ویژگی مثبت دیوارهای سبز جلوه زیبای بصری آن‌هاست که باعث قشنگی و جذاب شدن محیط می شود. green wall می توانند زیبایی محیط های داخلی و شهری را دوچندان کنند و زشتی های محیط های بتونی و آجری را بپوشانند.
درنتیجه می توان از دیوارهای سبز به‌عنوان ابزار مناسبی برای فضای سبز شهری استفاده نمود.

مزیت‌های دیوار سبز برای افراد

شاید تعجب کنید اما دیوار سبز می تواند باعث شادابی و افزایش راندمان کاری ما می شود، زیرا آن‌ها نیاز ذاتی ما به طبیعت را بر آورده می سازند. دیوار سبز مثل تکه ای از جنگل همه عناصر طبیعت را کنار هم به نمایش می گذارد، چیزی که به‌ تنهایی در گیاهان دیگر کمتر دیده می شود. این مناظر جذاب خلق‌وخوی ما را متعادل کرده و باعث خوش‌بینی و آرامش ما می شوند. این ویژگی دیوارهای سبز یکی از پایه های اساسی نظریه بیوفیلیا (ارتباط انسان با طبیعت) است.
مطالعات نشان می دهد که طبیعت باعث می شود رفتارهای منفی مانند خشم و اضطراب در افراد کاهش یابد، علاوه بر این طبیعت باعث کاهش خستگی ذهنی و استرس می شود، و این به دلیل واکنش طبیعی سیستم عصبی بدن ما به صحنه های طبیعت است. یعنی ما با دیدن سبزه و گل و گیاه آرام می شویم و از تنش و استرس فاصله می گیریم.

در مجموع برخی از مزایای گرین وال برای افراد عبارت‌اند از:

  • کاهش استرس و افزایش سلامت روان: دیوار سبز سبب کاهش استرس یک فرد ناراحت می‌شود و با زیبایی که ایجاد می‌کند می‌تواند بر آرامش فرد تأثیر بگذارد. مطالعات نشان داده است که با استفاده از گرین وال در دفاتر، کارکنان می‌توانند بر کاری که به آن‌ها تخصیص داده‌شده تمرکز کنند و به نحو احسن آن را انجام دهند. دیوار سبز همچنین سلامت افراد را بهبود می‌بخشد و با توجه به اینکه هوای محیط را تمیز و تصفیه می‌کند مانع از شیوع بیماری در اداره و یا خانه می‌شود.
  • تنظیم دما: دیوار سبز شرایط طبیعی هوا را با متعادل کردن مقدار رطوبت هوای داخل ساختمان فراهم می‌سازد. گرین وال همچنین میزان گرمای وارد شده به داخل ساختمان را تنظیم می‌کند. این بدان معناست که اگر دیوار سبز در منازل یا دفاتر نصب شوند ممکن است لزوماً به سیستم تهویه مطبوع نیازی نباشد. Green Wall همچنین با جذب گرمای محیط اطراف به کاهش اثرات جزایر گرمایشی کمک می‌کند. درواقع دیوار سبز یک محافظ زنده برای انسان است که شرایط مناسب برای زندگی و سلامت افراد را فراهم می‌سازد.
  • تهویه هوا: دیوار سبز همانند فیلترهای هوای طبیعی در داخل ساختمان عمل می‌کند. در شهرها هوا معمولاً با مونوکسید کربن و سایر ناخالصی‌ها آلوده می‌شود. بنابراین عملکرد گرین وال حذف ناخالصی‌ها و ارائه هوای پاک برای محیط‌ زیست می‌باشد که درنتیجه آن افراد راحت‌تر می‌توانند تنفس کنند و از شر بیماری‌هایی که ناشی از آلودگی هوا است رهایی یابند.

ویژگی های سازگار با محیط‌ زیست

دیوارهای سبز مورداستفاده در فضاهای باز و نماهای بیرونی به‌عنوان یکی از ابزارهای صرفه‌جویی در مصرف انرژی شناخته‌شده‌اند! چون پوشش گیاهان دیوار سبز باعث جلوگیری از تابش مستقیم نور آفتاب شده و درنتیجه حرارت ساختمان کاهش می یابد. ضمن آن که در زمستان مانع از خروج گرمای ساختمان می شوند.
علاوه بر این فرآیند تعریق گیاهان دیوار سبز به مقدار کمی دمای ساختمان را کاهش می دهد بنابراین به‌عنوان یک‌راه حل مؤثر برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی استفاده می شود. جالب است که استفاده از مقدار مناسب گیاهان موجب کاهش سروصدا هم می شود!

 برخی از مزیت‌های دیوار سبز برای محیط‌ زیست

  • زیبایی

با ایجاد دیوار سبز در یک فضای بیرونی، آن محیط از حالت خسته‌کننده خارج‌شده و به فضایی جذاب و زیبا تبدیل می‌شود که می‌تواند بر عابران تأثیر فوری و فوق‌العاده بگذارد.

  • افزایش تنوع زیستی در شهر

با استفاده از گرین وال در فضای بیرونی شهرها تلفات تنوع زیست‌محیطی به دلیل اثرات نامطلوب شهرنشینی کاهش می‌یابد.

  • تصفیه هوا

مهمترین نقش دیوار سبز در محیط، تصفیه هواست. در مناطق شهری به دلیل حجم زیاد آلودگی در اثر استفاده از ماشین ها و وسایل نقلیه، کارخانه ها و…. آلودگی زیاد است  و متاسفانه در سال های اخیر میزان آلودگی در کلان شهرها، به آستانه خطر رسیده است. مسلما در چنین شرایط هر چه بتوان فضای سبز را بیشتر نمود، به داشتن هوای پاک کمک بزرگی شده است. به همین دلیل است که شهرداری در این شهرها، سفارش اکید به ساخت دیوار سبز برای خانه ها و ساختمان های اداری – تجاری نموده است.

  • تاثیر مثبت روانی

انسان ذاتا به طبیعت، گل و گیاه، تماشای حیوانات و… علاقمند است. شما شهری را تصور کنید که دیوار تمامی ساختمان ها به ویژه ساختمان هایی که در حاشیه خیابان های اصلی قرار دارند، از نوع دیوار سبز است. دیدن یک طبیعت زنده در میان حجم انبوهی از تکنولوژی و زندگی ماشینی، به شدت می تواند انرژی های مثبت را به سمت شما روانه کرده و از نظر روحی، شما را سرحال و شاداب نماید.

  • کاهش پدیده گرمای جهانی

متاسفانه به دلیل حجم زیاد گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسید کربن، هوای زمین روز به روز در حال گرم شدن است. گیاهان با استفاده بیشتر از دی اکسید کربن، کمک می کنند تا از طریق کاهش غلظت این گاز در هوا، شیب گرمای جهانی کندتر شود که طراحی دیوار سبز می تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

  • عایق صوتی

آلودگی صوتی یک بازخورد عمده در شهرهای بزرگ است که با استفاده از Green Wall می‌توان آن را مدیریت کرد زیرا گرین وال توانایی جذب صدا را دارد. ساختار دیوار سبز به‌گونه‌ای است که می‌تواند منجر به کاهش سروصدا شده و صداهایی با فرکانس بالا را جذب و مانع از انعکاس آن‌ها در فضای بیرون شود.

  • کاهش مصرف انرژی

لازم است بدانید که دیوار سبز نوعی عایق انرژی های گرمایشی و سرمایشی خواهد بود و در نتیجه با جلوگیری از اتلاف آن ها، منجر به کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه ها خواهد شد.

  • ایمنی ساختمان

با ساختار سازه‌های دیوار سبز می‌توان شرایط جوی را کنترل کرد. به کمک گرین وال می‌توان نوسانات دما که سبب انقباض و از بین رفتن ساختمان‌ها می‌شوند را کاهش داد.

  • کاهش نگهداری ساختمان

دیوار سبز همانند پوشش‌هایی برای دیوارهای بیرونی بوده و از آن‌ها در مقابل نور ماورا بنفش و باد و باران محافظت می‌کند بنابراین نگهداری ساختمان به کمک گرین وال بسیار ساده خواهد شد.

معایب و مشکلات دیوار سبز

البته از مشکلات رخ داده برای دیوار سبز هم نباید غافل شد که به مرور زمان بروز می کنند. این مشکلات عبارتند از:

  • مشکل زهکشی برای گیاهان
  • نفوذ ریشه به بافت اصلی دیوار در زیر دیوار سبز
  • سنگینی بر روی دیوار اصلی ساختمان و در نتیجه احتمال نشست آن
  • سختی در نگهداری و رسیدگی به گیاهان در دیوار سبز
  • ایجاد بستر مناسب برای ورود حشرات به داخل ساختمان
  • آلرژی افراد ساکن در ساختمان به برخی از گیاهان در دیوار سبز
  • و…

 دیوار سبز دیوار سبز هوشمندنمای سبز
عنصر بصری okokok
اثر بیوفولیکokokok
بهبود صدای عایقokokok
تصفیه هواnotoknot
عایق محیط بیرون خانهoknotok

ویژگی‌های دیوار سبز

  • آلودگی هوا در کلان‌شهرها موجب آن شده که شهرداری‌های این کلان‌شهرها به فکر ایجاد دیوارهای سبز در مناطق و ساختمان‌های مختلف شهر باشند. به دلیل گران بودن زمین در شهرهای بزرگ، چنانچه این کار به‌صورت افقی در زمین‌های وسیع صورت بگیرد، برای شهرداری‌ها توجیه اقتصادی ندارد؛ بنابراین تصمیم به گسترش فضای سبز به‌صورت عمودی (دیوار سبز) گرفته شد که مساحت کمی را اشغال می‌نماید.

  • میدانید که هوای زمین در حال گرم شدن می‌باشد. چنانچه محیط‌ها و فضاهای دارای آلودگی بالا مانند کلان‌شهرها، اقدام به اجرای فضای سبز عمودی نمایند، به خنک شدن هوای محیط و در نتیجه هوای کره زمین کمک نموده‌اند.

  • اکسیژن حاصل از توده انبوه گیاهان به هوای کلان‌شهرها، رطوبت و خنکی خاصی می‌بخشد. در شرایط بحرانی آلودگی هوا، اکسیژن حاصل از گیاهان می‌تواند به افراد نزدیک به دیوارهای سبز، در نوع تنفسشان کمک کند.

ویژگی‌ دیوار سبز

معرفی انواع مختلف دیوارهای سبز

دیوار سبز نوع خاصی از باغ است که به‌صورت عمودی رشد می‌کند که در انواع مختلفی چون دیوار سبز طبقه‌ای، گرین وال پانلی شکل و سیستم‌های رولینگ قابل پیاده‌سازی می‌باشند.

انواع دیوار سبز چیست

انواع دیوار سبز

همان‌گونه که قبلاً ذکر شد انواع مختلفی از دیوارهای سبز وجود دارد.
بسته به اینکه فضای موردنظر داخلی یا خارجی باشد و اندازه و شکل فضا چگونه باشد نوع دیوار سبز هم متفاوت خواهد بود.
علاوه بر این طراحی و تولید انواع مختلف دیوار سبز همواره درحال‌توسعه است و مدل های بیشتری برای کاربردهای مختلف ارائه می شود.

دیوار سبز داخلی و خارجی

دیوارهای سبز داخلی و خارجی برای اهداف مختلف و در محیط های متفاوت استفاده می شوند آن‌ها می توانند از تعداد زیادی مواد و گیاهان بسته به نیاز و کاربرد آن‌ها استفاده کنند.
دیوارهای سبز در فضاهای بیرونی معمولاً جنبه ظاهری دارند و جهت زیبایی محیط استفاده می شوند، هرچند که می توان با اجرای درست موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حتی موجب استفاده بهتر از آب باران هم بشوند، اما غالباً برای ایجاد مناظر سبز در محیط های شهری از آن‌ها استفاده می شود.
ساخت این دیوارها دارای محدودیت‌هایی ازنظر شرایط آب و هوایی است. چون آن‌ها باید قادر باشند تا با شرایط پیرامون خودسازگار باشند، در غیر این صورت ممکن به گیاهان آن آسیب برسد و صدمه ببینند.
دیوارهای سبز داخلی با توجه فضا اندازه محدودیت بیشتری دارند چراکه برای اجرای آن‌ها نیاز به یک فضای مشخص وجود دارد. البته نگهداری از دیوارهای سبز داخلی به خاطر ابعاد کوچک‌تر بسیار آسان تر است. دیوارهای سبز هوشمند تنها در داخل خانه و فضاهای داخلی استفاده می‌شوند، چون بازده تصفیه هوای آن‌ها به‌اندازه‌ای نیست که فضاهای خارجی را پوشش دهد.
علاوه بر این گیاهانی که در دیوارهای سبز هوشمند استفاده می شوند گرمسیری هستند و در اکثر فضاهای بیرونی از بین می روند.

دیوارهای سبز داخلی با دیوارهای سبز خارجی تفاوت زیادی دارند، در نمونه های داخلی با توجه به فضا و شرایط دمایی می توان از گیاهان گرمسیری که مقاومت کمتری دارند و نسبت به دما و رطوبت حساس تر هستند استفاده نمود ولی دیوارهای سبز بیرونی چون در مجاورت باد فضای بیرونی هستند باید مقاوم باشند.

 

دیوار سبز عمودی

انواع دیوار زنده یا اکسیژن ساز

انواع دیوار زنده یا اکسیژن ساز به‌عنوان دیوارهای سبز، باغ عمودی و یا باغ فرانسوی نامیده می‌شود. بیش از 30 سال پیش، گیاه‌شناس و هنرمند فرانسوی “پاتریک بلان” پیشگام ایجاد اولین باغ عمودی یا دیوار سبز زنده شد.

دیوار زنده یا دیوارهای سبز و باغ‌های عمودی نوعی دیوار خودکفا هستند که به داخل یا خارج از ساختمان متصل می‌شوند. آن‌هامدلهای مختلفی دارند. برخی از دیوارهای موجود (به‌عنوان‌مثال دیوارهای آجری) استفاده می‌نمایند. گیاهان در این سیستم، ریشه را به‌عنوان نگهدارنده استفاده میکنند که به دیوار متصل است. گیاهان آب و مواد مغذی را از داخل دیوار عمودی به جای زمین دریافت می‌کنند. برخی نیز دارای نگهدارنده های مصنوعی مانند پانل، کابل، شبکه های متفاوت و … هستند.

سیستم برخی انواع دیوار زنده یا اکسیژن ساز نیز شامل قاب، پانل ضد آب، سیستم آبیاری اتوماتیک، کود ویژه، منبع نور در صورت نیاز و عناصر اصلی به نام گیاهان است. این قاب در جلوی دیوار ساخته‌شده و در نقاط مختلف به دیوار متصل شده است.

دیوار زنده

قاب‌ ها هیچ آسیبی به ساختمان نمی‌زند. پانل ضد آب به قاب نصب‌ شده است. این‌ قاب ها سفت‌ و سخت هستند و حمایت ساختاری دارند. فضایی برای عبور هوا بین ساختمان و پانل وجود دارد، این فضا به ساختمان اجازه می‌دهد که نفس بکشد. عایق‌ بندی خوبی هم انجام می‌شود که به ساختمان آسیب وارد نشود.

دیوار سبز زنده شامل انواع دیوار سبز مدولار، دیوار سبز شبکه‌ای، دیوارهای سبز هیدروپونیک، دیوارهای سبز نمدی و … می‌باشد که ما به چند مورد از این دیوارهای سبز اشاره می‌نماییم.

دیوار سبز مدولار چیست؟

ساختار دیوار سبز مدولار به ساختارهای تشکیل‌شده از ورقه یا تخته با جعبه‌های پاکتی (جیب‌های) مخصوص برای نگهداری از گیاهان زنده متنوعی هستند، گفته میشود. همه دیوارهای سبز نیاز به آبیاری دارند و اغلب شامل کودهای مخصوص هستند. البته نیاز به نظارت و مدیریت دقیق دارد تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی بیش از مقدار مجاز به سطوح مدولار و گیاهان آسیب نمی‌رسانند.

دیوار سبز مدولار، یک سیستم طراحی‌ شده به‌ صورت حرفه‌ای است که با هدف ایجاد شرایط مناسب برای رشد گونه‌ های انتخاب‌ شده، طولانی کردن عمر گیاه، با استفاده از کمترین فضا برای جایگزینی اجزای سازه است. این نوع دیوارهای سبز، در انواع دیوار سبز مدولار پانلی و دیوار سبز مدولار داربستی ساخته می‌شود.

دیوار سبز مدولار

دیوار سبز مدولار پانلی

این نوع دیوار، از انواع دیوار سبز مدولار می‌باشد. پانل‌هایی در این سیستم وجود دارد که پیش‌ساخته است. این پانل‌ها که خطوط استیل جوشکاری شده و صفحات گالوانیزه است، بر روی ساختمان نصب می‌شوند و گیاهان در درون آن‌ها کاشته شده و به‌صورت اتوماتیک آبیاری می‌شوند. پوشش گیاهی که در این نوع دیوارهای سبز مدولار در نظر گرفته می‌شود، باید ازنظر تراکم، شرایط مراقبت و میزان رشد آن مناسب این محیط انتخاب شود.

دیوار سبز مدولار داربستی

این سیستم نیز از سیستم‌های دیوار سبز مدولار یا دیوار سبز شبکه‌ای است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، دارای داربست‌های سبک و سه‌بعدی است. این داربست‌ها از دیوار ساختمان جداست و گیاهان بر روی آن رشد می‌کنند. از مشخصات دیوار سبز شبکه‌ای این است که به هر شکلی می‌توان آن را اجرا نمود. داربست آن از فلزاتی مانند استیل‌های بازیافت شده است.

دیوار سبز مدولار داربستی

دیوار سبز کابلی چیست؟

دیوار سبز کابلی همان‌طور که از نامش مشخص است، از تعدادی سیم و کابل تشکیل‌شده است. کابل‌ها از استیل ساخته‌شده‌اند که حالت کششی را تحمل می‌کنند. تجهیزاتی نیز برای نگهداری کابل‌ها، محفظه‌ها، آبیاری و … برای اجرای این سیستم در نظر گرفته می‌شود.

دیوار سبز کابلی برای پوشش‌های گیاهی متراکم، نیمه متراکم و پوشش‌های گیاهی با رشد سریع و رشد آهسته مناسب است. در حقیقت این سیستم انعطاف‌پذیری خاصی برای پذیرایی انواع گیاهان دارد. آبیاری در این سیستم به‌صورت قطره‌ای انجام می‌شود و از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود.

این روش یک دیوار زنده زیبا و متنوع را فراهم می‌کند و خلاقیت بیشتر در طراحی برای این نوع دیوار امکان‌پذیر است. صدها نوع از صدها گونه گیاهی در این سیستم مورد آزمایش قرارگرفته‌اند که همه موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

اندازه و طراحی دیوارهای سبز

طراحی یک دیوار سبز معمولاً به‌اندازه محدود نمی شود اگرچه اجرای مدل های گسترده نسبت به مدل های عمودی راحت تر است. تقریباً طراحی کلی و اجرای انواع مختلف دیوارهای سبز یکسان است. اسکلت دیوارهای سبز معمولاً از جنس پلاستیک یا فلز و به شکل مستطیل هستند و اجرای اشکال منحنی و گرد سخت تر است.
در دیوارهای سبز هوشمند قضیه کمی متفاوت است و چون بحث گردش و تصفیه هوا وجود دارد معمولاً جنس آن‌ها از مواد سخت است، که مقاومت بالاتری در برابر هوا دارند.
بیشتر دیوارهای سبز داخلی روی دیوار نصب می شوند هرچند که برخی مدل ها به‌صورت مستقل و دوطرفه هم وجود دارند. معمولاً بیشتر دیوارهای سبزی که در شرکت‌ها نصب می شوند به‌صورت سفارشی تولید می شوند.

مزایای دیوار سبز در بخش خارجی ساختمان

  • به وجود آوردن سایه در تابستان از خاص‌ترین مزایای دیوار سبز است. پوشش‌های گیاهی در تابستان مانعی بین نور خورشید و دیوار می‌شوند تا گرما به دیوار نفوذ نکند و ساختمان بیش‌ از اندازه گرم نشود. در این صورت هدر رفت انرژی سرمایشی در فضای داخلی نخواهید داشت. در حقیقت این پوشش گیاهی اجازه عبور برودت از فضای داخلی را هم نمی‌دهد. البته این امر بستگی به نوع اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید، نوع پوشش گیاهی و تراکم آن، فاصله دیوار سبز تا ساختمان و … دارد.

  • بادی که از میان پوشش گیاهی دیوار سبز به فضای داخلی می‌وزد، در تابستان بسیار خنک می‌باشد و این موضوع نیز به استفاده بهینه از دستگاه‌های سرمایشی کمک خواهد نمود. خنکی این بادها به دلیل بخار آب حاصل از برگ است و اکسیژنی که برگ تولید می‌کند.

نقش گیاهان در دیوار سبز

مزایای دیوارسبز

گیاهانی که در دیوار سبز استفاده می شوند به محیط رشد مناسبی احتیاج دارند تا ریشه قوی پیدا کنند، محیط رشد آن‌ها معمولاً درون یک جعبه، گلدان یا کیسه قرار می گیرد. برخی انواع سیستم های جدید تشکی هم وجود دارند که معمولاً از فیبر نازک ساخته می شوند، ریشه گیاهان دیوار سبز مستقیماً بر روی آن‌ها قرارگرفته و دیگر نیازی به خاک ندارند.
پس دیوارهای سبز می توانند درون خاک قرار بگیرند یا در یک بستر مشبک اسفنجی مثل اسفنج یا الیاف کنافی و یا صفحات سلولوزی قرار بگیرد که دیگر نیازی به خاک نداشته باشند و فقط آب موردنیاز آن‌ها تأمین شود.
در طی پنج سال گذشته بستر رشد غیرخاکی در دیوارهای سبز به‌شدت افزایش‌یافته است.
روش‌های قدیمی رشد گیاه، نیاز به نگهداری مداوم دارند: خاک، سنگ و آب باید در گلدان یا فضای شبیه به آن قرار بگیرند درحالی‌که بسترهای جدید مانند تشک اسفنجی به گیاه اجازه می دهد تا به‌طور مستقیم رشد کند.
بیشتر تولیدکنندگان دیوارهای سبز از بسترهای استاندارد موجود در بازار و از خاک استفاده می کنند چون روش‌های جدید که بدون استفاده از خاک انجام می شوند ارتباط مستقیمی باکیفیت آب‌ دارند و ممکن است به‌آسانی قابل انجام نباشند.
گیاهان دیوار سبز برای ماندگاری و طراوت دائمی نیاز به جریان هوای کافی و سیستم آب‌رسانی مناسب و کارآمد دارند.

 

برای ساخت دیوار سبز از چه گیاهانی استفاده می شود؟

به‌اندازه ستاره های آسمان گیاهان مختلفی وجود دارد. بااین‌حال بسته به انواع مختلف پوشش گیاهی می توان از آن‌ها استفاده کرد، ولی بعضی محدودیت ها در رابطه به نوع و کاربرد دیوار سبز وجود دارد.
تنوع انتخاب گیاهان دیوار سبز برای داخل خانه کمتر است: درحالی‌که انتخاب گیاهان همیشه‌سبز برای دیوارهای سبز داخلی و خارجی ضروری نیست ولی غالباً گیاهانی را باید انتخاب کرد که با توجه به تعریف دیوار سبز همیشه برگ‌های سبزی داشته باشند و این موضوع انتخاب ما را محدود می کند.
مناسب ترین گزینه برای گیاهان دیوار سبز داخلی، گونه‌های استوایی است. گیاهان معمولی غالباً برای دیوارهای سبز استفاده نمی شوند چون تغییرات دمایی را تحمل نمی کنند و حتی اگر رطوبت محیط مناسب باشد، تغییرات دمایی آن‌ها را از بین می برد.
بنابراین برخی از تولیدکنندگان دیوارهای سبز ترجیح می دهند از گیاهان مصنوعی یا پلاستیکی استفاده کنند. که البته مزایای گیاهان طبیعی مثل تصفیه هوا را ندارند.
در مورد انتخاب گیاهان دیوار سبز هوشمند، انتخاب گیاه باید دقیق تر از دیوارهای سبز معمولی انجام شود چون گردش هوا در دیوارهای سبز هوشمند بیشتر است که می تواند کاملاً بر روی گیاهان تأثیر گذاشته و آن‌ها را تحت‌فشار قرار دهد لذا لازم است آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهیم تا مطمئن شویم که در این شرایط دوام می آورند.

گیاهان ساخت دیوار سبز

شرایط و اهدافتان را در نظر بگیرید

مکان و شرایط موجود تأثیر زیادی بر انتخاب گونه های برای دیوارهای سبز دارد به‌عنوان‌ مثال دیوارها ممکن است نیاز به گیاهانی داشته باشند که بتوانند در دوره های خشک‌سالی و کمبود آب دوام بیشتری داشته باشند.
شرایط آب و هوایی در فضای باز نیز بر روی گیاهان در فضای داخل هم تأثیر می گذارد زیرا هوای خشک باعث می شود که گیاهان نیاز به آب بیشتری داشته باشند تا رطوبت موردنیازشان را تأمین کنند.
در فضاهای بلند بیرونی شرایط باد، نور خورشید و بارندگی بر روی انتخاب گیاهان مورداستفاده اثر می گذارد.
“ساكولنت ها” آب را در برگ های خود ذخیره می كنند، و انتخاب خوبی برای آب‌وهوای خشک و یا زمانی كه آبیاری امکان‌پذیر نیست هستند. علاوه بر موراد ذکرشده انتخاب محیط رشد و آبیاری با انتخاب نوع گیاهان ارتباط مستقیمی دارد به‌عنوان‌مثال ریشه های برخی از گیاهان ممکن است به‌اندازه کافی بزرگ و قوی نباشد تا در بسترهای غیرخاکی رشد کند و برای برخی گیاهان که ریشه قوی دارند می توان از بسترهای غیرخاکی هم استفاده نمود.

از طرفی کلید حفظ سلامت گیاهان، ایجاد یک محیط پایدار و باثبات برای آن‌هاست. تغییران ناگهانی در دما و رطوبت موجب استرس در گیاهان می شود و ممکن است باعث ایجاد بیماری و یا آفت در آن‌ها شده و حتی گیاهان را از بین ببرد. آبیاری صحیح، تغذیه منظم، نور مناسب، و درجه حرارت عوامل بسیار مهم و حیاتی برای ماندگاری گیاهان دیوار سبز می باشند. سایر مراقبت ها مانند هرس کردن و پیرایش نیز به رشد و پایداری طولانی‌مدت گیاهان کمک می کند.

عوامل موثر بر طول عمر دیوار سبز

این سوال به وفور توسط افراد مطرح می شود که دیوار سبز تا چه مدت عمر کرده و ماندگار خواهد بود. لازم است بدانید که شرایط اقلیمی منطقه و میزان مطابقت و سازگاری گیاهان به کار رفته در طراحی دیوار سبز با شرایط اقلیمی، میزان مراقبت شما از دیوار سبز، نحوه احداث و نصب دیوار سبز نوع گیاهان به کار رفته در دیوار سبز و.. از جمله عواملی هستند که بر ماندگاری و طول عمر این دیوارهای زنده تاثیر می گذارد.

عمر دیوار سبز

راهنمای انتخاب گیاهان برای دیوار سبز

اگر قصد دارید برای نمای بیرونی ساختمان محل کار و یا منزل خود به سراغ طراحی دیوار سبز بروید توصیه می کنیم که قبل از انتخاب گیاهان برای این منظور، حتما این مقاله را با دقت مطالعه کنید. در گزینش گیاهان برای ساخت دیوار سبز باید به نکات زیر توجه داشت:

  • شرایط اقلیمی منطقه

مهمترین عامل در موفقیت طراحی دیوار سبز این است که گیاهان سازگار با اقلیم منطقه خود را انتخاب نمایید. براساس شدت نور، دما، میزان بارندگی، شمالی یا جنوبی بودن ساختمان، کمیت و کیفیت آب آبیاری، وزش باد، ارتفاع منطقه و…. باید گیاهان را در دیوار سبز به کار ببرید. حتی اگر قرار است در طراحی دیوار سبز از گیاهان فصلی استفاده کنید، نوع فصل کشت نیز نقش مهمی در این گزینش دارد.

  • انتخاب نوع گیاه

در ابتدا توصیه می شود که گیاهان بومی منطقه خود را در دیوار سبز به کار ببرید چرا که این گیاهان قبلا به شرایط آب و هوایی منطقه سازگار شده و در نتیجه مقاوم هستند. از طرف دیگر انتخاب گیاهان همیشه سبز، گزینه مناسب تری است چرا که دیوار سبز شما همیشه و در تمام فصول، زیبایی خود را خواهد داشت. پس از این، نوع گیاه را از نظر حالت رشدی انتخاب کنید. گیاهان یا خزنده، رونده و یا بالا رونده هستند. علفی یا چوبی بودن گیاه نیز در زیبایی دیوار سبز بسیار موثر است. شما باید در این زمینه، با مشورت از یک مهندس کشاورزی و مسلط به طراحی باغ و پارک کمک بگیرید تا بهترین و زیباترین دیوار سبز را به شما ارائه کند.

  • مراقبت از گیاهان در دیوار سبز

متاسفانه برخی از افراد زمانی که دیوار سبز خود را طراحی نمودند، به عملیات داشت توجه نکرده و نمی دانند که باید از هر از گاهی گیاهان را با دقت بررسی نمود تا در صورت بروز مشکلاتی همانند آفات، بیماری ها، کمبود مواد غذایی و… سریعا و قبل از از بین رفتن زیبایی دیوار سبز، این مشکلات را برطرف نمایند. به خاطر داشته باشید که بعد از ساخت دیوار سبز شما باید در بازه های زمانی منظم، کلیه قسمت های گیاهی را بررسی نموده و عارضه های رخ داده را برطرف نمایید تا دیوار سبز شما عمر طولانی داشته باشد.

گیاهان برای دیوار سبز

شرایط نگهداری از دیوار سبز

به طور کلی دو عامل بسیار مهم بر روی ماندگاری و طول عمر تاثیر می گذارد:

  • شرایط محیطی
  • نحوه نگهداری و مراقبت از آن

همان گونه که متوجه شدید نیمی از میزان موفقیت در ماندگاری دیوار سبز در دست شما است. شما باید بدانید که چگونه از آن نگهداری نمایید تا همیشه زیبایی خود را داشته و برای سالیان متوالی، ماندگار باشد. با توجه به اهمیت این موضوع، توجه به نکات زیر ضروری است:

  • همزمان با تغییر فصل، تمهیدات لازم جهت زنده ماندن گیاهان را در نظر بگیرید. برای مثال اگر بر روی دیوار سبز خود از گیاهانی استفاده نموده اید که به سرمای زمستان حساس بوده و به خواب می روند، شما باید با فرا رسیدن سرمای زمستانه، دیوار سبز را با پوشش های مناسب از سرما محافظت نمایید.

  • آبیاری گیاهان به کار رفته در دیوار سبز نقش بسیار مهمی در طراوت و شادابی آن ها دارد. حتی کیفیت آب آبیاری از نظر میزان شوری و املاح، نباید فراموش گردد. برخی از گیاهان به شوری حساس هستند. برخی دیگر حساس و یا مقاوم به خشکی بوده و در نتیجه دوره آبیاری تفاوتی دارند. توصیه ما این است که در طراحی دیوار سبز مجموعه ای از گیاهان را انتخاب نمایید که از نظر نیاز نوری، نیاز آبی و مقاومت به تنش های غیر زنده همانند شوی، خشکی و… با یکدیگر مشابه هستند تا مشکلی از نظر مراقبت و رسیدگی به آن ها نداشته باشید.

  • این امر طبیعی است که گیاهان در هر منطقه و با هر ساختاری، ممکن است به حمله آفات و بیماری ها دچار شوند. هر چند که اصول کشاورزی پایدار بر مبنای استفاده از کمترین میزان مواد شیمیایی است اما به هر حال، اعمال این مواد در کشاورزی و باغبانی، اجتناب ناپذیر است. لذا شما باید در صورت نیاز و خطر از دست رفتن دیوار سبز در اثر آفات و امراض، حتما اعمال سموم را با جدیت انجام دهید. البته میزان دوز مصرفی، توسط کارشناس تعیین خواهد شد.

  • هر بستر کشتی، تا محدوده زمانی مشخصی می تواند گیاهان را حمایت کرده و تغذیه نماید. به هر حال در طول فصل رشد، بستر کشت از مواد معدنی تخلیه شده و نیاز به شارژ کردن دارد. پس استفاده از کود در دیوار سبز را فراموش نکنید.

بهداشت و نگهداری دیوار سبز

آب و تغذیه مناسب از مهم ترین عوامل نگهداری دیوار سبز

مراقبت و نگهداری از دیوارهای سبز در ارتفاع بالا بسیار سخت و گاهی پیچیده است.
همه انواع دیوارهای سبز نیاز به نگهداری دارند مانند تمام گیاهان در دیوارهای سبز هم گاهی نیاز به جایگزینی گیاه در صورت خراب شدن است.
در بسترهای شل و خاکی جایگزین کردن گیاهان ساده است، ولی در بسترهای غیرخاکی جایگزینی گیاه سخت تر است چون‌که بخش از دست‌رفته باید قطع شوند و قطع کردن آن‌ها ممکن است موجب از بین رفتن تعداد بیشتری از گیاهان شود. نگهداری از سیستم آب‌رسانی و همچنین رساندن مواد مغذی از طریق آب‌ و خاک هم جز اصول نگهداری گیاهان در دیوارهای سبز است.
سیستم های آبیاری به‌ صورت معمول تجدید پذیر یا مستقیم هستند، در این سیستم ها یک پمپ آب را در یک مخزن ریخته و از این طریق توزیع می گردد، که در صورت بروز مشکل می توان مخزن را به‌صورت دستی پر نمود، یا به منبع آب ساختمان متصل کرد.
سیستم های بازیافتی آب را مجدداً از تشت یا منبع زیر گیاهان دریافت نموده و پس از تصفیه مجدداً استفاده می کنند درحالی‌که سیستم های مستقیم آب اضافی را به فاضلاب هدایت می کنند.
با توجه به مطالبی که گفته شد می توان دریافت که دیوار سبز چه مزایای مهم و ارزشمندی دارد و چقدر در زندگی ما کمرنگ است، مهم‌ترین علت عدم استفاده مردم از دیوار سبز نبود شرکت های مرتبط و عدم شناخت مردم است.
با فرهنگ‌سازی مناسب می توان استفاده از دیوارهای سبز را از سازمان‌ها و ادارت به منازل هم گسترش داد.

شرکت نمابرگ نگار مجری و طراح انواع دیوار سبز می باشد اگر به قصد ایجاد فضای با نشاط و مفرح در خانه یا محل کار خود را دارید برای استعلام قیمت دیوار سبز و طراحی با ما تماس بگیرید.

در ویدیو زیر نمونه اجرای دیوار سبز توسط نمابرگ نگار را مشاهده می کنید.



 

دیوار سبز چگونه ساخته می شود؟

اگر شما تمایل دارید که دیوار ساختمان خود را پوشیده از گیاه کرده و یا نمای دیوار سبز بتوانید آن را زیباتر کنید، در اولین قدم لازم است بدانید که چه مواد و متریالی برای ساخت دیوار سبز نیاز بوده و چگونه باید طراحی دیوار سبز را پیاده نمود:

  • شما در ابتدا باید از تراز بودن دیوار مد نظر خود مطمئن شوید. دیوار باید کاملا صاف و بدون شیب باشید.

  • بسته به نوع گیاهانی که قرار است بر روی دیوار سبز اعمال شود، سیسم طراحی دیوار سبز را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که نوع گیاهان باید برحسب شرایط اقلیمی، فصل کشت، جهت آفتاب و… انتخاب شوند.

  • شما باید زمینه دیوار را برای قرار دادن گیاهان آماده سازی نمایید. برای مثال شما می توانید به سراغ یک پالت چوبی بروید. برای این منظور به صورت زیر عمل نمایید:

  • ابتدا با یک پلاستیک، کل پالت چوبی را پوشش داده و برای جلوگیری از جا به جا شدن پلاستیک، دور تا دور پالت چوبی را با منگنه محکم کنید.

  • حال شما باید داخل این پالت را با پارچه باغبانی پوشش دهید که بعد از راه اندازی دیوار سبز این پارچه بتواند آب را برای گیاهان حفظ نماید.

  • توجه داشته باشید که قسمت پشتی و داخلی پالت چوبی باید به خوبی با پلاستیک و پارچه پوشیده شود تا هم آب و هم گیاهان را بر روی خود نگه دارد.

  • بعد از اتمام لایه بندی پالت برای ساخت دیوار سبز باید به سراغ انتخاب گیاهان مناسب برای دیوار سبز بروید. بخشی از این کار سلیقه ای و بخشی دیگر بسته به شرایط محیطی زندگی شما دارد. شما هم می توانید از بذر و هم از قلمه گیاهان برای طراحی دیوار سبز استفاده کنید.

ساخت دیوار سبز

گلدان های دیوار سبز

در بسیاری از انواع دیوار سبز شما برای داشتن طراحی زیباتر و سهولت در رسیدگی به گیاهان می توانید از گلدان های مخصوص دیوار سبز استفاده کنید. گلدان های دیوار گیاهی باید زیبا باشند، قابلیت نگهداری آب داشته باشند، امکان نصب راحت و گاها به چند شکل داشته باشند، بتوانید آن ها را جابجا کنید و آفت زدایی راحتی داشته باشند. گلدان های دیوار سبز می تواند تا حد زیادی بر رشد گیاه نیز تاثیر بگذارند. می توانید با چیدمان بر اساس الگوی خاصی، زیبایی دیوار سبز خود را چند برابر کنید.

ساخت دیوار گیاهی یا دیوار سبز

شما به شیوه های متنوع و متفاوتی می توانید دیوار سبز در منزل خود طراحی کرده و بسازید. می توانید ساخت دیوار گیاهی را با ایده های جذاب و متفاوت خودتان برعهده بگیرید  یا ساخت آن را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. یک ایده ساده برای ساخت دیوار گیاهی استفاده از طرح های مختلف گلدان دیوار سبز یا استفاده از کیسه های پشمی برای قرار دادن گیاهان است. یک ایده دیگر برای آنکه خودتان دیوار سبز منزلتان را بسازید آن است که بخشی از دیوار را مانند طاقچه جدا کرده و با استفاده از میخ یا هر وسیله نگه دارنده دیگری گیاهان را داخل آن قرار دهید، البته این کار می تواند بسیار محیط خانه را کثیف کند و برای زیبا شدن باید سعی کنید تمام فضای موجود را با گل و گیاه بپوشانید.

دیوار سبز xps

دیوار سبز xps نسل جدید دیوارها در ساخت و ساز است که به وسیله نصب ستونک های گالوانیزه و تیرک ها به سقف و کف سازه وصل می شود. به این دیوار سبز می توان سرامیک، کاشی یا هر سیستم نمای جدیدی را نصب کرد. این نوع دیوار سبز نسبت به دیوارهای معمولی در برابر زلزله ایمن تر بوده و طول عمر و استحکام بیشتری دارد. استفاده از این دیوار وزن سازه را تا حد زیادی کاهش می دهد و کمک می کند آلودگی های صوتی محیط کم تر وارد منزل شود.

دیوار سبز xps

کاشت گل روی دیوار سبز

علاوه بر گیاهان معطر و سبز می توانید انواع مختلف گل های زیبا را در طراحی دیوار سبز خود استفاده کنید. در واقع می توانید در دیوار سبز خود از گیاهان رونده ای که گل های زیبا و خوشبویی دارند استفاده کنید مانند گیاه رونده کلماتیس که گل های ارغوانی بسیار زیبایی دارد یا گل نسترن که به شکل ساده یا پرپر در رنگ ها و متنوعی مانند سفید، صورتی و قرمز رشد می کند. همچنین می توانید در گلدان های قرار گرفته روی دیوار گیاهی خود هر نوع گل با هر رنگ و بویی که دوست دارید را قرار داده و یک دیوار سبز رنگارنگ و بسیار زیبایی در منزل خود داشته باشید، تا همواره به شما آرامش و انرژی مثبت هدیه کند.

آموزش دیوار سبز

در مورد دیوار سبز ( Green Wall , Living Wall ، گرین وال) هر سوالی دارید میتوانید در سایت نمابرگ نگار بپرسید.

همچنین میتوانید از طریق لینک های زیر به محتوای مورد نظر خود برسید:

 

اهمیت و مزایای گرین وال (دیوار سبز)

نحوه اجرای دیوار سبز

گیاهان مناسب دیوار سبز

قیمت دیوار سبز

  • مرتضی گیلانی
    Posted on فوریه 14, 2019 at 5:03 ب.ظ

    با سلام امکان اخذ نمایندگی دیوار سبز از شرکت شما وجود دارد؟ شرایط به چه صورت هست؟

    Reply
  • مهتاب
    Posted on فوریه 14, 2019 at 5:07 ب.ظ

    سلام. گیاهانی که برای دیوار سبز استفاده میکنید طبیعی هستند؟ رشد می کنند؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on فوریه 14, 2019 at 5:08 ب.ظ

      سلام بله طبیعی هستند و امکان رشد دارند

      Reply
  • مجید کرامتی
    Posted on فوریه 16, 2019 at 4:23 ب.ظ

    سلام. دیوار سبز نیاز به نور طبیعی دارد؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on فوریه 16, 2019 at 4:24 ب.ظ

      سلام، نه لزوما، در فضاهایی که نور کافی وجود نداشته باشه با نور تکمیلی نیاز گیاهان مرتفع میشه

      Reply
  • مهتاب محمدی
    Posted on فوریه 16, 2019 at 4:32 ب.ظ

    با سلام آیا امکان اجرای دیوار سبز در غرفه نمایشگاهی هست یا خیر؟

    Reply
  • مجتبی کریمی
    Posted on فوریه 16, 2019 at 4:37 ب.ظ

    سلام این دیوارهای امکان آبیاری هم دارند؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on فوریه 16, 2019 at 4:38 ب.ظ

      سلام بله گیاهان دیوار سبز طبیعی هستند و امکان آبیاری دارد.

      Reply
  • مهرداد
    Posted on فوریه 17, 2019 at 10:15 ق.ظ

    به نظرم یکی از فوایدی که دیوار سبز میتونه داره کاهش دمای فضاهای داخلی محیط در فصول گرم هست

    Reply
    • میثم رضایی
      Posted on فوریه 17, 2019 at 10:18 ق.ظ

      همچنین افزایش کیفیت هوا به دلیل جذب دی‌اکسید‌کربن هست که تاثیر زیادی در کم کردن آلودگی هوا داره.

      Reply
  • مریم ذاکری
    Posted on فوریه 17, 2019 at 10:28 ق.ظ

    دیوار سبز قابلیت اجرا در فضاهای بزرگ را دارد؟ از چه نوعی می توان برای فضای بزرگ استفاده کرد که هم زیبا باشد و هم با دوام؟

    Reply
    • hamed
      Posted on مارس 6, 2019 at 5:42 ب.ظ

      دیوار سبز کابلی اکتیو امکان اجرا توی فضای بزرگ رو داره

      Reply
  • مهناز
    Posted on فوریه 17, 2019 at 10:35 ق.ظ

    سلام دیوارهای سبز چقدر وزن دارند؟ سبک هستند؟ به دیوار چسبیده میشه؟ احتمالا افتادن نداره؟

    Reply
    • babak
      Posted on مارس 6, 2019 at 5:49 ب.ظ

      دیوار سبز xps نسبت به دیوارهای معمولی در برابر زلزله ایمن تر بوده و طول عمر و استحکام بیشتری دارد. استفاده از این دیوار وزن سازه را تا حد زیادی کاهش می دهد و کمک می کند آلودگی های صوتی محیط کم تر وارد منزل شود.

      Reply
  • کریم زاده
    Posted on فوریه 19, 2019 at 12:22 ب.ظ

    آیا هر نوع شرایط آب و هوایی برای دیوار سبز مناسب است؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on فوریه 19, 2019 at 12:31 ب.ظ

      سلام. گیاهان جهت استفاده در خارج از ساختمان متناسب با آب و هوای منطقه انتخاب می شود. گیاهان مورد استفاده در داخل ساختمان برای دیوار سبز نیاز به نگهداری و تنظیم با توجه به شرایط ساختمان دارد.

      Reply
  • حجتی
    Posted on فوریه 19, 2019 at 12:38 ب.ظ

    آیا دیوار سبز در خانه قابل نصب است؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on فوریه 19, 2019 at 12:43 ب.ظ

      بله با توجه به شرایط و مکان ساختمان انواع مختلف دیوار سبز در فضای داخلی خانه قابل نصب است. جهت سهولت در حمل و جابجایی می توان از فلاورباکس هم در دیوار سبز استفاده نمود.

      Reply
  • مهتاب محمودیان
    Posted on فوریه 19, 2019 at 12:45 ب.ظ

    سلام وقت بخیر. دیوار سبز در کاهش سطح نویز هم تاثیری دارد؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on فوریه 19, 2019 at 12:49 ب.ظ

      سلام بله گیاهان تاثیر بالایی در کاهش سطح نویز دارند. و دیوار سبز پوشیده از گیاهان زنده است و به عبارتی به آن دیوار سبز یا دیواز اکسیژن ساز هم می گویند.

      Reply
  • ماریا دوستی
    Posted on فوریه 19, 2019 at 12:53 ب.ظ

    چرا باید در فضای داخلی از دیوار سبز استفاده کنیم؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on فوریه 19, 2019 at 12:55 ب.ظ

      دلایل زیادی جهت استفاده از دیوار سبز در خانه وجود دارد: مانند زیبایی، تهویه هوا، کاهش نویز، کاهش استرس و افزایش سلامت روان، تنطیم دما، عایق صوتی

      Reply
  • رضا شیرازی
    Posted on فوریه 19, 2019 at 12:59 ب.ظ

    دیوار سبز چه نقشی می تواند در کاهش انرژی داشته باشد؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on فوریه 19, 2019 at 1:04 ب.ظ

      پوشاندن دیوارهای ساختمارگ نگارن با دیوار سبز در کاهش آلودگی هوا و گازهای گلخانه ای مفید است. همچنین باعث کاهش دمای محیط و در نتیجه کاهش مصرف انرژی می گردد.

      Reply
  • ali rezaie fard
    Posted on مارس 3, 2019 at 5:06 ب.ظ

    دیوار سبز هوشنمد فقط برای فضای داخلی ساختمان استفاده میشود؟

    Reply
    • نمابرگ نگار
      Posted on مارس 3, 2019 at 5:09 ب.ظ

      بله دیوار سبز هوشمند مناسب برای محیط های داخلی مانند لابی، مناطق پذیرش، راهروها و مکان های دیگر با ترافیک بالا است.

      Reply

نظر دهید.